Näin keräät ja moninkertaistat sähköpostilistasi vieheen avulla, jota seuraajasi rakastavat

Tervetuloa jälleen äärimmäisen tärkeän digibisnesaiheen pariin, sähköpostilistojen ihmeelliseen maailmaan. Tämän artikkelisarjan edellisessä artikkelissa perustin uuden sähköpostilistan ja kerroin miksi ilmainenkin sähköpostilista tulee “myydä”.

Edellisessä artikkelissa opit myös kommunikoimaan sähköpostilistasi hyötyperustaisen arvon siten, että juuri oikeanlaiset henkilöt haluavat liittyä listallesi ja vastaanottaa sinulta sähköpostia.

Olen itsekin tilaajana monella (kymmenellä) itseäni kiinnostavalla sähköpostilistalla, joiden kautta olen ilahduttavan usein vastaanottanut sähköpostilaatikkooni juuri sitä energiaa ja informaatiota mitä olen siinä hetkessä tarvinnut, ilman että olen aktiivisesti etsinyt sitä.

Sähköpostilistan tilaajan kokema arvo toteutuu pitkällä aikavälillä sähköpostien vastaanottamisen kautta. Aivomme toimivat kuitenkin siten, että toimimme helpommin saadaksemme selkeän välittömän hyödyn heti kuin mahdollista, ennemmin kuin “jotain hyötyä” tulevaisuudessa.

Tässä artikkelissa näytän kuinka voit tarjota sähköpostilistallesi liittyville henkilöille välitöntä arvoa ja moninkertaistaa siten sähköpostilistasi vieheen avulla.

Hyvin suunniteltu viehe on erinomainen tapa kerätä sähköpostilistaa, sillä se auttaa oikeanlaisen yleisön keräämisessä, houkuttaen tietyntyyppisiä prospekteja.

Viehe on välitön syy sähköpostilistalle liittymiseen

Viehe on ilmainen sisältöpala, jonka saa sähköpostilistalle liittymistä vastaan.

Teknisesti viehe voi olla vaikkapa ladattava PDF-tiedosto (kuten lyhyt e-kirja), videovalmennus, äänite tai webinaari. Vieheen ei tarvitse olla monimutkainen ja yksinkertaisen vieheen voi tehdä hyvinkin yhdessä iltapäivässä.

Viehe toimii siis houkuttimena ja kannustimena sähköpostilistalle liittymiseen, koska sen saaminen edellyttää sähköpostilistalle liittymistä.

Kuten edellisessä artikkelissa opimme, kukaan ei halua liittyä sähköpostilistalle saadakseen lisää sähköposteja. Prospekti (eli potentiaalinen asiakas) on lähtökohtaisesti kiinnostunut itsestään ja vieheen selkeästi kommunikoitu hyöty on hänelle välitön syy liittyä sähköpostilistalle.

Millaista välitöntä hyötyä viehe voi sitten konkreettisesti tarjota?

Viehe toimii parhaiten kun se sisältää vastauksen kiinnostavaan kysymykseen

Hyvä viehe antaa vastauksen prospektin mielessä heränneeseen akuuttiin kysymykseen. Kysymys avaa mieleen “avoimen silmukan”, johon mieli haluaa löytää ratkaisun.

Jos kerron nyt sinulle, että lähes vuosikymmenen kokemuksellani suomalaisten digibisnesten valmentamisesta olen tunnistanut 5 tyypillisintä virhettä, jotka koituvat kohtaloksi 90 prosentille uusista digibisneksistä ensimmäisen vuoden sisällä…

…ja kun kysyn sinulta: “olisitko kiinnostunut kuulemaan ilmaiseksi mitä nämä 5 kohtalokasta digibisnesten virhettä ovat – ja miten kierrät ne kaukaa?”, niin huomaatko, että sinua alkaa kiinnostamaan mitä nämä virheet ratkaisuineen ovat?

Jos huomaat, että mielesi kaipaa helpotusta juuri “avaamaani silmukkaan” (edes hieman, jopa näin lyhyellä perustelulla), niin olet koukussa 😉

Ehkäpä mieleesi putkahti jokin asia, joka toteutuessaan voisi koitua oman nykyisen tai tulevan digibisneksesi kohtaloksi. Seuraavaksi sinua todennäköisesti askarruttaa, että onko tuo keksimäsi asia mainitsemallani 5 asian listalla …ja mitä muita asioita sillä listalla oikein on?

Vastaus näihin kysymyksiin löytyy mistäpä muualtakaan kuin vieheestä, joka voisi tässä tapauksessa olla vaikkapa simppeli 5–10 -sivuinen PDF-tiedosto, jossa jokainen virhe ratkaisuineen on kerrottu ja selitetty auki.

Toki vieheen hyötyjä ja niiden merkitystä kannattaa myydä hieman tarkemminkin, mutta mennään siihen myöhemmin.

Kun hyvä viehe antaa vastauksen prospektin mielessä herätettyyn akuuttiin kysymykseen, niin tuon kysymyksen nostaminen prospektin mieleen on sinun tehtäväsi.

Seuraavaksi voisimmekin miettiä hieman tarkemmin millainen tuon “vieheen ydinkysymyksen” (johon viehe sisältää vastauksen) tulisi olla.

Vieheen suunnittelu kannattaa aloittaa ydinkysymyksestä

Jos sähköpostilistasi on osa nykyistä tai tulevaa digibisnestä, niin seuraajien laatu on oleellisesti tärkeämpää kuin määrä.

Jos ajattelet, että Instagramiin inspiraatiopostauksia jakamalla kerätty 10.000 henkilön yleisö toimii paremmin kuin 100 henkilön tarkasti kohdennettu ja hyvin ylläpidetty sähköpostilista, silloin kun on aika myydä vaikkapa uutta verkkokurssia, niin olet luultavasti väärässä…

Tavoitteenamme on siis määritellä vieheellesi sellainen ydinkysymys, joka houkuttaa listallesi oikeanlaisia seuraajia. Palautetaanpa tätä varten mieleen tämän artikkelisarjan ensimmäisessä artikkelissa esitetty loistava apukysymys bisnesidean kiteyttämiseen:

Autan henkilöä X saavuttamaan Y, jotta hän voi Z.

Kun sinulla on vastaus tähän kysymykseen, niin oikeanlaisen ydinkysymyksen määrittely vieheelle muuttuu huomattavasti helpommaksi.

Kysymyksen tulee olla sellainen, että se kiinnostaa henkilöä X, koska sen vastaus auttaa häntä liikkumaan kohti asian Y saavuttamista (jonka hän haluaa saavuttaa syystä Z).

Kirjoittaessani tätä artikkelia Digivallankumoukseen oletan, että lukija (X, siis juuri nyt sinä) on kiinnostunut luomaan menestyvän digituotebisneksen (Y), jotta hän voi ansaita mukavasti tekemällä merkityksellistä työtä, auttaen muita digituotteiden avulla (Z).

Tällöin “mitkä ovat 5 kohtalokasta digibisnesten virhettä – ja miten kierrät ne kaukaa?” on oleellinen kysymys, sillä vastaus tähän kysymykseen voi auttaa tällaista henkilöä etenemään tavoitettaan kohti.

Kun onnistut auttamaan prospektiasi edes hieman hänen haluamassaan muutoksessa, niin samalla hänen luottamus sinuun asiantuntijana vahvistuu kohisten.

Katsotaan seuraavaksi muutamia apukysymyksiä, jotka voivat auttaa sinua määrittämään vieheellesi toimivan ydinkysymyksen.

Mihin simppeliin kysymykseen voit vastata niin, että vastaus…

  • kiinnostaa mahdollisimman suurta osaa kohdeyleisöstäsi mahdollisimman paljon?
  • auttaa ratkaisemaan jonkun selkeän ongelman (korkealla tasolla) ja näin auttaa prospektiasi eteenpäin hänen haluamassan muutoksessa?
  • on innostava ja luonteva ensimmäinen askel sinun (asiantuntijan) maailmaasi, sähköpostilistallesi?
  • kasvattaa asiantuntijuuttasi ja luottamusta sinuun haluamassasi kontekstissa?
  • on linjassa sähköpostilistasi tarkoituksen kanssa ja myy (näkymättömästi) sitä muutosta, jota olet myymässä?

Kun vieheesi sisältää vastauksen tämäntyyppiseen kysymykseen, niin voit saada sen avulla listallesi mukaan tehokkaasti juuri oikeanlaisia henkilöitä.

Tai ainakin… jos osaat… arvaatko (edellisen artikkelin perusteella) mitä aion sanoa…

…jos osaat myydä sen!

Aivan oikein, kuten edellisessä artikkelissa opimme, niin ilmainenkin sisältö tulee myydä. Kukaan ei halua viehettä sen itsensä takia, vaan sen lupaaman hyödyn takia.

Vieheen arvon tulee olla prospektin mielessä selvästi suurempi kuin sähköpostiosoitteen antamiseen liittyvä pieni “uhraus”.

Ennen vieheen myyntiin sukeltamista katsotaan vielä nopeasti miten voit jo suunnitteluvaiheessa varmistaa, että se on mahdollisimman helppo myydä.

Vieheen tulee olla kiinnostava, sillä tylsyys on ilmaisen sisällön kuolemansynti

Jotta viehe olisi houkutteleva, niin sen tulee olla kiinnostava ja hyödyllinen.

Kun otat alla olevan listan kohdat huomioon viehettä suunnitellessasi, niin vieheesi käy huomattavasti helpommin “kaupaksi”.

On hyvä jos saat sisällytettyä vieheeseen…

  • kiinnostavaa, helposti kulutettavaa sisältöä
  • uutta tai yllättävää tietoa
  • selkeän lupauksen: “kun käyt tämän läpi, saat…”
  • viihdyttävyyttä (kuten tarinamuotoisuus)
  • jotain, mikä erottaa sen kilpailijoista (kuten sinun näkökulmasi)

Muista, että viehe voi olla hyvin yksinkertainen sisältöpala. Lyhyt muutaman sivun kirjanen, kuten käytännöllinen “näin teet asian X” -opas, on parempi kuin paksu e-kirja. Myös parisivuinen työkalu- tai tehtävälista voi olla todella hyvä viehe. Lyhyt 10 minuutin video on puolestaan usein parempi kuin tunnin esitys.

Nyt on jälleen aika sukeltaa käytännön esimerkin pariin. Seuraavaksi kuulet millaisen vieheen päätin itse tehdä ja miksi.

Vieheen ei tarvitse olla uusi, pyörää ei tarvitse keksiä uudelleen

Tämän artikkelisarjan edellisessä osassa perustin pitkään haaveilemani Täydellisen tuottavuuden työkalut -sähköpostilistan ja näytin miten voit kerätä sähköpostilistaa sen hyödyt edellä.

Kun aloin suunnittelemaan sähköpostilistalleni viehettäni, joka olisi tässä artikkelissa esittämieni periaatteiden mukainen, niin tajusin, että minullahan on jo lähes valmis viehe olemassa! Muistin nimittäin, että pidin marraskuussa 2019 Täysii-seminaarissa puheen otsikolla “Toteuta rohkeasti näkyäsi – ota ensimmäinen askel ennen kuin olet valmis”.

Tuo puhe vastaa ydinkysymykseen “Miten pääset vihdoin alkuun unelmasi kanssa, jota kukaan muu ei odota sinulta” ja taklaan siinä yleisiä esteitä (mm. perfektionistisia ajatusmalleja), jotka voivat seisoa oman unelman toteuttamisen tiellä.

Puhe on täysin linjassa sähköpostilistani lupauksen kanssa ja itse asiassa kun katsot sen, niin huomaat, että se ei suinkaan ole sattumaa 😉 Sain puhesta myös hyviä palautteita, joita voin hyödyntää vieheen myynnissä.

Kun suunnittelet sähköpostilistallesi viehettä, niin mieti ensin, että onko sinulla jotain olemassa olevaa materiaalia joka voisi toimia vieheenä. Pyörää ei tarvitse keksiä aina uudelleen.

Päätin siis tehdä puheeni 18-minuuttisesta videotallenteesta vieheen. Viihdyttävyyskin on kunnossa kun videon katsoja pääsee nauttimaan Tampere-talon ison salin seminaaritunnelmasta aikana, jolloin 1600 henkilön tapahtumia voitiin vielä järjestää rajoituksetta.

Nyt kun viehe on olemassa, niin pääsemmekin tärkeimpään asiaan, joka määrittää sen tehon.

Maksuton viehekin tulee myydä

Edellisessä artikkelissa opimme ajattelemaan sähköpostilistaa ilmaisena tuotteena, minkä takia sille tehtiin erillinen laskeutumissivu (hyötyperustainen “myyntisivu”), jolta listalle pystyi liittymään.

Myös viehettä kannattaa ajatella ilmaisena tuotteena, ja sillekin kannattaa tehdä laskeutumissivu kuten sähköpostilistallekin.

Vieheen laskeutumissivulla keskitytään vieheen hyötyihin ja sen välittömään arvoon, eikä niinkään sähköpostilistan pitkäaikaiseen arvoon. Toki vieheen saa vain liittymällä sähköpostilistalle, mutta listalle liittyminen on viestinnällisesti tässä sivuseikka.

Millainen vieheen laskeutumissivun sitten kannattaa olla? Tämä aukeaa parhaiten käytännön esimerkin kautta, jonka pääset katsomaan seuraavaksi!

Katso nyt miltä kaiken opitun konkretisoiva vieheen laskeutumissivu näyttää

Katso vieheen (Video “Toteuta rohkeasti näkyäsi – ota ensimmäinen askel ennen kuin olet valmis”) laskeutumissivu nyt tästä:

👉 https://www.taydellinentuottavuus.fi/toteuta/

Katso miten olen toteuttanut vieheen laskeutumissivulla tässä artikkelissa opettamani asiat. Tunnustele herääkö sinussa halu saada tämä viehe sen “myyntitekstin” perusteella. Mieti mitä voisit ottaa tästä itsellesi käyttöön.

Hyvällä vieheellä voit saada sähköpostilistallesi juuri oikeanlaista uutta yleisöä, ja mikä parasta, voit tehdä aina vain uusia erilaisia vieheen ja testata mikä niistä toimii parhaiten.

Kun vieheesi löytyy helpon nettiosoitteen päästä, niin voit mainostaa sitä tekemissäsi ilmaisissa sisällöissä kuten some-postauksissa, artikkeleissa, videoissa tai podcast-jaksoissa. Näin voit ohjata oikeanlaisia henkilöitä sähköpostilistasi pariin tehokkaasti eri puolilta nettiä.

Myötätuulta vieheen tekemiseen ja sähköpostilistan keräämiseen!

Lue artikkelisarjan seuraava osa nyt »

Tai lue aiemmat osat tästä:

Petri Hiissa

Olen internet-liiketoimintavalmentaja ja autan asiantuntijoita rakentamaan menestyvää liiketoimintaa verkossa. Nettikurssit, verkkovideot ja skaalautuvat liiketoimintamallit ovat erityisen lähellä sydäntäni. Jos koet, että voin auttaa sinua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen [email protected]