3000€ / kk ja 10 000€ / kk suunnitelmat (+ tulolaskuri)

Lähtö oli viivästynyt, webinaari oli kohta alkamassa ja istuin vielä autossa matkalla nopeamman netin ääreen. Liikennevalot tuntuivat kaikki vilkuttavan punaista ja liikenne jumitti.

Alkoi jo hieman hikoiluttaa. Minun olisi pitänyt olla jo tovi sitten hoitamassa valmistelut loppuun.

Vihdoin oltiin perillä, hyppäsin autosta ja säntäsin valmistelemaan illlan webinaaria vain muutamia minuutteja ennen h-hetkeä.

Kaikki tuntui toimivan hienosti, mutta kauhukseni huomasin, että olin kiireessä unohtanut ottaa mikrofonin mukaani eikä uutta mikrofonia tuntunut löytyvän mistään.

Ajattelin, että “Nyt ei ollut aikaa murehtimiselle, vaan nyt mennään ihan vaan kannettavan mikrofonilla ja sen nettikameralla.”

Sykettä ohimolla lisäsi vielä se, että kaiken tämän säätöni takia ei oltu Henrin kanssa ehditty kunnolla sopia miten kaikki tarkalleen menee ja kumpi esittää mitäkin.

Eikä tilannetta helpottanut yhtään se, että olimme tekemässä meille uutta testiä, jossa olimme myymässä edullisemman verkkokurssin sijaan hieman kalliimpaa, noin 1000€ hintaluokan verkkokurssia pelkällä 90 minuutin webinaarilla.

Jännittävintä testissämme oli se, että päätimme myydä tuotetta ennen kuin olimme tehneet sen… tai siis emme olleet edes suunnitelleet sitä kovin tarkasti, koska ideana oli mukauttaa kurssi ryhmän tarpeisiin.

Olimme päättäneet hinnan lisäksi ainoastaan sen, että kurssi toteutettaisiin kahdeksana webinaarina, joista tarjoaisimme myös nauhoitukset kurssiin osallistuneille Campwiressa. Ja tietysti tiesimme myös lupauksen eli sen mitä kurssi antaisi osallistujalle.

Lopulta kello löi kuusi ja webinaari lähti käyntiin hieman hermostuneissa merkeissä.

Alku sujui hyvin, ihmisiä tuli hyvin paikalle ja kerroimme mitä webinaarissa tapahtuisi. Mainitsimme myös, että webinaarin lopussa kymmenen nopeimman olisi mahdollista jatkaa kanssamme asiassa syvemmälle, jos siltä tuntuisi.

Siirryimme opettamaan uutta rahanarvoista sisältöä ja sitten tapahtui jotain täysin odottamatonta.

Aloimme saada yksityisviestejä osallistujilta:

“Ostan sen mitä ikinä olettekaan myymässä, voitteko ottaa minut jonon ohi riippumatta hinnasta?”

En ollut uskoa silmiäni! Siinä hetkessä tiesin, että olemme tekemässä jotain oikein, koska ihmiset halusivat ostaa tuotteen, josta heillä ei ollut mitään tietoa.

Ja vihdoin koitti tuotteen esittelyn aika ja kysyimme webinaarin osallistujilta, jos heitä kiinnostaisi kuulla lisää jatkomahdollisuudesta kanssamme.

Chattiin alkoi tulvia kyllä-viestejä ja päätimme esitellä tuotteen, jolle emme antaneet alennusta, emme bonuksia, emmekä mitään muutakaan lisuketta, koska halusimme tietää millainen kysyntä kyseiselle tuotteelle olisi.

Hetken aikaa kiusoittelimme yleisöämme venyttämällä ilmoittautumisen aloittamista ja vihdoin lausuimme taikasanat: “ilmoittautuminen on auki nyt” ja annoimme osallistujille ilmoittautumisohjeet.

Tässä hetkessä koin jotain, mitä en koskaan ennen ollut kokenut. Sisäinen maailmani muljahti.

Sähköpostiin alkoi nimittäin tulvia kuitteja (kuva alla), joista jokainen oli 1000€ kappaleelta! Hämmästykseksemme kaikki kymmenen paikkaa oli täytetty vain muutamissa minuuteissa!

Tämä webinaari oli tärkeä käännekohta henkilökohtaisen kasvun polullani.

Olimme nimittäin juuri tienanneet noin 70 minuutissa (+ muutamien tuntien valmistelulla) enemmän kuin mitä tienasin raatamalla kokonaisen kuukauden palkkatyöläisenä. Kaiken kukkuraksi kurssia pitäessä samalla syntyisi tuote, jota voisimme myydä samalla hinnalla vuodesta toiseen isommille yleisöille.

Olin nimittäin ennen luullut, että rahan luominen oli vaivalloista ja työlästä.

Muistan vielä ajat, jolloin en ollut lifestyle-yrittäjä ja jouduin lähtemään harmaaseen toimistoon niinäkin päivinä, kun se ei kertakaikkiaan olisi huvittanut. Silloin tuntui, ettei itselle tärkeisiin asioihin oikein tahtonut jäädä aikaa ja tunsin oloni vapaaksi lähinnä lomilla. Valitettavasti hetkittäinen vapauden tunne loppui kuin seinään sinä hetkenä, kun oli taas aika raahautua tekemään sitä, mille sydämeni ei palanut.

Voin nyt sanoa, että webinaari oli menestys sisäisen maailman muuttamisen lisäksi myös lukujen valossa.

Mittaamme tehoa usein “klikkituotolla” eli EPC-luvulla (Earnings Per Click). Se tarkoittaa tässä sitä, kuinka paljon tienasimme keskimäärin jokaisesta sähköpostilinkin ja Facebook-päivityksen klikkauksesta.

Olimme ohjanneet webinaariin ihmisiä muutamilla sähköpostilla ja Facebookista ja saimme noin 1000 klikkausta henkilöiltä, joista osa päätyi webinaariin asti ja lopulta sitten kymmenen innokkainta osti. Tienasimme siis jokaiselta klikkaukselta keskimäärin 10€ eli EPC oli 10€.

Tämä oli meille erinomainen tulos tuohon aikaan, etenkin kun ottaa vielä huomioon sen, että osa webinaariin osallistujista osti kurssin myöhemmin. He eivät omien sanojensa mukaan jaksaneet lähteä ilmoittautumisen nopeuskilpailuun.

Jos käännämme tämän sinuun, tämä siis tarkoittaisi, että tavoittamalla 300 ihmistä kuukaudessa, saisit aikaiseksi 3000€ bruttomyynnin. Tuhannella ihmisellä (joka ei ole edes kovin vaikeaa, kun tietää mitä tekee), se tietäisi jo 10 000€ bruttomyyntiä joka kuukausi!

Ja mitä jos tämä olisi sinulle vain alkusoittoa ja myöhemmät tuloksesi olisivat jotain paljon parempaa?

Niin kävi ainakin meille.

Odottamaton muutos parempiin tuloksiin

Elämässä tapahtuu kaikkea odottamatonta ja omalla osallani koin huiman tapahtumien sarjan, joka pisti koko elämäni ylösalaisin. Tämä käynnisti tutkimusmatkan sisälleni ja lähdin tutkimaan sitä, kuka oikein olen, mitä olen täällä tekemässä ja miksi.

Tämä matka kesti yli kolme vuotta ja sinä aikana sisälläni muuttui oikeastaan kaikki mihin uskon. Ymmärsin, että minun ei tarvitse todistaa kenellekään mitään vaan riittää, kun olen oma itseni. Tajusin, että me kaikki olemme täydellisiä ilman, että teemme yhtään mitään.

Ymmärsin myös tekemiseni syvempiä motiiveja jatkuvan todistelun sijaan. Ymmärsin miten paljon haluan auttaa sydämestäni ihmisiä muuttamaan elämänsä kohti totuudellisuutta itseään kohtaan ja halusin vapauttaa ihmisiä työstä, joka ei heitä enää palvele.

Koska myös tiimimme muut jäsenet ovat käyneet omaa tutkimusmatkaansa ja samanaikaisesti osaaminen on noussut uudelle tasolle, on se mahdollistanut tulokset, jotka olivat aiemmin vain rivejä unelmakarttakirjan sivuilla.

Vuonna 2017 sitten uusi sisäinen maailma ja uudet opit pääsivät testiin. Pidimme webinaarin Petrin kanssa, jossa asioita tehtiin uusista lähtökohdista uudella tavalla.

Tulokset hämmästyttivät meidät totaalisesti.

Tämä webinaari nimittäin ylitti yllä esittelemäni webinaarikokeilun klikkikohtaiset (EPC) tulokset yhdeksänkertaisesti ja bruttomyynnillä mitattuna 13-kertaisesti! EPC oli siis huimat 90€ (olisiko tässä EPC:n Suomen ennätys?).

Saimme webinaarin laskeutumissivulle noin 1450 klikkiä, joista sitten osa osti tarjoamamme tuotteen ja loput kiittelivät hyvää webinaarin antia.

Mitä, jos sinä saisit vaikka 3% klikeistämme klikkituoton ollessa 90€, se tarkoittaisi jo 3870€ bruttomyyntiä kuukaudessa?

Myönnän, että 90€:n EPC-lukemaan pääseminen on haastavampaa kuin klikkien haaliminen, koska näin korkea EPC vaatii kokemuksessani yleisöä, joka todella rakastaa sitä mitä edustat ja mistä puhut. Niin ja minun kohdallani siihen vaadittiin myös vuosien sisäistä työtä itseni kanssa.

Jos ajatellaan, että saat 30% meidän klikkituotosta eli EPC on 27€ ja onnistuisit haalimaan 380 klikkausta kuukaudessa, se tarkoittaisi jo 10260€ bruttomyyntiä kuukausitasolla.

Kuulostaa mahdolliselta?

Hyvä, koska tässä ei vielä ollut kaikki hyvät uutiset.

Nimittäin tämän esimerkin toteuttaminen vaatii sinulta käytännössä vain kahta asiaa kuukaudessa:

1) Hommaat joka kuukausi 380 asiastasi kiinnostunutta katsomaan opetustasi.
2) Ymmärrät heidän polttavaan ongelmaansa ja tarjoat ratkaisuksi jotain digituotetta, kuten verkkokurssia tai e-kirjaa EPC:n ollessa 27€.

Siinä on jo yksinkertainen kaava 10260€ bruttomyyntiin kuukausitasolla.

Ja jos haluat oppia kuinka tämä tehdään, kannattaa osallistua Avoimeen Digiyliopistoon, jossa opetamme yksinkertaisen kaavan tämän toteuttamiseen käytännössä.

Eikä tämä varmasti jäisi tähän, koska pystyisit parantamaan kaikkea ajan saatossa.

Ymmärtäisit koko ajan paremmin kuinka voit myydä paremmin (ilman ärsyttävää tyrkytystä), miten voit hankkia silmäpareja opetuksellesi ja kuinka saat todellisia faneja, jotka seuraavat sinua ja jotka haluavat juuri sinun apuasi… vuodesta toiseen.

Kun ryhdyt tekemään näitä asioita systemaattisesti, alkaa myös sana levitä. Sinut aletaan tuntea. Ihmiset puhuvat sinusta hyvää selkäsi takana ja alat saada seuraajia, jotka odottavat seuraavaa ilmaista artikkeliasi, videotasi, webinaariasi tai tuotettasi malttamattomana.

Ja jossain vaiheessa alat ymmärtää, että sinulla on käsissäsi supervoimaa muistuttava taito, jonka haluat aivan varmasti opettaa myös lapsillesi. Tämä supervoima voi pitää nimittäin rahahuolet loitolla. Aina nimittäin löytyy lisää ihmisiä, jotka voisivat tarvita digituotettasi ratkaisuna johonkin heidän ongelmaansa.

Tulolaskuri

No, mutta nyt saatat miettiä, että mitä juuri sinun tulisi tehdä tietyn tulotason saavuttamiseksi?

Näytin artikkelissa vain muutaman esimerkin tekemistämme webinaareista ja arvokkaamman hintaluokan tuotteista. Eihän siis 90€:n klikkituottoa voi saavuttaa edes teoriassa alle 90€ tuotteella.

Väitän, että usein on helpompaa aloittaa halvemman hintaluokan tuotteilla, joissa EPC on väkisinkin matalampi, koska tällöin tuotteen myyminen voi olla helpompaa. Silloin tarvitset vain hieman enemmän klikkejä hyvien tulosten saavuttamiseen.

Olen itsekin ollut tekemässä isompia yli 6-numeroisia lanseerauksia alle 90€ tuotteilla, joten hyvät tuotot ovat myös niillä mahdollisia. Tällöin vain tarvitaan hieman enemmän klikkejä.

Eikä sinun tarvitse edes käyttää webinaareja, jos se tuntuu vieraalta. Voit aivan yhtä hyvin kirjoittaa loistavia artikkeleita tai tehdä hyviä videoita ja ohjata niistä seuraajasi lukemaan myyntisivusi, joka esittelee tuotteesi.

Jotta tämä kävisi selvemmäksi, tässä vielä muutama esimerkki mahdollisuuksistasi edullisemman hintaluokan tuotteilla:

Esimerkki 1: edullinen tuote

Edullisen hintapään tuotteissa on se hyvä puoli, että kynnys niiden ostamiselle voi olla huomattavasti pienempi kuin kalliimmissa tuotteissa. Vai miltä sinusta tuntuisi esitellä tuote, jonka hintalappu on 90€ verrattuna 10 000€ tuotteeseen?

  • Tuotteen hinta: 90€
  • Asiakkaita kuukaudessa: 40
  • Bruttomyynti kuukaudessa: 3600€ ja vuodessa 43 200€

Esimerkki 2: hieman kalliimpi tuote

Joskus voi olla hyvä ajatus tarjota hieman kalliimpaa tuotetta, jos osaat esittää tuotteen siinä valossa, että se on kalliimman hinnan arvoinen.

Tässä esimerkissä teetkin hieman kalliimman tuotteen ja etsit asiakkaita, jotka ovat valmiita maksamaan tuotteesta eli heidän ongelmansa ratkaisusta hieman enemmän.

  • Tuotteen hinta: 150€
  • Asiakkaita kuukaudessa: 30
  • Bruttomyynti kuukaudessa: 4500€ ja vuodessa 54 000€

Esimerkki 3: hieman kalliimpi tuote lisämyynnillä

Nyt tilanne onkin se, että alat kehittyä ja saat hieman enemmän asiakkaita 150€ tuotteellesi kuukaudessa ilman, että tämä lisäisi digituotteen tapauksessa omaa työtäsi.

  • Tuotteen hinta: 150€
  • Asiakkaita kuukaudessa: 40
  • Bruttomyyntisi kuukaudessa: 6000€ ja vuodessa 72 000€

Ja koska asiakkaasi ovat saaneet tuloksia tuotteellasi, he haluavat mennä kanssasi syvemmälle aiheeseen ja pyytävät sinulta apua muihin ongelmiinsa. Tarjoat kurssisi ostaneille kalliimpaa ja enemmän lisäarvoa tuottavaa verkkokurssia, johon 20% asiakkaistasi lähtee.

  • Toisen tuotteen hinta: 500€
  • Asiakkaita kuukaudessa: 8
  • Bruttomyyntisi kuukaudessa: 4000€ ja vuodessa 48 000€

Yhteensä siis saat bruttomyyntiä kuukaudessa 10 000€ ja vuodessa 120 000€.

Ja nyt on sinun aikasi kokeilla meidän laskuria. Mikä olisi sinun unelmatilanne?

Huomaathan, että jos nostat tuotteesi hintaa tai saat enemmän oppilaita kurssille, ei työmääräsi juuri nouse, koska myyt tuotteita aikasi sijaan!

 

Kaiken tämän voi rakentaa järkevässä ajassa, jos teet hommia fiksusti ja strategisesti.

Väitän, että tämän kaiken toteuttaminen on yksinkertaista, mutta se ei välttämättä ole helppoa. Sinun pitää nimittäin tietää mitä teet.

Jos haluat tietää mitä teet, suosittelen sinun liittymistä Avoimeen Digiyliopistoon, jossa opetamme kuinka digituotebisnes rakennetaan strategisesti siten, että se tuottaa kuukaudesta ja vuodesta toiseen ilman mitään vippaskonsteja.

Toivottavasti nähdään Avoimessa Digiyliopistossa!

Valoa päivääsi,
Pekka

Pekka Mattila

Autan valmentajia, kouluttajia ja yrittäjiä saamaan vaikutusta maailmaan digimarkkinoinnin ja digituotteiden, kuten e-kirjojen, audio-ohjelmien ja verkkokurssien avulla. Olen Digivallankumouksen ja Campwiren yksi perustajista. Jos haluat minut puhumaan, valmentamaan tai konsultoimaan yritystäsi, ota yhteyttä tuki@digivallankumous.fi ja sinulle vastataan pian.

Kommentoi artikkelia