Tietoa Digivallankumouksesta

Tutustu alla Digivallankumouksen tiimiin sekä lue, miten Digivallankumous syntyi (ja millä tavalla Digivallankumous haluaa palvella yleisöään):

Miljoonan euron flopista Suomen menestyneimpien verkkovalmennusyrittäjien auttamiseen - Näin Digivallankumous syntyi

Kirjoittaja: Petri Hiissa, Tampere

Eräänä tammikuisena maanantai-aamuna vuonna 2013 minä, Pekka ja Henri istuimme Hub Tampere -toimistokompleksin perimmäisessä nurkassa, johon viisihenkinen tiimimme oli ahtautunut koneineen.

Istuimme tuoliemme reunoilla ja jännitimme ihka ensimmäisen asiakkaamme puolesta, sillä hänen tekemänsä henkisen valmennuksen verkkokurssi oli alkamassa uutuuttaan kiiltelevällä Campwire-alustallamme.

Olimme Pekan kanssa auttaneet asiakastamme henkilökohtaisesti hiomaan myyntisähköpostinsa kuntoon ja nyt koitti totuuden hetki, jolloin uskalsimme vihdoin katsoa oliko kurssi käynyt kaupaksi.


”Tämän on pakko toimia”, ajattelin, sillä en jännittänyt pelkästään asiakkaamme puolesta. Jännitin yrityksemme kohtalon puolesta.

Vasta viisi kuukautta oli kulunut siitä, kun olimme irtisanoneet puolet henkilöstöstämme ja vaihtaneet päheän 160 neliömetrin startup-yrittäjyyttä henkivän toimistomme muutaman neliömetrin tilaan kahden työpöydän välissä.

Ensimmäisen startup-yrittäjyyttä henkivän toimistomme ajatushautomohuone a.k.a. "Tropiikki", joka oli kolme kertaa suurempi kuin uusi kirjoituspöytien välissä oleva työtilamme

Digibisnesyrittäjyytemme ensimmäisenä kolmena vuonna olimme polttaneet lähemmäs miljoona euroa ”uudenlaisen sosiaalisen median verkkopalvelun” kehittämiseen. Niitä rahoja emme tulisi enää näkemään, se oli selvä. Olimme nimittäin päättäneet vetää Intoloop-verkkopalvelun ”töpselin seinästä” ja aloittaa tyhjältä pöydältä.

Viimeiset neljä kuukautta olimme huhkineet kasaan täysin uutta verkkopalvelua, Campwire-verkkokoulutusalustaa, josta olimme superinnoissamme.

Yrityksemme kassa oli painumassa kuitenkin uhkaavasti kohti pakkaslukemia ja tiesin, että meidän olisi oikeasti autettava uusia asiakkaitamme, kouluttajia ja valmentajia, jotta oma bisneksemme olisi terveellä pohjalla ja voisi lähteä kauan kaivattuun kasvuun.

”No niin pojat, toivotaan parasta”, totesin, ja klikkasin asiakkaamme kurssin myyntitilastot auki. Suumme loksahtivat auki kuuluvasti, sillä ensimmäinen asiakkaamme oli myynyt ensimmäistä, useamman sadan euron hintaista, verkkokurssiaan viisinumeroisella summalla!

”Vihdoin valoa myyntitunnelin päässä”, Pekka riemuitsi, ja kohotti kämmenensä voitonriemuisena ilmaan – johon me muut annoimme takuulla Tampereen isoimmat ylävitoset!

Tarinamme oli kokenut satumaisen käänteen. Jos olimme auttaneet ensimmäistä verkkokurssin julkaissutta asiakastamme ansaitsemaan ensimmäisellä kokeilullaan näin hyvin, niin tulisimme varmasti auttamaan vielä tuhansia ja tuhansia asiakkaita ansaitsemaan miljoonia toisensa jälkeen!

Ajattelimme, että ydintehtävämme olisi tarjota Suomen markkinoille maailmanluokan verkkokoulutusalusta, suomalaisilla maksutavoilla, ja näin Suomeen voisi syntyä kukoistavia digibisneksiä.

Kuinka perisuomalaista ajattelua meiltä.

Huomasimme nimittäin melko pian, että kaikki asiakkaamme eivät saaneet yhtä hyvin kauppoja. Sydänalassa puristi aina kun yksittäinen valmentaja (tai valmennustalo) ammensi osaamisensa ja sydämensä lahjan verkkokurssiin, mutta siitä huolimatta myyntiä ei tullut mainittavasti.

Tämä oli meille todellinen yllätys. Miten ihmeessä näiden upeiden valmentajien tekemät hienot verkkokurssit eivät käyneet kaupaksi? Aloimme tutkia ”flopanneita” myyntejä tarkemmin ja totuus alkoi valjeta nopeammin kuin ehdimme kissaa sanoa…

”Suomalaisilla ei näytä olevan hajuakaan siitä, miten myydä omaa osaamistaan netissä!”, parahdin erään aamun founderipalaverissa Pekalle ja Henrille.

”Ei ole ei, ja se on iso ongelma”, totesi Pekka mietteliäänä. Unelmamme siitä, miten Suomessa voisi olla yhtä kukoistavaa verkkokurssibisnestä kuin rapakon takana, oli vaakalaudalla.

Meille puutteet useimpien aloittelevien digibisnesyrittäjien myyntitaidoissa näyttäytyivät yhtä selvänä kuin sekin, että vika ei tosiaankaan ollut näissä asiantuntijoissa tai heidän tekemissään tuotteissa.

Myynti netissä nyt vaan toimii merkittävästi eri tavalla kuin kasvotusten.

Päätimme taklata digituotebisneksen isoimman ongelman

Toukokuun 21. päivänä 2013 avautui perustamamme sivusto Digivallankumous.fi. Laitoimme markkinointiosaamisemme testiin, ja jo ensimmäisen viikon aikana 15000 uniikkia kävijää oli nähnyt ensimmäiset kolme artikkeliamme. Tälle tuntui olevan kysyntää!

Mikko, Pekka, Henri ja Petri Digivallankumouksen avajaisissa

Missionamme olisi tuoda suomalaisille valmentajille ja kouluttajille täysin uusia tapoja ja oppeja nettibisnesten tekemiseen, sillä vuosien varrella, ”miljoonan euron oppikoulussamme”, meille oli kertynyt vankkaa osaamista siitä, miten netissä tehdään bisneksiä ja ennen kaikkea – miten niitä ei kannata tehdä.

Koska tähtäsimme isoon muutokseen, oli myös itsestään selvää, että syvemmälle menevä apumme, tarjoamamme verkkokurssit, tulisivat olemaan maksullisia. Olimme oppineet, että ihminen arvostaa enemmän sitä mistä maksaa, ja laittaa opit hanakammin käytäntöön.

Vuosien ajan teimme lukuisia asiakkaiden rakastamia verkkokursseja, jotka avasivat digibisnesten saloja yhä syvemmälle ja syvemmälle. Tähän päivään mennessä olemme myyneet digituotteitamme usealla miljoonalla eurolla kuten asiakkaammekin, ja tehneet myös Suomen suurimman (bruttona puolen miljoonan euron) verkkokurssilanseerauksen.

Aloimme tunnistaa asiakaskunnastamme tosifaneja, jotka ostivat jokaisen kurssimme, jonka tarjosimme myyntiin.

Mielestämme oli selvää, että nämä henkilöt, jotka panostivat useita tuhansia euroja verkkokursseihimme, tulisivat saamaan satumaisia bisnestuloksia! Paitsi ettei ollutkaan.

Monet asiakkaamme menestyivät digituotebisneksessään loistavasti, luoden elämäänsä roppakaupalla vapautta, vaurautta ja merkityksellisyyttä.

Kuitenkaan kaikki eivät saaneet bisnestään toimimaan kuin purskeina, hetkellisinä myyntipiikkeinä – ja kovalla työllä. Valitettavasti tämä koski myös osaa tosifaneistamme.

”Miksi menestyvän digibisneksen rakentaminen onnistuu toiselta ja toiselta taas ei, vaikka heillä olisi käytettävissään täysin samat bisnesopit?”

Aloimme tehdä salapoliisintyötä selvittääksemme, miten voisimme vieläkin paremmin auttaa suomalaisia asiantuntijoita, valmentajia ja kouluttajia rakentamaan unelmiensa digibisneksen ja elämän.

Ensin varmistimme, mitä menestyvän digituotebisneksen halutaan elämään tuovan:

  • Sielua kuivattavasta työstä vapautuminen omannäköiseen, merkitykselliseen elämään
  • Oman sydämen lahjan jakaminen digituotteiden, kuten verkkokurssien, avulla toisten iloksi ja hyödyksi niin, että sillä tienaa kivasti
  • Jatkuvaa vapautta ja vaurautta, ilman huolta, että ”mistä ensi kuussa rahat elämiseen?”
  • Aika- ja paikkariippumattomuus, jolloin päivänsä voi käyttää haluamallaan tavalla
  • Tulokaton poistuminen, kun omien työtuntien asemasta myydään omaa osaamista digituotteeksi paketoituna

Näissä ei ollut yllätyksiä. Digibisnekset mahdollistavat "lifestyle-yrittäjyyden", jossa yritystoiminta suunnitellaan oman elämän ja kiinnostuksen kohteiden ympärille, eikä toisinpäin (jos tämä kiinnostaa, niin katso video lifestyle-yrittäjyydestä alta).

Lifestyle-yrittäjyyden avulla omannäköinen elämä on mahdollinen

Lifestyle-yrittäjyys voi olla auringon ja hiekkarantojen sijasta myös yhtä hyvin vaikkapa maaseudun rauhaan, järvenrantamökille vetäytymistä. Tätä se tarkoittaa itse asiassa useammin meillekin, sillä rakastamme Suomen luontoa. Tapaammekin Pekan kanssa vuokrata mökin (porealtaalla) useamman kerran vuodessa ja tehdä siellä yhdessä töitä.

Viisasten kivi alkoi paljastua meille, kun selvitimme, mitkä asiat olivat koituneet useimpien kariutuneiden digibisnesunelmien kohtaloksi:

  • Digibisnestä ei osattu hahmottaa systeemisenä kokonaisuutena, jonka punaisen langan tulee olla ehyt (jos ”punainen lanka” katkeaa, asiakkaat tipahtavat kelkasta)
  • Yksin tekeminen koettiin raskaana, ja jonkinlaista motivoivaa yhteisöä ja yhdessä etenemisen meininkiä kaivattiin kovasti, jottei innostus bisneksen tekemiseen pääsisi hiipumaan ”arkielämän jalkoihin”
  • Tekniset haasteet, melko pienetkin, saivat etenemisen helposti jumiutumaan, koska ei ollut ketään, joka auttaisi niistä yli

Tutkiessamme tätä listaa kävi selväksi, että yksittäisten verkkokurssien lisäksi tarvittaisiin nyt jotakin, joka auttaisi uuden ajan digiyrittäjiksi haluavia henkilöitä ymmärtämään digibisnesten kokonaisukuvan paremmin ja yhdistämään kaiken tiedot toimivaksi kokonaisuudeksi – Digiliikkujaksi!

"Digiyliopisto syntyi kun tajusimme, että Suomessa ei ole yhtäkään oppilaitosta, josta saisi menestyvän digibisneksen pyörittämiseen tarvittavat käytännön tiedot ja taidot”

Päätimme tehdä kokeilun, jossa kokoaisimme ryhmän uuden ajan digiyrittäjiksi haluavia henkilöitä ja opettaisimme heille vuoden aikana kaiken oleellisen, mitä heidän tulee osata menestyvän digibisneksen käynnistämisestä, pyörittämisestä ja kasvattamisesta.

Joulukuussa 2017 pidimme webinaarin, jonka seurauksena ensimmäiseen Digiyliopistoon liittyi mukaan 40 upeaa innokasta ja sydämellistä ihmistä, joiden kanssa sukelsimme yhdessä vuoden 2018 ajan digibisnesten saloihin.

Vuonna 2019, Digiyliopiston toisena toimintavuotena, uuden ajan digiyrittäjien upea heimomme oli kasvanut jo 135 henkilöön ja toiminta oli aivan uudella tasolla!

Tunnelmia Digiyliopistosta vuoden 2019 ensimmäisestä Live-intensiivistä

Kun vuonna 2018 Digiyliopiston viimeisessä Live-intensiivissä 70% paikalla olleista halusi jatkaa matkaa kanssamme ”uudelle kierrokselle”, ja vuonna 2019 huikeat 85% Live-intensiivissä paikalla olleista halusi jatkaa Digiyliopistossa, teimme tärkeän päätöksen.

Vuoden 2020 alusta lähtien Digiyliopisto on ollut jäsenyysohjelma, jossa voit olla mukana niin monta vuotta kuin se palvelee sinua.

Ymmärsimme, että jatkuva yhteisön tuki, tärkeiden digibisnesopetusten jatkuva kertaus ja soveltaminen käytäntöön ovat yhdessä kultainen avain menestykseen.

Ja nyt tämä avain on sinun ulottuvillasi.

Jos tuntuu, että kaipaat apua menestyvän digibisneksen perustamiseen ja koet, että voisit sopia uuden ajan yrittäjien heimoomme, niin olisi ilo ja kunnia opettaa sinua! Lue tältä sivulta lisää Digiyliopistosta ja hae mukaan.


Digivallankumouksen tiimi

Digivallankumouksen perustajat ovat toimineet "täysipäiväisinä" digibisnesyrittäjinä jo kolmella vuosikymmenellä.

He alkoivat kouluttamaan menestyvien digibisnesten tekemistä toukokuussa 2013 perustamansa Digivallankumous-sivuston kautta ja suosittujen verkkokurssien kautta. Nykyään kymmenet tuhannet suomalaiset seuraavat Digivallankumousta.

Pekka Mattila ja Petri Hiissa perustivat (yhdessä Henri Liljeroosin kanssa) Campwire-verkkokoulutusalustan vuonna 2013, joka on nykyään Suomen pidetyin verkkokoulutusalusta, ja joka ylitti 200 000 käyttäjän rajapyykin jo vuonna 2019.

Digituotebisneksen pioneereina he ovat olleet mukana luomassa ison osan Suomen digituotebisneksestä ja yhdessä tiiminsä he ovat tehneet mm. Suomen historian ensimmäisen yli puolen miljoonan euron verkkokurssilanseerauksen. He ovat myyneet omia digituotteitaan useilla miljoonilla euroilla, kuten asiakkaansakin. Toisin sanoen, he osaavat asiansa – ja tämä on erityisen hyvä uutinen sinulle!

Digivallankumouksen tiimi auttaa nyt Valon Joukkoja (asiantuntijoita, jotka haluavat jakaa sydämen lahjansa maailmaan digituotebisneksen avulla) ja tuo heille huippuluokan osaamisensa menestyvien digibisnesten rakentamisesta, inhimillisellä otteella.

Digivallankumouksen tiimiin kuuluvat:

Pekka Mattila

Digivallankumouksen ja Digiyliopiston co-founder, verkkovalmennusyrittäjä

Pekka Mattila on kansainvälinen puhuja ja yksi Digivallankumouksen perustajista. Hänen tehtävänään on auttaa uuden ajan asiantuntijoita, vaikuttajia ja valotyöntekijöitä voimaantumaan ja elämään yltäkylläisyydessä, jotta he voisivat muuttaa maailmaa. Pekan opetuksia on kuvattu vaikuttaviksi, epätavanomaisiksi ja joskus täysin vastakkaisiksi mitä muut puhuvat.

Käännekohta Pekan elämässä tapahtui vuonna 2015, jolloin hän paloi loppuun. Tämä johti hänet syvään ja kivuliaaseen ihmisyyden tutkimiseen, josta hänelle avautui uusi, kaunis maailma. Maailma, jonka keskiössä on oman edun tavoittelun sijaan hyvyys, aito toisista välittäminen ja totuudellisuus.

Syventyneen ihmisyyden ymmärryksen seurauksena Pekka käynnisti suositun Alaston totuus -sarjan. Hän on myös kirjoittamassa esikoisteostaan totuuden löytämisestä Viisas Elämä -kustantajalle. Kirjansa avulla Pekka lähtee ajamaan totuudellista aikakautta, jossa ihmiset voivat olla omia itseään ilman ylimääräisiä maskeja tai näytelmää.

Petri Hiissa

Digivallankumouksen ja Digiyliopiston co-founder, verkkovalmennusyrittäjä

DI, verkkovalmennusyrittäjä Petri Hiissa on yksi Digivallankumouksen perustajista. Hänen sydämen tehtävänä on auttaa (tulevia) vaikuttajia nousemaan omaan voimaansa, jotta he voisivat luoda parempaa maailmaa verkkovalmennusliiketoiminnan avulla.

Petrin mielestä häntä ehkäpä parhaiten kuvaava sana on renessanssimies, sillä hänen intohimonsa on jatkuva kasvaminen ja monipuolinen kehittyminen, joka puolestaan mahdollistaa uusien asioiden luomisen. Vahvojen bisnestaitojen kouluttamisen ohella hän pyrkii aina lisäämään kuulijan syvää ymmärrystä ihmisyydestä, auttaen näkemään “pintaa syvemmälle”.

Petri kouluttaa myös parempia ajattelustrategioita tietoisen elämän tueksi ja hänen suosituille verkkokursseille onkin osallistunut tuhansia henkilöitä. Hänen kirjansa “Täydellinen kirja – Vapaudu täydellisyyden tavoittelusta” (Otava / Hidasta elämää 2018) viesti itsensä hyväksymisestä ja rakastamisesta on myös vahvasti läsnä hänen opetuksissaan Digiyliopistossa.

MIKAELA DUNDER

Projektipäällikkö

Mikaela toimii Digiyliopiston tiimin projektipäällikkönä. Hän vastaa siitä, että homma toimii ja kehittyy sisäisesti, ja että tiimi voi hyvin. Avoin ja rehellinen kanssakäyminen ja järkevä tekeminen toimivat Mikaelan mielestä lähtökohtana tiimin hyvinvoinnille.


Mikaela on koulutukseltaan kauppatieteiden maisteri ja myös joogaohjaaja ja hyvinvointialan yrittäjä. Hän rakastaa elämän fiilistelyä, tutkii keho- ja energiatietoisuutta ja tuntee rauhaa ollessaan yhteydessä luontoon. Hän kokee, että vaikeat hetket ja tunteet ovat tärkeä osa elämää ja näitä tulisi arvostaa yhtä paljon kuin muitakin. Hän seuraa vahvasti intuition osoittamaa suuntaa ja haluaa auttaa myös muita elämään intuitiota kuunnellen ja elämän virralle antautuen.

Heta Hämäläinen

Yhteisömanageri, Digiyliopisto

Heta toimii Digiyliopistossa valmentajien ja valmennettavien välissä niin sanottuna suurlähettiläänä huolehtien ensisijaisesti siitä, että tieto kulkee kumpaankin suuntaan. Hän vastaa siitä, että Digiyliopistolaisten ääni tulee kuulluksi, ja että heidän haluja ja tarpeita huomioidaan valmennuksessa. Hän selvittää, ratkaisee, selittää, valaisee, auttaa ja kannustaa, jotta Digiyliopistolaiset saisivat mahdollisimman hyvää tukea.

Hetaa kuvaa ehkä parhaiten filosofi Esa Saarisen ajatus “On parempi olla avaruus kuin tähti.” Hän haluaa innostaa ihmisiä kulkemaan omaa polkuaan, rohkaista heitä menemään epämukavuusalueille (niistä oppii eniten!), auttaa heitä näkemään haastavien tilanteiden hyvät puolet ja pitää yllä iloa, toivoa ja rakkautta.

Hetan ammattilliset juuret ovat taiteessa ja pedagogiikassa. Hän on valmistunut Jyväskylän yliopistosta taidekasvattajaksi (FM) ja tehnyt aikuiskouluttajan pedagogiset opinnot. Hän opettaa osa-aikaisesti tanssia intohimona afrikkalainen tanssi, ja on kehittänyt lajit taapero- ja lastenafro. Hän on ollut perustamassa sekä Tanssiteatteri Mami Wataa että lastenkulttuuriyhdistys Taidepiiloa, joissa kummassakin toimii edelleen aktiivisesti.

Mitro Patrikainen

Markkinointivalmentaja

Mitro on yksi Digivallankumouksen ja Digiyliopiston valmentajista. Hän haluaa auttaa valmentajia, vaikuttajia ja asiantuntijoita löytämään oman heimonsa, jota he haluavat auttaa omalla osaamisellaan. Mitron opetuksia on kuvattu käytännöllisiksi ja selkeiksi.

Mitro on koulutukseltaan yhteiskuntatieteiden maisteri - opintojensa aikana hän tutki erityisesti ihmisryhmien käyttäytymistä ja markkinoinnin psykologiaa. Yli puolet elämästään hän on ollut kiinnostunut erityisesti verkkokurssibisneksistä, asiakashankinnasta ja Internet-markkinoinnista.

Digiyliopistossa Mitro mm. tuo opetusta ns. konkreettiselle tasolle, ja laatii selkeitä toimintasuunnitelmia, mallipohjia ja kaavoja oppilaille.

Elina Väänänen

Valmentaja

Elina Väänänen vastaa siitä, että Digiyliopistolaisten hienot tarinat pääsevät sykähdyttämään yhä useampien ihmisten sydämiä. Hänen tehtävänään on kannustaa uskaltamaan ja innostaa Digiyliopiston jäseniä levittämään tätä mullistavaa sanomaa eteenpäin.

Elina on koulutukseltaan Markkinoinnin tradenomi ja myös yrittäjä hyvinvointialalla. Hänen intohimonsa on henkisen ja fyysisen hyvinvoinnin yhteys ja vaikutus elämässä. Hänen suurin missio on rohkaista ja kannustaa ihmisiä löytämään oman sisäisen voimansa ja käyttämään sitä oman näköisen elämän elämiseen. Elina rakastaa esiintymistä, maailmalla seikkailemista, auringonlaskuja- ja nousuja sekä syvällisiä keskusteluja, unohtamatta hikoilua crossfit -salilla.