10 vinkkiä, joiden avulla onnistut tekemään verkkokurssin

Tämä on Andy Hopin kirjoittama vieraskynäartikkeli.

1. Pohdi miksi verkkokurssin pitää tulla tehdyksi

Sinun on huomattavasti helpompaa lähteä työstämään kurssiasi, kun sinulla on selvä visio, miksi kurssin pitää tulla tehdyksi. Huomaa, että otsikko ei sisällä yksikön ensimmäisessä persoonamuodossa olevaa verbiä ollenkaan. Kun teet kurssin jonkin itseäsi suuremman asian vuoksi, on kurssilla suuri todennäköisyys tulla tehdyksi.

Monien valmentajien ja kouluttajien arvontuottokyky on sidottu heidän aikaansa. He voivat toki lisätä arvontuottokykyään kehittämällä ydinosaamistaan, valmentamalla useampia ihmisiä kerralla tai valmentamalla livelähetysten välityksellä. Kuitenkin verkkokurssit nostavat arvontuottokyvyn täysin uudelle tasolle, koska kouluttajien osaaminen ei ole enää sidottu heidän aikaansa. Kuka tahansa voi osallistua verkkokurssille, milloin tahansa hänelle parhaiten sopii.

Itse näen tärkeänä luoda mahdollisimman paljon arvoa mahdollisimman vähällä vaivalla, jolloin toiminta on hyvin energiatehokasta. Voit olla saunomassa, nukkumassa tai mullan alla ja siltikin toimintasi luo ihmisille arvoa. Voidaan myös puhua kontribuutiostasi tai perinnöstäsi.

2. Valitse oikea aihe

Aivan ensimmäiseksi kannattaa muistaa, että huonoinkin valittu aihe on parempi kuin paraskaan valitsematon aihe. Oleellista on asioiden vieminen tekemisen tasolle, eikä tekeminen saa jumittua siihen, että jäät miettimään aihetta liian kauaksi aikaa. Muista, että todennäköisesti sinäkin opit tekemällä parhaiten ja voit aina vaihtaa tai päivittää aihetta myöhemmin.

Voit lähteä liikenteeseen tuotelähtöisesti tai markkinalähtöisesti, mutta todennäköisesti nämä molemmat polut kuitenkin johtavat lopulta samaan pisteeseen. Tuotelähtöisesti lähdet liikenteeseen siitä, mikä sinua kiinnostaa, jolloin monet ihmiset syttyvät energiastasi. Myöhemmin voit muokata verkkokurssia vielä paremmin asiakkaitasi palvelevaksi. Markkinalähtöisesti lähdet liikenteeseen tutkimalla ja kyselemällä tarkkaan mitä ihmiset haluavat. Myöhemmin sytyt siitä, kuinka hyvin olet pystynyt palvelemaan asiakkaitasi ja alat suhtautumaan kurssiisi aiempaa suuremmalla intohimolla.

Hyvä aihe on sellainen,

1) josta tiedät paljon,

2) jonka parissa nautit toimia

3) ja josta on muille hyötyä.

3. Valitse tarkkaan kohderyhmäsi

Muista, että kohderyhmälläsi tulee olla sekä halua, että kykyä hankkia verkkokurssisi. Kohderyhmän valinta vaikuttaa myös hinnoitteluun ja tuotto-odotuksiin. Muista myös, että verkkokurssisi hinta on sidoksissa kohderyhmäsi arvontuottokykyyn. Esimerkiksi opiskelijalla on todennäköisesti heikompi arvontuottokyky kuin toimitusjohtajalla.

Selkeytä arvolupauksesi. Helpoiten tämä onnistuu pyytämällä apua ystäviltäsi, kollegoiltasi ja potentiaalisilta asiakkailtasi. Mieti mikä on kurssin arvo asiakkaallesi? Minkä asioiden ansiosta arvo välittyy? Mitä muuta asiakas hyötyy? Miten hyöty vaikuttaa laajemmalti asiakkaan elämään? Esimerkiksi oman verkkokurssini arvolupaus on seuraava:

TEE UNELMISTASI TOTTA!

TEKIJÄAKATEMIAN AVULLA TEET VIISAITA VALINTOJA, JOTKA JOHTAVAT UNELMIESI ELÄMÄÄN

Tekijäakatemian avulla saat lisää merkityksellisyyttä elämääsi. Tulet myös rohkeammaksi ottaaksesi ensimmäiset askeleet, sekä sitkeämmäksi tehdäksesi valitsemasi asiat valmiiksi. Myös lähimmäisesi tulevat kiittämään sinua, koska voit olla enemmän läsnä heidän elämässään.

4. Valitse sopiva kalusto

Mieti mikä on tarkoituksenmukainen laatutaso verkkokurssillesi. Haluatko tehdä todella korkeaa laatua vai riittää peruslaatu? Kannattaa pohtia, paljonko sinulta menee aikaa, energiaa ja rahaa laadunparannuksiin. Onko se kannattava investointi resursseillesi? Kuinka paljon arvioit investoinnin parantavan kurssin myyntilukuja? Kuinka paljon arvioit sen parantavan asiakastyytyväisyyttä?

Seuraavassa olen listannut välineitä, joita todennäköisesti tulet tarvitsemaan kurssin teossa.

Kamera – Useilla älypuhelimilla, esimerkiksi iPhonella, saa kuvattua teräväpiirtovideoita, joiden laatu riittää mainiosti koulutusmateriaaleihin.

Jalusta – Jos kuvaat painavalla kameralla ulkona, kannattaa panostaa tukevampaan jalustaan, joka pysyy vakaana tuulisellakin säällä. Sisätiloissa kuvatessa riittää heikompilaatuinen jalusta. Huomaa, että jalusta todennäköisesti vaatii sovittimen älypuhelinta varten.

Mikrofoni – Tutkimusten mukaan äänenlaadulla on todella suuri merkitys videoissa ja suosittelen ehdottomasti ulkoisen mikrofonin käyttöä. RØDE smartLav -kaulusmikrofonin voit liittää suoraan iPhoneen siten, että se korvaa automaattisesti puhelimen sisäisen mikrofonin. Kyseisessä mikrofonissa on tosin aika lyhyt johto, joten siihen kannattaa hankkia jatkojohto.

Editointiohjelma – iPhoneen voit hankkia iMovie -editointiohjelman alle 5 eurolla. Voit editoida videot puhelimessasi ja ladata ne suoraan YouTubeen tai Vimeoon. Tämä säästää todella paljon aikaa verrattuna siihen, että siirtäisit videot tietokoneellesi editoitavaksi.

Videopalvelu – Voit käyttää YouTubea tai Vimeota veloituksetta. Mahdollisesti voit ladata videoita myös suoraan kurssialustallesi. YouTube on samalla myös suuri hakukone, joten sen avulla voit saada näkyvyyttä kurssillesi julkaisemalla muutaman kurssivideosi kaikkien nähtäville.

Kurssialusta – Oma verkkokurssini on Campwiressä, johon olen ollut todella tyytyväinen. Kurssialusta on helppokäyttöinen ja selkeä. Voit helposti ajastaa videot ilmestymään automaattisesti kurssilaisille ja voit myös ajastaa Campwiren lähettämään kurssilaisille sähköpostitse tiedon aina kun uutta materiaalia ilmestyy.

Tässä myös muutamia lisähuomioita kalustoon liittyen.

Valaistus – Valaistusta varten et välttämättä tarvitse erillisiä valoja, kannattaa kuitenkin kuvata kokonaan luonnonvalossa tai kokonaan keinovalossa.

Fläppitaulu – Toiset ihmiset oppivat paremmin kuuntelemalla ja toiset katselemalla. Mikäli haluat videoilla piirtää kaavioita tukemaan puhettasi, niin kannattaa hankkia fläppitaulu. Fläppitaulu voi olla omilla jaloillaan seisova tai kädessä pidettävä.

5. Pyydä apua kuvaamiseen

Olen koittanut puhua kameralle yksin ollessani. Se on vaikeaa. Olen kuullut monien muidenkin koittaneen puhua yksin kameralle. Heidänkin mielestään se on ollut vaikeaa. Olen nähnyt videoita, joissa ihmiset ovat puhuneet yksin kameralle. Yleensä tulos on huono.

Kannattaa aina puhua kameran ohi. Jos hoidat kuvaukset yksin, niin kuvittele mielessäsi joku tietty henkilö, jolle puhut. Kameralle puhumisen sijasta puhu tälle henkilölle, jonka kuvittelet olevan kameran takana.

Helpoin keino on pyytää ystävääsi kuvaamaan. Pyydä häntä seisomaan koko ajan kameran takana ja puhu hänelle. Näin videon katsojalle välittyy tunne, että puhuisit suoraan katsojalle.

6. Harjoittele, harjoittele, harjoittele

Usain Bolt pystyy koska tahansa juoksemaan 100 metriä alle 13 sekunnin. Vastaavasti henkilö, jonka ennätys on 12,99 sekuntia, joutuu yltämään parhaaseensa alittaakseen tuon 13 sekunnin rajan. Harjoittele siis videokameran edessä puhumista niin paljon, että perustasosi nousee korkealle. Tällöin kuka tahansa voi koska tahansa tulla videoimaan sinua ja selviydyt hyvin perusosaamisellasi.

Huomaa kuitenkin, että videokameralle on syytä puhua eri tavalla kuin kasvotusten oltaessa. Kasvotusten ollessaan ihmiset vaihtavat sanoja sekä energiaa vuorotellen. Nyt vastuu on kokonaan sinulla. Sinulla on hyvä olla niin vangitseva esiintymistaito ja energiataso, että katsoja jaksaa olla pelkästään vastaanottajan asemassa.

Tässä kolme vinkkiä esiintymiseen:

1) Katso kameran läpi katsojaa silmiin.

2) Puhu nopeammin ja selkeämmin kuin normaalisti.

3) Käytä paljon ilmeitä ja eleitä, mutta älä kuitenkaan liioittele.

7. Ole energinen!

Pelipäivä on urheilijan juhlapäivä ja vastaavasti kuvauspäivä on kouluttajan juhlapäivä. Silloin haluat todellakin olla parhaissa energioissasi. Tutkimusten mukaan ihmisten välisessä kommunikaatiossa ilmeillä ja eleillä on suurempi merkitys kuin sanoilla. Toki koulutusvideoissa sisällöllä on todella suuri merkitys, mutta tiedosta vaikutus jonka voit tehdä olemalla energinen.

Mieti etukäteen, miten valmistaudut kuvauspäivään. Lepää hyvin ja syö hyvin. Mieti myös millaisessa tunnetilassa haluat olla kameran alkaessa nauhoittamaan. Mieti miten parhaiten pääset haluamaasi tunnetilaan kuvauspäivänä. Auttaako sinua parhaiten kahvi, raakasuklaa, meditaatio, punnertaminen vai joku muu keino. Saako kenties jokin musiikkikappale sinut välittömästi haluamaasi tunnetilaan?

Kun olet kuvannut tarpeeksi monta videota, sinulle alkaa muodostua valmistautumisesta rutiini. Aivan kuten urheilijat lämmittelevät ja venyttelevät lähes samalla tavalla ennen jokaista urheilusuoritustaan. Tällöin sinulle tulee myös uudenlainen varmuus tekemiseesi.

8. Avaa internetsivusto verkkokurssillesi

Suosittelen perustamaan oman internetsivuston verkkokurssillesi, johon voit linkittää muilta sivustoiltasi ja jonka verkkotunnuksen voit halutessasi lisätä myös käyntikorttiisi. Internetsivun tarkoitus on tuottaa ihmisille arvoa sekä kertoa, miten voit tarjota heille vieläkin enemmän arvoa. Arvoa voit tuottaa esimerkiksi blogitekstien ja videoiden muodossa.

Lisäarvoa voit tuottaa ihmisille esimerkiksi kuvaamalla muutaman pidemmän ja perusteellisemman videon ja lisäämällä ne sähköpostiohjelman automaattivastaajan lähetettäväksi. Tällöin kuka tahansa pääsee koska tahansa käsiksi noihin videoihin sähköpostiosoitteensa jättämällä.

Suosittelen seuraavia palveluita.

LemonEntry – Kyseessä on suomalainen yritys, jonka sivustolla voit räätälöidä itsellesi sopivan webbihotellin internetsivustoasi varten. Erityismaininta nopeasta asiakaspalvelusta.

WordPress – Loistava alusta internetsivujen rakentamiseen. Monipuoliset ilmaiseksi ladattavat lisäosat mahdollistavat internetsivuston räätälöimisen juuri sinun kurssisi näköiseksi.

MailChimp – Selkeä ja helppokäyttöinen sähköpostiohjelma.

Google Analytics – Kätevä ohjelma kävijämäärien seuraamiseen.

Excel – Taitan omat grafiikkani Excelillä! ..ja asiasta mainitessani olen kerännyt monia yllättyneitä kommentteja. Ei parasta laatua, mutta käyttötarkoituksiini riittävää.

iPhoto – Excelistä olen siirtänyt tiedostot iPhotoon, jossa ne voi muuttaa .jpg -muotoon.

9. Sisältömarkkinoi kurssiasi

Sisältömarkkinointi toimii vetovoimamarkkinointina, esimerkiksi tämä teksti markkinoi osaltaan omaa verkkokurssiani. Pääpaino on kuitenkin siinä, että tarjoan sinulle parhaat vinkkini siihen, miten saat oman kurssisi tehdyksi.

Annan sinulle arvoa, jonka jälkeen annan lisää arvoa, jonka jälkeen kerron hieman kurssistani. Mikäli menet kurssisivustolleni, niin tarjoan sinulle sivustolla arvoa ja lisäarvoa, jonka jälkeen kerron miten halutessasi voit kurssin hankkia. Tällä tavoin yksityiskohtaiset tiedot kurssistani saavat vain ne ihmiset, jotka ovat aiheesta kiinnostuneita. Vastaavasti, jos et ole kiinnostunut kurssistani, et todennäköisesti tule koskaan saamaan kurssista yksityiskohtaista tietoa.

Kun olet antanut tarpeeksi arvoa, olet samalla vähitellen rakentanut luottamusta ja vakuuttanut ihmiset osaamisestasi. Kun ihmiset huomaavat, että osaamisesi on arvokkaampaa, kuin verkkokurssisi hinta, syntyy kauppa luonnollisesti.

Anna asiakkaillesi 30 päivän rahat-takaisin-takuu. On vähintään reilua, että jos joku asiakkaasi ei saa kurssista haluamaansa, palautat hänelle rahat. Koska muutama ihminen varmasti miettii mikä on verkkokurssisi arvo juuri hänelle, on heidän riskitöntä osallistua kurssillesi, kun annat heille täyden tyytyväisyystakuun.

10. Tee huolellinen lanseeraus

Huolellisen lanseerauksen merkitystä ei voi liikaa korostaa. Lyhykäisyydessään sanottuna lanseerauksen teho perustuu siihen, että markkinoinnin kokonaishyöty on paljon suurempi kuin markkinointipanostusten summa.

Miten sitten tehdä onnistunut lanseeraus? Se onkin kokonaan toisen tekstin aihe, mutta uskoisin, että Digivallankumouksen tiimi tulee käsittelemään asiaa tulevaisuudessa tällä sivustolla…

Andy Hopi on Life & Business Coach sekä Tekijäakatemian perustaja. Työssään hän auttaa ihmisiä tekemään viisaampia valintoja, jotka johtavat heidän unelmiensa elämään.
Digivallankumouksen Vieraskynä

Jos haluat kirjoittaa vieraskynäartikkelin Digivallankumouksen lukijoille, ole meihin yhteydessä. Julkaisemme aiheita, jotka liittyvät yleisesti digitaalisiin tuotteisiin ja niiden tekemiseen, myyntiin sekä markkinointiin. Voit lähettää aihe-ehdotuksesi osoitteeseen [email protected]

Kommentoi artikkelia