8 idioottivarmaa tapaa löytää idea loistavalle digituotteelle

Väitän, että jokaisen sisältä löytyy loistava digituoteidea.

Jos joku pystyy kirjoittamaan menestyskirjan siivoamisesta (sellaisesta taidosta, jota jokainen osaa ainakin vähän!), silloin kuka tahansa pystyy keksimään loistoidean digituotteelleen. Tämä on ihan tositarina, ja tulen kertomaan sinulle lisää siitä myöhemmin. Mutta sitä ennen, tässä on lupaukseni sinulle:

Tässä artikkelissa saat 8 työkalua digituoteideoiden keksimiseen. Tulet oivaltamaan, miten saat mielesi vilisemään ideoista niin paljon, ettet malta olla toteuttamatta niitä.


Mitä ovat digituotteet ja miksi niitä kannattaa tehdä?

E-kirjat, verkkokurssit ja verkkovalmennukset ovat hyviä esimerkkejä digituotteista, ja niistä on hyötyä monille erilaisille ihmisille.

Palkkatöistä digibisneksiin: Vielä joitain vuosia sitten Digivallankumouksen perustajat, Henri Liljeroos, Pekka Mattila ja Petri Hiissa, olivat palkkatöissä, kunnes he perustivat oman yrityksensä. Nyt kun he tekevät digituotteita, he saavat puhua omista kiinnostuksen kohteistaan, ja tehdä rahaa samalla. He eivät enää anna 8 tuntia päivästään joka päivä jonkun muun hyväksi, vaan omistavat kaiken aikansa itselleen, ja sellaisille asioille, jotka ovat heille tärkeitä.

SoMe-vaikuttajat ja bloggarit: Suomen suurimman kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin median Hidasta elämää -sivuston liiketoiminta perustui aiemmin ainoastaan mainoksiin. Nykyään suurella osalla Hidasta elämää -sivuston bloggareista on omia verkkokursseja, joiden myynnistä saadut tulot ovat sekä Hidasta elämää -sivustolle että -bloggareille nykyään todella merkittävä tulonlähde.

Kirjailijat ja kirjan julkaisemisesta unelmoivat: E-kirjan julkaiseminen on loistava tapa toteuttaa pitkäaikainen haave oman kirjan julkaisemisesta, ilman että tarvitset perinteisten kustannustalojen apua. Kun sinulla on jo kirjoja myynnissä, voit entisestään kasvattaa bisnestäsi tekemällä myös kirjoja arvokkaammaksi koettuja verkkokursseja.

Valmentajat, kouluttajat ja koulutusyritykset: Katri Syvärisen valmennusbisnes muuttui merkittävästi kun hän alkoi myymään digituotteita. Aiemmin Katrilla oli koulutuspäivät lukittu kalenteriin, illat ja viikonloput menivät useasti kouluttaessa ja ajopäiviä tuli useampia viikossa. Nyt hän pystyy auttamaan huomattavasti useampia ihmisiä, sillä pelkästään hänen verkkokursseillaan on vuodesta 2013 alkaen ollut yli 6000 osallistujaa.

Yrittäjät ja freelancerit: Yrittäjillä on monesti osaamista, jonka myyminen on kuitenkin melko tehotonta, koska ajan vaihtaminen rahaksi ei ole skaalautuvaa. Nyt he voivat myydä digituotteita skaalautuvasti, ja samalla saada enemmän asiakkaita muille tuotteilleen ja palveluilleen.


Minkä takia hyvien bisnesideoiden keksiminen on niin vaikeaa niin monille ihmisille?

Yleensä ongelma johtuu ns. näkymättömistä myyteistä, jotka ovat painuneet syvälle alitajuntaamme vuosien varrella. Ja sieltä käsin ne kuiskivat meille, että “sinusta ei ole keksimään hyviä ideoita” tai “tämä idea ei ole hyvä”.

Katso, kuulostavatko nämä näkymättömät myytit tutuilta:

  • Hyvät ideat syntyvät harvoina inspiraation hetkinä
  • Vain innovatiiviset ihmiset ovat hyviä keksimään hyviä ideoita
  • Minun täytyy hioa ideani täydelliseksi ennen kuin siitä on mihinkään
  • Tämä tuoteidea ei ole hyvä, koska minulla ei ole tarpeeksi asiantuntijuutta sen toteuttamiseksi
  • Hyvät digituoteideat syntyvät vain omista vahvuuksistani
  • Tarvitsen täysin uuden ja mahdollisimman moniin ihmisiin vetoavan idean
  • En tiedä, voiko tästä ideasta tehdä menestyvää digituotetta

Suurin osa ihmisistä antaa näiden myyttien estää itseään. He eivät koskaan pysähdy kyseenalaistamaan niitä.

Lue eteenpäin niin oivallat, minkä takia nämä myytit ovat myyttejä, eivätkä totuuksia. Ja miten saat loputtomasti hyviä digituoteideoita, oli tilanteesi sitten mikä tahansa:

Jokaisesta on innovaattoriksi, koska hyvät ideat syntyvät tiedon määrästä, eivät älynvälähdyksistä

Lähes kaikki ovat kuulleet tarinan siitä, kuinka Isaac Newton ”löysi” painovoiman, kun omena putosi hänen päähänsä.

Tai siitä, kuinka Arkhimedes huusi ”HEUREKA”, kun hän keksi tiheyden kaavan kylvyssä ollessaan.

Olemme siis oppineet, että hyvät ideat syntyvät ns. inspiraation hetkinä. Tämän takia monet ihmiset ovat vain jääneet odottamaan tällaisia älynvälähdyksiä sen sijaan, että he oikeasti tuottaisivat hyviä ideoita.

Inspiraation hetket ovat kuitenkin myytti.

Joskus hyvän idean saaminen saattaa tuntua yksittäiseltä älynvälähdykseltä, mutta oikeasti se on syntynyt pidemmän prosessin tuloksena.

Esimerkiksi kun luonnontieteilijä Charles Darwin sai idean evoluutiosta, hän koki sen yllättävänä inspiraation hetkenä. Mutta todellisuudessa Darwin oli jo aikaisemmin kehittänyt lähes kaikki evoluutioteorian eri palaset, ja sitten ne vain yhdistyivät Darwinin mielessä.

Hyvien ideoiden keksimisessä on siis enemmän kyse tiedon keräämisestä ja kypsyttelystä kuin salaperäisistä inspiraation hetkistä.

Työkalu #1: Perehdy haluamaasi aiheeseen mahdollisimman syvällisesti. Lue esim. kirjoja, ja katso mitä ihmiset puhuvat siitä aiheesta sosiaalisessa mediassa. Tällä tavalla hyvät ideat alkavat kehittymään.

Ideoiden määrä on tärkeämpää kuin laatu

Jos pääset katsomaan menestyvän kirjoittajan tai verkkokurssiyrittäjän ”pöytälaatikkoon” (oli se sitten fyysinen tai digitaalinen), saatat hyvinkin nähdä läjöittäin papereita, jotka ovat täynnä pelkkiä ideoita.

Jokaisen hyvän idean ”takana” on yleensä sadoittain huonoja ideoita.

Jos siis haluat löytää hyvän digibisnesidean, tarvitset ensin yleensä paljon ideointia.

Tämä näkyy myös psykologi Dean Simontonin tutkimuksissa. Hän on tutkinut luovuutta 70-luvulta lähtien. Yhdessä Simontonin tutkimuksista havaittiin, että luovat ihmiset eivät välttämättä tuota parempia ideoita, vaan he tuottavat ideoita vain enemmän kuin muut.

Työkalu #2: Listaa mahdollisimman paljon ideoita. Listaa esim. 10 ideaa joka päivä. Älä tuomitse yhtäkään ideaa tässä vaiheessa. Jätä ideoiden arviointi myöhemmäksi.

Isot ideat lähtevät yllättävän pienestä siemenestä

Sinä tarvitset vain pienen hiukkasen ”asiantuntijuutta” voidaksesi luoda menestyvän digibisneksen.

Esimerkiksi minä pystyisin auttamaan ihmisiä nukkumaan paremmin jakamalla muutamia pieniä vinkkejä, joita olen oppinut. Näistä vinkeistä en vielä pystyisi rakentamaan kokonaista verkkokurssia, mutta se ei haittaa. Voisin perehtyä aiheeseen tarkemmin (koska se kiinnostaa minua), kunnes minulla olisi tarpeeksi osaamista ja tietoa verkkokurssin tekemiseen.

Työkalu #3: Mistä aiheista sinä pystyisit antamaan pieniä vinkkejä ihmisille (sellaisia vinkkejä, joita et usko heidän kuulleen ennen)? Onko sinulla tarpeeksi kiinnostusta opiskella kyseisiä aiheita syvällisemmin?

Ideat eivät välttämättä synny vahvuuksista, vaan myös heikkouksista

Moni ajattelee, että sinulla pitää olla paljon tietoa tietystä aiheesta, ennen kuin voit opettaa sitä aihetta muille.

Mutta joskus parhaat kirjat ja koulutukset syntyvät tiedon puutteesta, eivät sen paljoudesta. Miten se on mahdollista?

Katso esim. Groovea, joka on asiakaspalvelusovellusta kehittävä yritys. Vuonna 2013 Groove alkoi jakamaan tietoa siitä, kuinka yritykset voivat kasvaa 100 000 dollarin kuukausituloihin. Tässä vaiheessa Groove itse tuotti vain alle 30 000 dollaria joka kuukausi.

Aika röyhkeä veto Groovelta?

Miten he voivat auttaa muita yrityksiä pääsemään 100 000 dollarin kuukausituloihin, kun he itse eivät ole lähelläkään sitä tavoitetta?

Grooven tyypit eivät koskaan väittäneet olevansa asiantuntijoita. Sen sijaan, he asemoivat koulutuksensa tähän tyyliin: ”Seuraa Grooven matkaa 100 000 dollarin kuukausituloihin – jaamme kaiken, mitä opimme matkan varrelta.”

Ja näin Groove teki. He jakoivat oppejansa matkansa varrelta. Reilussa vuodessa he pääsivät tavoitteeseensa. Grooven heikkoudesta tuli heidän vahvuutensa. Groove paketoi myös parhaat vinkkinsä verkkokurssiin, josta tuli suuri menestys.

Tällä tavalla loistavia bisnesideoita syntyy heikkouksista.

On toinenkin syy auttaa muita sellaisissa asioissa, jotka eivät tule sinulle luonnostaan – yksi parhaista tavoista oppia itse jotain on opettaa sitä muille. Silloin opettaminen antaa sinulle motivaatiota opiskella, jotta voisit oikeasti auttaa muita tiedoillasi.

Ihmiset haluavat oppia sinulta. Sinä voit olla asiakkaallesi samastuttavampi opettaja kuin sellaiset ”parhaat” asiantuntijat, joilla on kymmenien vuosien kokemus tai läjäpäin tutkintoja.

Työkalu #4: Mitä itse haluat oppia? Opeta sitä muille, ja opi itse samalla.

“Uudet” ideat ovat oikeasti vanhoja ideoita

Jos joku pystyy kirjoittamaan menestyskirjan siivoamisesta (sellaisesta taidosta, jota jokainen osaa ainakin vähän!), silloin sinultakin varmasti löytyy loistoideoita tuotteille.

Vuonna 2011 Marie Kondo julkaisi kirjan siivoamisesta.

Kondon kirja, KonMari – Siivouksen elämänmullistava taika, on käännetty yli 30 kielelle, ja sitä on myyty yli 2 miljoonaa kappaletta.

Minkä takia tämä kirja menestyi niin hyvin?

Mikä erotti tämän kirjan muiden joukosta?

Miten siivoamisesta on mahdollista tehdä jännittävä aihe?

Se on selvää, että siivoaminen ei ole mikään uusi aihe. Ja jos luet kuvauksen Kondon menetelmästä, sekään ei tunnu mitenkään vallankumoukselliselta – siinä on kyse vain mm. kategorisoinnista, tiettyjen tavaroiden pois heittämisestä, ja oman paikan löytämisestä eri tavaroille.

Kondo kuitenkin onnistui paketoimaan tietonsa tavalla, joka sai ihmiset innostumaan.

Hän mm. yhdisti siivoamisen japanilaiseen filosofiaan. Tämä sai Kondon menetelmän vaikuttamaan ”isommalta” ja uudemmalta kuin mitä se oikeasti ehkä oli.

Muista, että kaikki ”uudet” ideat ovat vain yhdistelmiä vanhoista ideoista. Ja Kondon kirja on loistava esimerkki tästä.

Työkalu #5: Listaa ideoita, jotka tuntuvat vanhoilta tai läpikolutuilta, mutta ovat sinulle kiinnostavia. Mitä voisit yhdistää niihin tehdäksesi niistä taas jännittäviä muillekin?

Et tarvitse kykyä tunnistaa loistoideoita. Kukaan ei tiedä, mikä idea tulee menestymään. Sitä varten on keksitty todentamis-menetelmä.

Ehkä et tiedä, olisiko ideastasi menestyväksi digituotteeksi tai kokonaiseksi bisnekseksi.

Sillä ei ole väliä.

Ei tiedä kukaan muukaan.

Kun klassinen säveltäjä Beethoven arvioi omia teoksiaan sen suhteen, mikä tulee menestymään ja mikä ei… Psykologi Dean Simonton laski, että Beethoven oli väärässä n. 33% arvioistaan!

Sinun ei tarvitse etukäteen tietää, mitkä ideat tulevat menestymään ja mitkä eivät. Älä anna tämän epätietoisuuden pysäyttää sinua, niin kuin se on pysäyttänyt monia muita ihmisiä.

On olemassa tapoja ns. todentaa ideoita.

Todentamisessa on kyse ideoiden testaamisesta. Siinä pyritään selvittämään, kannattaako tätä ideaa lähteä toteuttamaan.

Voit esim. ennakkomyydä tuotetta ennen kuin valmistat sen. Jos myynti ei vastaa odotuksiasi, voit palauttaa rahat ostaneille, ja siirtyä seuraavan idean todentamiseen. Jos taas myynti sujuu helposti, voit alkaa valmistamaan tuotetta turvallisin mielin.

Työkalu #6: Älä heitä pois ideoita, vaikka et tietäisi, ovatko ne loistoideoita vai eivät. Sen sijaan, mieti miten voisit todentaa ideasi.

Et tarvitse hitti-ideaa

Jos keksit bisnesidean, joka palvelee edes 1000 eri ihmistä, sinulla on hyvä idea.

Ajattele, jos 1000 ihmistä maksaisi tuotteistasi ja palveluistasi joka vuosi keskimäärin 100 euroa, se tarkoittaisi sinulle 100 000 euron myyntiä joka vuosi. Aika mukavasti, vai mitä?

Unohda siis vaatimus massamarkkinoista. Sinun ei tarvitse palvella kaikkia.

Unohda myös täysin ”uudet” ideat. Tuotteesi tarvitsee olla uusi vain 1000 ihmiselle.

Työkalu #7: Älä heitä pois ideoita, vaikka ne eivät vetoaisikaan valtavan isoihin massoihin. Arvioi ideoita sen perusteella, pystyisitkö löytämään tuotteellesi edes muutaman sata tai tuhatta asiakasta.

80 000 valmista verkkokurssi-ideaa

Jos käytät vain 5 minuuttia verkkokurssikauppa Udemyn selaamiseen, saatat hyvinkin löytää sellaisen aiheen, joka saa sinut ajattelemaan, ”hei, minäkin pystyisin tekemään verkkokurssin tästä aiheesta!”

Udemy on markkinapaikka verkkokursseille. Sieltä pystyt katsomaan, myykö joku muu jo menestyneesti verkkokurssia tietystä aiheesta.

Jo pelkästään katsomalla tätä Udemyn kategorialistausta, voit saada uusia ideoita:

Katso kaikkia noita kategorioita, ala-kategorioita ja ala-ala-kategorioita! 😄

Udemyä voi myös käyttää ideoiden todentamiseen.

Ehkä mietit esim. voisiko Poi Spinning -performanssitaiteesta tehdä menestyvän verkkokurssin?

Kyllä näköjään voi!

Työkalu #8: Käytä Udemyä ideoiden keksimiseen ja todentamiseen.

Ideoista todeksi

Näin artikkelin lopuksi jätän sinut mutustelemaan näitä koomikko Jim Carreyn sanoja:

”Isästäni olisi voinut tulla mahtava koomikko, mutta hän ei uskonut että se olisi mahdollista hänelle, joten hän valitsi konservatiivisesti. Hän hankki turvallisen palkkatyön kirjanpitäjänä, ja kun minä olin 12 vuotias, hänet erotettiin tuosta turvallisesta työstä, ja perheemme joutui tekemään kaikkensa selvitäkseen. Opin monia tärkeitä asioita isältäni, joista vähäisin ei ollut tämä: Sinä voit epäonnistua, vaikka tekisit jotain mitä et halua tehdä. Joten yhtä hyvin voit ottaa riskin, ja tehdä sitä mitä rakastat.”

Jos haluat löytää idean, jota on helppo rakastaa, ja tehdä siitä totta… Jos haluat tehdä ideastasi ihan konkreettisen digibisneksen, joka mahdollistaa juuri sellaisen elämän kuin itse haluat, meillä on sinulle jotain, josta tulet pitämään:

Uusi maksuton koulutus: Avoin Digiyliopisto

Tämä artikkeli on osa Avointa Digiyliopistoa, joka on Digivallankumouksen uusi koulutuskokonaisuus. Avoimen Digiyliopiston ideana on auttaa sinua kohti kannattavaa paikka- ja aikariippumatonta internet-liiketoimintaa, joka tuo sinulle vapautta ja vaurautta.

Tässä ilmaisessa koulutuskokonaisuudessa hemmottelemme sinua artikkeleilla, videovalmennuksilla ja kutsuilla webinaareihin… vieläpä ilmaiseksi useamman kuukauden ajan!

Avoimessa Digiyliopistossa pääset oppimaan kuinka löydät ensimmäisen digituotteesi, miten pääset pienin askelin alkuun, eri tavoista päästä mukaviin passiivisiin kuukausituloihin, miten voit muuttaa viestintäsi psykologian avulla tehokkaammaksi, lifestyle-yrittäjyyden rakennuspalikoista, kuinka voit hyödyntää blogia fiksulla tavalla ja paljon muusta.

Lue lisää ja liity mukaan täyttämällä alta löytyvän lomakkeen:

Mitro Patrikainen

Olen kirjoittaja, tarinankertoja ja viihdyttäjä. Olen tieteilijä, nörtti ja tekniikan ihmelapsi. Olen romantikko, kapinallinen ja auttamishaluinen. Rakastan internet-markkinointia ja verkkokurssibisnestä, koska silloin saan olla kaikkea tätä. Digivallankumouksessa minä suunnittelen ja optimoin myyntitunneleita, kirjoitan sisältöä ja mainoksia, teen teknistä säätöä kulissien takana ja paljon muuta.

Kommentoi artikkelia