Näin keräät sähköpostilistaa poikkeuksellisen tehokkaasti, yleisin tapa on myös huonoin

Olen harkinnut erääseen intohimooni liittyvän sähköpostilistan perustamista jo vuosien ajan. Todisteena tästä on neljä vuotta sitten ostettu verkkotunnus, joka on odottanut toiveikkaana kaikki nämä vuodet päästäkseen käyttöön. Vihdoin odotus palkittiin.

Niinpä kutsun sinut nyt mukaan jännittävälle matkalle, jolla pääset todistamaan upouuden sähköpostilistani syntymistä. Tulet saamaan ajatteluni sähköpostilistan perustamisen takana ja parhaat strategiani sähköpostilistan keräämiseen esimerkkien kera. Näytän sinulle myös huonoimman ja samalla yleisimmän tavan kerätä sähköpostilistaa, jotta osaisit kiertää sen kaukaa (tai tehdä korjausliikkeitä). Uuden sähköpostilistani aihe voi myös hyvinkin kiinnostaa sinua jos sisälläsi on asioita, joita haluat saattaa tähän maailmaan…

Perusta sähköpostilista, vaikka sinulla ei olisi (vielä) bisnestä

Yksi Digiyliopistossa opettamistani ydinasioista on, että kaikkien menestyvien digituotebisnesten takana on sähköpostilista. Digiyliopistossa perustamme aina sähköpostilistan ennen digituotteen tekemistä ja alamme keräämään sille omasta aiheesta kiinnostunutta yleisöä. Kun listasta pidetään hyvää huolta, niin yleensä sieltä löytyy myös ostajia kun aiheeseen liittyvä tuote lanseerataan listalle.

Paitsi että sähköpostilista on tärkeä osa toimivaa digibisnestä, voi listan perustaminen olla loistava veto jo silloin kun vasta harkitset tiettyyn aiheeseen sukeltamista (mahdollisen myöhemmän liiketoiminnan muodossa):

  • Sinun ei tarvitse tulla näkyväksi ideasi kanssa vielä koko maailmalle, vaan voit kirkastaa aihetta itsellesikin opettamalla siitä niille, jotka ovat lähtökohtaisesti kiinnostuneet siitä
  • Voit fiilistellä miltä säännöllinen aiheen parissa toimiminen ja sen jakaminen tuntuu, ja haluatko ylipäänsä toimia tämän aiheen parissa niin paljon, että tekisit siitä bisneksen
  • Vähintään keräät kokoon upeita tyyppejä, jotka ovat kiinnostuneet samasta asiasta mistä sinäkin olet

Näitä perusteluja mietin itsekin kun päätin vihdoin perustaa pitkään haaveilemani sähköpostilistan, jonka nimi on… Täydellisen tuottavuuden työkalut.

Sähköpostilista, jota olisin kaivannut kipeästi

Uuden sähköpostilistani nimi on siis Täydellisen tuottavuuden työkalut ja tulen jakamaan siellä oppeja, joita olisin kaivannut digibisnesyrittäjänä itse kipeästi.

Suuri osa elämääni ja työtäni Digivallankumouksessa ja Digiyliopistossa on ollut digituotteiden tekeminen. Minulle sana “tuottavuus” liittyy useimmiten digituotteiden (ja niihin liittyvien bisnesten) tuottamiseen maailmaan, ideasta asiakkaiden ostamaksi tuotteeksi asti.

Niiden 12 vuoden aikana, jolloin olen toiminut päätoimisesti digibisnesten parissa, olen kokenut yhden vakavamman loppuunpalamisen (syksyllä 2013) ja senkin jälkeen monet kerrat ylittänyt jaksamiseni rajat.

Viime vuosiin asti tapani tehdä töitä muistutti aivan liian usein neliskulmaisen palikan tunkemista pyöreään reikään. Ja tiedän, että en ole tämän asian kanssa yksin.

Muun muassa täydellisyyden tavoittelu ja keskittymisvaikeudet, jotka johtuivat itselleni luonnottomista tavoista tehdä tietotyötä, saivat aivan liian usein aikaan tuskailua tuottavuuden sijaan.

Tuottavuus määritellään tuotos per panos -suhteena, jonka kasvaessa saadaan enemmän aikaan vähemmällä (ajankäytöllä, vaivalla, stressillä, …). Luontainen tuottavuus, arvokas aikaansaaminen, on juuri se mitä olen yrittäjänä eniten kaivannut ja mitä olen viime vuodet tutkinut.

Nyt kun olen löytänyt luontaista tuottavuuttani tukevia sisäisiä ja ulkoisia työkaluja, niin haluan jakaa niitä eteenpäin. Kun mietin miten paljon ne ovat nostaneet elämänlaatuani, niin olisi melkeinpä rikos olla jakamatta niitä eteenpäin halukkaille.

Näin syntyi päätös luoda uusi upea sähköpostilista maailmaan. Seuraava kysymys kuuluukin, että miten upouudelle (tai yhtä hyvin olemassa olevalle) sähköpostilistalle kannattaisi alkaa keräämään lukijoita?

Näin vältät huonoimman (ja yleisimmän) tavan kerätä sähköpostilistaa

Kirjailja Oscar Wilde totesi aikoinaan, että “kaikki suosittu on väärin”.

Sähköpostilistan keräämisessä tämä tuntuu pitävän erityisen hyvin paikkansa, joten katsotaanpa ensin, mikä on huonoin ja valitettavasti yleisin tapa kerätä sähköpostilistaa.

Tässä ensimmäinen mallisuoritus:

Muistatko törmänneesi tämäntyyppiseen tapaan kerätä uutiskirjeelle lukijoita?

Tässä toinen mallisuoritus:

Ja vielä kolmas viritys, joka on takuuvarmasti skandinaavista designia:

Mikä näissä ylläolevissa tavoissa sitten on ongelmana? Näissähän kerrotaan suomalaisen suoraviivaiseen tapaan kiertelemättä ja kaartelematta, että tässä on nyt mahdollisuus liittyä sähköpostilistalle. Ota tai jätä.

Toki nämäkin tavat ovat tyhjää parempia. Ainakin jos olet onnistunut rakentamaan listallesi liittymistä harkitsevalle henkilölle niin suuren kiinnostuksen ja luottamuksen etukäteen, että hän on jo vakuuttunut haluavansa vastaanottaa sinulta (säännöllisesti) sähköpostia. Ilman sen kummempia perusteluja. Silloin tuskin tuskailet myöskään myynnin kanssa… Harvoin tilanne on kuitenkaan aivan tämä, ja pienilläkin parannuksilla voit saada isoja tuloksia.

Voisin osoittaa sormella ylläolevista tavoista montakin pientä “ongelmaa” ja näyttää miten ne voi “korjata”, mutta se ei ole tässä tarkoitukseni. Haluaisin saada sinut oivaltamaan paljon isomman asian…

Pysähdytäänpä vielä hetkeksi miettimään miksi joku haluaa liittyä ylipäänsä sähköpostilistalle. Voin paljastaa, että kukaan ei halua liittyä sähköpostilistallesi vain siksi, että voisi saada (edes sinulta) enemmän sähköpostia.

Listalle liittyjä ajattelee itseään ja mitä arvoa hän tulee saamaan liittymällä sähköpostilistallesi. Joko välitöntä arvoa (johon menen enemmän seuraavassa artikkelissa), tai arvoa pidemmällä aikavälillä.

Liiketoiminnassa on lyhyesti kyse lupausten tekemisestä ja niiden lunastamisesta, eikä sähköpostilistakaan ole tähän poikkeus. Mikset siis kertoisi tarkemmin jo heti kättelyssä mitä sähköpostilistasi tilaajan on lupa odottaa sinulta. 

Määrittele sähköpostilistasi muutoslupaus

Kun sähköpostilista liittyy (nykyiseen tai tulevaan) bisnekseesi, sen tehtävä on auttaa nykyisiä ja tulevia asiakkaitasi siinä muutoksessa, mitä olet myymässä.

Sähköpostilistasi seuraajat haluavat positiivista muutosta, joten sähköpostilistan lupauksen määritteleminen on muutoksen määrittelemistä. Millaiseen parempaan maailmaan olet seuraajiasi johdattamassa? Miten? Miksi?

Kohdenna rohkeasti. Kerro selkeästi kenelle sähköpostilista on tarkoitettu, se on osa lupausta. Selkeä kohdennus suodattaa pois sellaiset henkilöt, jotka eivät ole kiinnostuneita. Ja hyvä niin.

Muutosarvoon liittyvän lupauksen määritteleminen on paljon tärkeämpää kuin vaikkapa lupaus julkaisutiheydestä: “tulet saamaan minulta sähköpostia kerran viikossa”. Muista, että sähköpostilista on vain väline merkitykselliseen kommunikointiin, ei itsetarkoitus.

Myös ilmainen sähköpostilista tulee myydä

Tämän artikkelisarjan edellisessä osassa Mitro kirjoitti: “Loistava sähköpostilista on kuin ”ilmainen tuote”, jolla on oma nimi, hyvin määritelty kohdeyleisö, tietty lupaus, lukemisen arvoista sisältöä ja säännöllinen julkaisutiheys”.

Tuotteen ostaja ei oikeasti maksa tuotteesta, vaan siitä saatavista hyödyistä ja merkityksistä. Kauppa voi syntyä vain luottamuksen seurauksena.

Tämä pätee myös henkilöön, joka liittyy maksuttomalle sähköpostilistallesi. Rahan sijaan hän maksaa liittymisestä sähköpostiosoitteellaan, luottaen sen haltuusi, jotta voisit palvella häntä. Hän maksaa myös huomiolla ja ajalla, jonka hän käyttää sähköpostilistasi seuraamiseen.

Ilmainenkin tuote tulee myydä, eli tässä tapauksessa kertoa selkeästi miksi tämä sähköpostilista on vastaanottajan sijoittaman ajan ja energian arvoinen nyt ja jatkossa.

Kun ajattelemme sähköpostilistaa “ilmaisena digituotteena”, niin on luontevaa, että myös sähköpostilistalle tehdään lyhyt myyntisivu (laskeutumissivu), jonka perusteella listalle liittymistä harkitseva henkilö voi tehdä päätöksen onko tämä hänelle vai ei.

Kun teet maksuttomalle sähköpostilistallesi laskeutumissivun, joka “myy” sähköpostilistan itsensä, voit aloittaa sähköpostilistan keräämisen ja ylläpitämisen heti. Et tarvitse artikkeleita tai erillistä viehettä. Ja mikä parasta, tällä tavoin listallesi liittyvät henkilöt haluavat todella liittyä listallesi.

Nyt on aika katsoa kaiken opitun konkretisoiva käytännön esimerkki

Katso Täydellisen tuottavuuden työkalut -sähköpostilistan laskeutumissivu tästä:

👉 https://www.taydellinentuottavuus.fi/tyokalut

Pane merkille miten olen siinä toteuttanut artikkelissa opettamani asiat. Tunnustele herääkö sinussa impulssi liittyä listalle ja mieti mitä voisit ottaa tästä itsellesi käyttöön.

Hyödynnä vapaasti. Myötätuulta sähköpostilistan keräämiseen!

Seuraavaksi: Miten keräät sähköpostilistaa vieheen avulla?

Sähköpostilistaa voi kerätä monilla eri tavoilla ja yksi tehokkaimmista tavoista on käyttää ns. viehettä.

Tämän sähköpostisarjan seuraavassa osassa tulen kertomaan mm. mikä viehe on, millaista viehettä sinun kannattaa käyttää ja miten voit vieheen avulla kalastaa listallesi uusia tilaajia.

Lue artikkelisarjan seuraava osa nyt »

Tai lue aiemmat osat tästä:

Petri Hiissa

Olen internet-liiketoimintavalmentaja ja autan asiantuntijoita rakentamaan menestyvää liiketoimintaa verkossa. Nettikurssit, verkkovideot ja skaalautuvat liiketoimintamallit ovat erityisen lähellä sydäntäni. Jos koet, että voin auttaa sinua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen [email protected]