Onko sinulla paljon seuraajia SoMessa? Näin rakennat bisneksen, joka tukee unelmiesi elämää

Vaikka sinulla olisi paljon seuraajia sosiaalisessa mediassa, se ei tarkoita, että ansaitsisit sillä niin paljon kuin haluaisit (tai voisit).

Itse asiassa, rahaa tienaavista somevaikuttajista jopa 46% ansaitsee alle 500€ kuukaudessa. Ja vain pieni prosentti tienaa somettamisella leipänsä. (lähde: Somevaikuttaja 2018 barometri)

Ja monien sellaisten somevaikuttajien, jotka ansaitsevat tuntuvasti, arki eroaa yllättävän vähän vaikkapa tavallisen toimistotyöläisen arjesta. He tekevät täyttä päivää töitä, tai jopa enemmän. Eikä heidän elämänsä ole sellaista glamouria kuin mitä heidän Instagram-kuvansa antavat ymmärtää.

Se on harmi, sillä jos olet somevaikuttaja, sinulla on sellaisia resursseja, joista monet bisnesviisaat voivat vain unelmoida:

Sinulla on yleisö, joka luottaa sinuun.

Sinulla on osaamista luoda sisältöä, josta ihmiset pitävät.

Nykyään juuri nämä kaksi asiaa ovat kysyttyjä digibisneksissä.

Tämän takia somevaikuttajat pystyisivät rakentamaan menestyvän (ja omaa elämäntyyliä tukevan) digibisneksen muita helpommin.

Katsotaan esimerkkinä bloggari Darren Rowsea:

Näin australialainen bloggari rakensi itselleen menestyvän ja rennon digibisneksen

Darren Rowse aloitti oman valokuvausbloginsa harrastuksena. Pian hänen piti kuitenkin jollain tavalla kattaa bloggaamiseen liittyvät kulut, kuten webhotelli- domainnimi- ja web-suunnittelumaksut.

Aluksi Rowse lätkäisi blogiinsa mainoksia, joista hän sai rahaa aina kun joku klikkasi niitä.

Aluksi Rowse tienasi mainoksilla ihan mukavasti (koska hänen blogissaan kävi tuhansia ja tuhansia ihmisiä), mutta pian eräs toinen rahavirta alkoi tuottaa paljon enemmän kuin mainokset ja sponsoridiilit.

Ihmiset alkoivat kyselemään Rowselta bloggaamisneuvoja.

Pian Rowsea myös pyydettiin puhumaan tapahtumissa, hän sai kirjadiilin, ja ihmiset ostivat häneltä konsultaatiota.

Rowse nähtiin asiantuntijana ja hänelle oltiin valmiita maksamaan hänen bloggaamisasiantuntijuudestaan.

Puhujien, kirjailijoiden ja konsulttien arki voi kuitenkin olla kiireistä. Usein he tekevät jopa pidempiä työpäiviä kuin tavalliset palkkatyöläiset.

Tämä saattoi olla yksi syy sille, minkä takia Rowse päätti paketoida asiantuntijuutensa digituotteiksi, kuten verkkokursseiksi.

Nyt hän pystyi auttamaan entistä useampia ihmisiä ilman, että hänelle olisi syntynyt lisää työtä. Hän pystyi myös myymään digituotteitaan vaikkapa nukkuessaan, koska hänen nettisivunsa hoitivat myyntityön automaattisesti.

Digituotteista tuli Darren Rowselle merkittävä tulonlähde.

Nykyään Rowse on yksi eniten ansaitsevista bloggareista maailmassa.

Vuonna 2016 30% Rowsen ansainnasta tuli digituotemyynnistä, kun taas mainokset ja sponsoridiilit tuottivat vain 14%.

Minkä takia digituotteet ovat parempi tulonlähde kuin mainokset ja sponsoridiilit

Kun myyt digituotteita, eliminoit kaikki välikädet.

Kun yritykset mainostavat vaikka Googlessa, he maksavat jokaisesta klikistä jopa useita euroja. Mutta bloggarit, jotka näyttävät näitä mainoksia yleisölleen, saavat niistä klikkauksista vain muutamia senttejä.

Vain pieni osa mainostajan käyttämästä rahasta valuu somettajille.

Vain pieni osa mainostajan käyttämästä rahasta valuu somettajille.

Toisin sanoin, kun mainostat muiden ihmisten tuotteita yleisöllesi, välikädet ottavat niistä mainosrahoista suurimman osan itselleen.

Tämän takia bloggarit tarvitsevat kohtuuttoman paljon kävijöitä voidakseen ansaita tuntuvasti.

Mikä tähän auttaa?

Jotkut somevaikuttajat pitävät suoraan yhteyttä mainostaviin yrityksiin eliminoidakseen mahdollisimman monta välikättä.

Mutta tässäkin tapauksessa somevaikuttajat saavat tuottamastaan myynnistä vain murto-osan itselleen – suurin osa siitä menee luonnollisesti sen yrityksen taskuun, joka omistaa myytävät tuotteet.

Vain pieni osa myyntituloksesta valuu somettajille.

Vain pieni osa myyntituloksesta valuu somettajille.

Tämän takia mainokset ja sponsoridiilit ovat niin tehottomia.

Ainoastaan pieni prosentti suosituimmista somevaikuttajista ansaitsee mainoksilla ja sponsoridiileillä leipänsä.

Mutta silloin kun mainostat muiden tuotteita, ainakaan sinun ei tarvitse murehtia siitä häslingistä, mikä liittyy tuotteiden tuottamiseen ja myyntiin?

Tämä häslinki on kuitenkin pientä, kun teet digituotteita (etkä fyysisiä tuotteita).

Tältä videolta näet, kuinka helppoa esim. verkkokurssin tekeminen on, kun sinulla on oikeat välineet (kuten verkkokoulutusalusta Campwire):

Campwire hoitaa puolestasi siis kaikki tekniset säädöt, maksuliikenteen, tuotteen toimittamisen asiakkaille jne.

Tämän lisäksi sinun tarvitsee vain luoda sisältöä ja markkinoida tuotteitasi. Muista myös ehdottomasti kerätä sähköpostilistaa (esim. ConvertKitillä), koska somessa orgaaninen näkyvyys on koko ajan huonompaa. Sähköpostilla tavoitat yleisösi tänä päivänä tehokkaammin.

Digituotebisneksen aloittaminen on suhteellisen yksinkertaista, sen avulla pystyy ansaitsemaan paremmin kuin mainoksilla ja sponsoridiileillä, ja se tuo elämään paljon kaivattua vapautta. Sen takia ei ole mikään ihme, että digituotemarkkinat kasvavat huimaa vauhtia, ja yhä useampi somettaja on alkanut myymään omia digituotteitaan.

Kaikki, mitä sinun tarvitsee tietää digibisneksen rakentamisesta

Millaista on digituoteyrittäjyys (tai lifestyle-yrittäjyys) verrattuna normaalin somevaikuttajan bisneksiin? Katso somejulkkis Sonjan ja lifestyle-yrittäjä Lailan tarinat täältä.

Kuinka paljon digituoteyrittäjä pystyy ansaitsemaan (ja millä vaivalla)? Katso täältä suunnitelmat 3000€ – 10 000€ kuukausituloihin digituotteilla (+ tulolaskuri, jolla voit hahmotella omia tulojasi).

Jokaisen ihmisen sisältä löytyy loistava idea digituotteelle. Katso täältä 8 tapaa löytää idea ensimmäiselle digituotteellesi, vaikka sinulla ei vielä olisi hajuakaan, mistä aloittaa.

Mitro Patrikainen

Olen kirjoittaja, tarinankertoja ja viihdyttäjä. Olen tieteilijä, nörtti ja tekniikan ihmelapsi. Olen romantikko, kapinallinen ja auttamishaluinen. Rakastan internet-markkinointia ja verkkokurssibisnestä, koska silloin saan olla kaikkea tätä. Digivallankumouksessa minä suunnittelen ja optimoin myyntitunneleita, kirjoitan sisältöä ja mainoksia, teen teknistä säätöä kulissien takana ja paljon muuta.