Unohda tavalliset uutiskirjeet! 4 elementtiä, jotka tekevät sähköpostista tuottavimman markkinointikanavasi

Toivo Tyhjä ja Jouko Valo ovat digiyrittäjiä, jotka aloittivat bisneksensä samoista lähtökohdista, mutta ovat päätyneet hyvin erilaisiin tilanteisiin…

Toivo joutuu jahtaamaan asiakkaita. Hän joutuu niska hiessä etsimään ja ottamaan yhteyttä ihmisiin saadakseen edes yhden asiakkaan. Hän on tehnyt itselleen hienot nettisivut, mutta jostain syystä asiakkaat eivät löydä sinne. Hän somettaa ahkerasti, mutta ketään ei tunnu kiinnostavan.

Joukolla sen sijaan on sähköpostilista täynnä ihmisiä, jotka eivät tarvitse paljon suostuttelua lompakkonsa esiin kaivamiseksi aina kun Jouko julkaisee uuden verkkokurssin.

Mitä Toivo ja Jouko sitten tekevät eri tavalla?

Tyhjän Toivoille on tyypillistä se, että…

  • He eivät kerää sähköpostilistaa ollenkaan tai…
  • He keräävät sähköpostilistaa laiskasti, ja yleisön kerääminen ja luottamussuhteen rakentaminen ihmisten kanssa jää kaiken muun touhuamisen jalkoihin tai…
  • He käyttävät sähköpostia vain tyrkyttävän myynnin kanavana, tai muuten vain laiminlyövät yleisöään

Valon Joukot sen sijaan ymmärtävät, että jos haluat hypätä pois tuskallisen asiakashankinnan oravanpyörästä, yleisön kerääminen on tärkein asia, mitä voit tehdä.

Tämän ansiosta Jouko voi vaikkapa lähettää alle 5000 hengen listalleen lyhyen 7 sähköpostin sarjan ja tuottaa yli 25 000€ myyntiä. Jep, tämä on oikea tapaus (mutta tekijänä ei ollut Jouko, vaan minä) ja tässä on kuvakaappaus sen kampanjan myyntitilastoista:

Kuvakaappaus Campwiresta, jonka kautta suurin osa myynneistä tehtiin

Sähköpostilistan kerääminen ei siis ole vain hyödyllistä, vaan sen pitäisi olla yksi suurimmista prioriteeteista kaikille Digivallankumouksen lukijoille.

Jos olet harkinnut sähköpostilistan keräämistä, tai jos sinulla on jo sähköpostilista, ja haluat saada parempia tuloksia, tästä alkaa uusi artikkelisarja juuri sinulle!

Tässä artikkelisarjassa tulet oppimaan epätavanomaisen strategian sähköpostilistasi keräämiseksi ja sähköpostien lähettämiseksi.

Tässä ensimmäisessä artikkelissa opit, miten voit perustaa (tai uudistaa olemassaolevan) sähköpostilistan niin, että ihmiset haluavat liittyä listallesi. Tähän on olemassa yksinkertainen, mutta harvoin käytetty ratkaisu.

Seuraavissa artikkeleissa saat uusia ideoita sähköpostilistasi keräämiseen ja loistavien sähköpostien kirjoittamiseen.

Ennen kuin mennään siihen, millainen on loistava sähköpostilista, vastaan ensin yhteen yleiseen kysymykseen:

Kuinka relevantti sähköpostimarkkinointi on vielä tänä päivänä?

Kun otat sähköpostimarkkinoinnin tosissasi ja opit tekemään sitä oikein, olet suurien mahdollisuuksien kynnyksellä, koska…

Monet ovat kyllästyneet isojen mediatalojen tuottamaan hajuttomaan ja mauttomaan sisältöön, ja algoritmien suosituksiin.

Sen sijaan ihmiset haluavat oppia toisilta ihmisiltä.

He haluavat kuulla luotettavan asiantuntijan näkemyksen, eivätkä kasvottomien kirjoittajien tai koneiden tietopläjäyksiä.

Ja mikä olisikaan parempi kanava tähän kuin sähköposti, joka on suunniteltu ihmisten väliseen henkilökohtaiseen viestintään.

Tästä syystä sähköposti on edelleen kaikkein tärkein kanava monille fiksuille digibisneksille. Jotkut yritykset perustuvat täysin sähköpostien lähettämiselle. Hyvänä esimerkkinä tästä on Morning Brew -uutiskirje, jonka omistus myytiin yli 75 miljoonalla dollarilla (aika arvokas uutiskirje!)

Sinun ei kuitenkaan kannata perustaa tavallista sähköpostilistaa (tai uutiskirjettä) ja alkaa tekemään sähköpostimarkkinointia samalla tavalla kuin suurin osa muista.

Jos haluat erottua joukosta ja saada oikeasti hyviä tuloksia sähköpostilla, sinun kannattaa ajatella sähköpostilistaasi erilaisella tavalla:

Asiakkaita puoleensa vetävän sähköpostilistan salaisuus: Ajattele sitä ”ilmaisena tuotteena”

Monet perustavat oman sähköpostilistan ihan vain siitä syystä, että he näkevät muidenkin tekevän niin, ja ajattelevat ”kaipa minäkin tarvitsen sähköpostilistan”.

Suurin osa sähköpostilistoista ovatkin sellaisia, että niiden takana ei ole hirveästi ideaa… Niillä ei ole tarkoitusta, ei suuntaa, ei omaa paikkaa tässä maailmassa.

Niiden listojen perustajat sitten lähettelevät sähköpostia seuraajilleen silloin tällöin, silloin kun siltä tuntuu ja… yleensä ne sähköpostit ovat vain tyrkyttäviä myyntiviestejä, ilman lukemisen arvoista asiaa.

Jos sinä kuitenkin haluat saada niitä oikeasti hyviä tuloksia (ja haluat ilahduttaa listallasi olevia ihmisiä), ensimmäinen askel on ajatella omaa sähköpostilistaa erilaisella, systemaattisemmalla tavalla…

Loistava sähköpostilista on kuin ”ilmainen tuote”, jolla on oma nimi, hyvin määritelty kohdeyleisö, tietty lupaus, lukemisen arvoista sisältöä ja säännöllinen julkaisutiheys.

Tätä voisi verrata vaikkapa telkkarin viihdeohjelmiin (kuten Putous tai Haluatko miljonääriksi), jotka ilmestyvät yleensä kerran viikossa, ja joka viikko ne noudattavat samaa sisältöformaattia. Ne ovat hyvin mietittyjä paketteja – ei mitään satunnaista touhuamista (jota liian monet yrittäjät harrastavat), vaan strategista tekemistä.

Kun oma sähköpostilistasi on hyvin mietitty paketti, siitä tulee konkreettisempi ja houkuttelevampi mahdollisten asiakkaittesi silmissä.

Se ei ole enää vain tavallinen sähköpostilista tai uutiskirje, vaan ainutlaatuinen, joukosta erottuva ”tuote” (yleensä ilmainen), jonka ihmiset haluavat tilata.

Miten voit sitten perustaa tällaisen sähköpostilistan? Tai muuttaa olemassaolevan sähköpostilistasi paremmin mietityksi paketiksi?

Katsotaan seuraavaksi 4 elementtiä, joista loistava sähköpostilista koostuu:

4 elementtiä, jotka muuntavat tavallisen sähköpostilistan uutiskirjeeksi, jonka saapumista sähköpostilaatikkoon ihmiset odottavat innolla

1. Kohdeyleisö ja lupaus: Mikä on sähköpostilistasi tarkoitus tässä maailmassa?

Eli… Perustetaan sähköpostilista ihan vaan sähköpostilistan perustamisen ilosta?

Ei nyt ihan!

Sähköpostilistallasi pitää olla tietty tarkoitus tässä maailmassa.

Ja se tarkoitus ei ole vain ”tehdä minulle rahaa”, vaan se liittyy enemmän siihen, mitä annat maailmalle.

Miten se tarkoitus sitten määritellään?

Yleensä se hahmottuu tarkemmin ajan kuluessa kun ylläpidät sähköpostilistaasi, mutta alkuun pääset määrittämällä:

  1. Kohdeyleisösi ja
  2. Sähköpostilistasi lupauksen

Toisin sanoen, ketä autat ja minkä muutoksen autat heitä saavuttamaan?

Tämän ajatuksen konkretisoimiseksi meillä on sinulle kätevä ”työkalu”. Täytä vain tyhjät kohdat tästä lausekkeesta:

Autan henkilöä ______ saavuttamaan ______, jotta hän voi ______.

Esimerkiksi:

  • Autan etätyöntekijöitä harjoittamaan koko kehoansa pelkästään kahvakuulan avulla kotonaan, jotta he voisivat saada kokonaisvaltaisen treenin ilman ajan ja rahan tuhlaamista kuntosaliharjoitteluun.
  • Autan palkkatyötään vihaavia ihmisiä perustamaan sivutoimisen yrityksen ja kasvattamaan sen päätoimiseksi, jotta he voisivat erota palkkatyöstään ja tehdä työkseen itselleen merkityksellisiä asioita.
  • Autan työssään paljon puhuvia ihmisiä kontrolloimaan omaa äntään, jotta heidän sanomansa jättäisivät suuremman vaikutuksen kuulijoihin, ja heidän puheillaan olisi enemmän kysyntää.

Kun sähköpostilistallasi on selkeästi määritelty kohdeyleisö ja lupaus, ihmisillä on myös suurempi syy liittyä listallesi!

Sinun kannattaa myös miettiä, mikä tekee sähköpostilistastasi erilaisen muihin verrattuna. Erottautumisesta voit oppia lisää tästä artikkelistamme!

Sitten kun tiedät kohdeyleisösi ja listasi lupauksen, niin on aika miettiä, millaista sisältöä sinun kannattaa lähettää ihmisille:

2. Sisältö: Oletko enemmän suosittelija vai uuden luoja?

Sähköpostilistoja on kaikenkarvaisia.

Jotkut ovat kirjaimellisesti uutiskirjeitä, kuten tämä:

Morning Brew -uutiskirje

Jotkut suosittelevat sinulle luettavaa ja katsottavaa ympäri nettiä, kuten tämä:

Further-uutiskirje suosittelee hyvinvointiin ja terveyteen liittyviä artikkeleita ja sisältöä

Sinä voit siis olla luotettava tiedon lähde, vaikka et itse loisikaan sisältöä. Voit olla vähän kuin museon kuraattori, joka ei itse luo taidetta, vaan kokoaa näyttelyn muiden taideteoksista. Voit olla sisältökuraattori, joka suosittelee sisältöä ihmisille. Nykypäivänä on kova tarve löytää oikeasti luotettavaa sisältöä – ei algoritmien suosittelemaa, vaan luotetun asiantuntijan suosittelemaa sisältöä.

Sitten on vielä sähköpostilistoja, jotka sisältävät lukemisen arvoista sisältöä siinä sähköpostissa itsessään, kuten Digivallankumouksen monet sähköpostit:

Digivallankumouksen uutiskirje

Sitä harvoin törmää oikeasti lukemisen arvoisiin yritysten lähettämiin sähköposteihin, mutta hei! Siinä on sinulla erottautumisen mahdollisuus, jos päätät olla yksi niistä harvoista, jotka kirjoittavat mukaansatempaavia sähköposteja!

Mikään sisältö ei edistä yleisösi ja sinun välistä luottamussuhdetta paremmin kuin kiinnostava, hyödyllinen ja suhteellisen pitkä sisältö. Kun muut luovat vain pinnallisia luottamussuhteita postaamalla kuvia ja lainauksia somessa, sinulla on mahdollisuus rakentaa syvempiä asiakassuhteita käyttämällä vähän enemmän vaivaa oman sisältösi luomiseen.

Siinä oli muutama esimerkki erilaisista sisältöformaateista uutiskirjeille (ja näitä eri sisältötyyppejä voi sekoitella myös!) Jatketaan kuitenkin eteenpäin, sillä tätä sisältöaihetta tulemme käsittelemään tarkemmin tämän artikkelisarjan tulevassa osassa.

Seuraavaksi on aika nimetä oma sähköpostilista:

3. Nimi: Ei enää vain “jokin uutiskirje”

Kaikilla tuotteilla on nimi. Macbook, Ikea Billy, Jenkki purukumi…

Joten anna sähköpostilistallesikin nimi.

Tässä muutamia esimerkkejä:

  • Morning Brew (päivittäinen uutiskooste)
  • The Ann Friedman Weekly (journalisti Ann Friedmanin pohdintoja)
  • Further (uutiskirje terveydestä, vauraudesta ja onnellisuudesta)
  • Recomendo (tuotesuosituksia)
  • The Lunch Read (artikkelisuosituksia)
  • Lance (freelancereille suunnattu uutiskirje)
  • Non-obvious insights (suosittelee artikkeleita, jotka pistävät ajattelemaan)

Näistä näkyy uutiskirjeiden nimikirjoa.

Sivuhuomio: Missä ovat suomalaiset uutiskirje-esimerkit? Hyviä esimerkkejä Suomesta on vielä vähän, mutta veikkaan, että lähivuosina niitäkin alkaa ponnahdella pinnalle enemmän!

Kun sähköpostilistallasi on oma nimi, se ilmenee konkreettisemmin ihmisten mielissä, ja siitä on myös helpompi puhua.

Se ei ole enää vain ”jokin uutiskirje”, vaan se on (pistä sähköpostilistasi nimi tähän)!

Mites sitten se julkaisuaikataulu?

4. Julkaisutiheys: Mitä jos enemmän sähköpostia onkin parempi?

Kuinka usein sinun kannattaa lähettää sähköpostia?

Kuukausittain? Viikottain? Päivittäin? Silloin kun on jotain asiaa?

Oletko ajatellut sitä koskaan sähköpostilistallasi olevien ihmisten näkökulmasta?

Jos uutiskirjeen sisältö on kuraa, niin silloin hyvä julkaisutiheys on ”ei koskaan”.

Jos uutiskirjeen sisältö sen sijaan on viihdyttävää, auttavaa ja uusia oivalluksia synnyttävää, silloin hyvä julkaisutiheys on ”niin paljon kuin vaan mahdollista!” – vaikka päivittäin.

Yllättävän yleinen syy lähettää sähköpostia vain harvakseltaan on pelko – ihmisten ärsyttämisen pelko tai pelko siitä, että saat valituksia ihmisiltä. Onko tämä hyvä syy lähettää sähköpostia vain kerran kuukaudessa tai silloin tällöin?

Ei siis kannata pelätä liian tiheää julkaisuaikataulua.

Mitä enemmän ihmiset lukevat sähköpostejasi, sitä vahvemmin he luottavat sinuun ja… sitä todennäköisemmin he haluavat ostaa juuri sinun valmennuksiasi ja koulutuksiasi.

Lähetä sähköpostia siis säännöllisesti ja tarpeeksi usein.

Seuraavaksi: Millä tavalla saat lukijoita sähköpostilistallesi?

Sitten kun sinulla on hyvin määritelty, houkutteleva sähköpostilista, tarvitset seuraavaksi tietenkin lukijoita sille listalle.

Sähköpostilistan keräämisessä ei kuitenkaan kannata ottaa mallia yleisimmistä tavoista, sillä niiden takia niin monet tuskailevat oman listansa kasvattamisessa.

Tämän artikkelisarjan seuraavissa osissa tulet saamaan parempia ideoita oman listasi keräämiseen.

Jos haluat päästä lukemaan seuraavan artikkelin ja saada listasi kasvuun, liity nyt Digivallankumouksen maksuttomaan Sisäpiiriin tästä:

Mitro Patrikainen

Olen kirjoittaja, tarinankertoja ja viihdyttäjä. Olen tieteilijä, nörtti ja tekniikan ihmelapsi. Olen romantikko, kapinallinen ja auttamishaluinen. Rakastan internet-markkinointia ja verkkokurssibisnestä, koska silloin saan olla kaikkea tätä. Digivallankumouksessa minä suunnittelen ja optimoin myyntitunneleita, kirjoitan sisältöä ja mainoksia, teen teknistä säätöä kulissien takana ja paljon muuta.

Kommentoi artikkelia