vieraskyna

5 askelta, joilla rakennat ensimmäisen digitaalisen tuotteesi

Tämä on Perttu Ahvenaisen tekemä vieraskynäartikkeli.

1. Tunnista mikä on sinun osaamisesi, jolla voit helpottaa ja auttaa muiden elämää

Jokaista kiinnostaa tänä päivänä tehdä asioita paremmin, halvemmalla, tehokkaammin, nopeammin. Miljoonat ihmiset etsivät ratkaisua verkosta.

Ihmiset etsivät tietoa, joka:

  1. nopeuttaa heitä oppimaan
  2. auttaa heitä pääsemään paikasta a, paikkaan b nopeammin

Mieti kuinka sinä voisit auttaa ihmisiä saavuttamaan heidän tavoitteensa?

Aloita prosessi miettimällä: 

Missä olet hyvä ja mistä asiasta ihmiset tulevat kysymään neuvoa tai tunnetko jonkun jolta kysytään jatkuvasti neuvoja? Tiedätkö sinä tai lähipiirisi jotakin joka voisi auttaa ihmisiä? Liittyykö tieto työelämään, harrastuksiin, terveyteen tai onko mielessäsi idea, jolla jokin nykyinen asia voitaisiin tehdä paremmin?

Seuraavaksi:

Valitse kaikkein eniten muille apua tuottava osaamisalueesi, joka auttaa ihmisiä oppimaan jonkin asian tai esimerkiksi säästää kuukausia tai vuosia ihmisten aikaa tai rahaa.

Esimerkki:

Jos esim. sattuisit olemaan äiti, jolta kaikki tulevat kysymään neuvoa kasvatukseen liittyen, voisit hyvin paketoida osaamisesi verkkokoulutuksiin paremmasta vanhemmuudesta.

Oman digitaalisen tuotteeni (Mentorin tarinat -kirja) tarina puolestaan lähti ajatuksesta digitalisoida ja ottaa talteen isäni valtava kokemus ja tieto yrittäjyydestä ja auttaa alkavia yrittäjiä välttämään pahimmat yrittäjyyden karikot sekä kannustamaan ihmisiä yrittäjyyteen.

2. Valitse tuote ja laadi suunnitelma jolla muutat osaamisen digitaaliseksi tuotteeksi

Nyt olet siis pisteessä, jossa olet tunnistanut osaamisesi, jolla voit auttaa ja tuottaa ihmisille lisäarvoa. Seuraavaksi valitse digitaalisen tuotteesi muoto. Päätä onko se e-kirja, nettiseminaarit, verkkokurssi, verkkoseminaari, video, podcast tai blogi.

Kun olet päättänyt tuotteen muodon, laadi suunnitelma tuotteen tekemiseen ja seuraa sitä.

Seuraamalla suunnitelmaa, luot lisäarvoa tuottavan digitaalisen tuotteen.

Suunnitelma on kuin resepti:

Ajattele tilannetta, jossa olet hyvässä ravintolassa nauttimassa hyvää ruokaa. Ruoka tekee sinuun niin suuren vaikutuksen, että päätät pyytää keittiöstä annoksen reseptiä. Seuraavalla viikolla päätät itse tehdä samaa ruokaa, mutta ensimmäisillä kerroilla joudut pettymään. Maku ei olekaan sama, kuin ravintolassa.

Et kuitenkaan lannistu vaan päätät jatkaa ruoan valmistusta ja hiot reseptiä jatkuvasti. Lopulta 10. kerralla ruoka maistuukin siltä samalta, johon ensimmäisellä kerralla ravintolassa ihastuit.

Opettele ja luo oma reseptisi jolla muutat oman erikoisosaamisesi myytäväksi digitaaliseksi tuotteeksi.

Esimerkki:

Lehdessä oli ilmoitus tarpeesta talon rakentajalle. Työtön mies, jolla ei ollut rakennusalan osaamista, otti työn vastaan. Hän aloitti tutustumalla naapuruston keskeneräisiin rakennuksiin iltaisin ja näin opiskeli talon rakentamista. Hän seurasi rakennusprojektin etenemistä ja imi jatkuvasti lisää tietoa eri rakennusvaiheista ja lopulta tällä tekniikalla hän pääsi jyvälle projektin kokonaiskuvasta. Hän sai kuin saikin talon rakennettua ja lopulta hänestä tuli erinomainen talon rakentaja.

Hänen reseptinsä oli siis seurata ja opiskella kuinka muut asian tekevät ja tehdä itse perässä.

Oma valintani digitaaliseksi tuotteeksi oli e-kirja ja oma reseptini oli kirjoituskalenteri, sekä todella tehokas ajankäyttö ja häiriötön paneutuminen kirjoittamiseen.

3. Aloita ennakkomarkkinointi, etsi ja löydä avun tarvitsijat verkosta

Seuraavaksi, kun tuotteesi ei vielä ole valmis, ryhdy etsimään verkosta avun tarvitsijoita ja aloita tulevan tuotteesi ennakkomarkkinointi. Valmistaudut ennakkomarkkinoinnin kautta siis kirjasi tulevaan julkaisuun, eli lanseeraukseen. Sinun täytyy siis etsiä ja löytää potentiaaliset asiakkaasi verkosta.

Kaikki myynti ja bisnes, lähtee siitä, että tunnet asiakkaasi.

Tunnista kuka on tuotteesi ideaali asiakkaasi ja kuinka voit tuotteellasi auttaa häntä. Mieti kuinka löydät hänet verkosta ja kuvittele hänet avatar hahmoksi jolle suuntaat tuotteesi.

Käytännössä ryhdy tässä vaiheessa keräämään esimerkiksi sähköpostilistaa potentiaalisista avun tarvitsijoista tai tuotteestasi kiinnostuneista tahoista, vaikkapa julkaisemalla tuotteellesi ns. laskeutumissivu, jolla tarjoat yhden ilmaisen vinkin, joka auttaa potentiaalista avun tarvitsijaa, nimeä ja sähköpostiosoitetta vasten.

Itse julkaisin Launchrock-palvelussa kirjani laskeutumissivun, jonne ohjasin liikennettä Googlesta, omasta blogistani sekä Sosiaalisesta mediasta. Koitin myös jatkuvasti nostaa sähköpostiosoitteensa jättävien määrää esimerkiksi lisäämällä sivulle oman kuvani luodakseni lisää uskottavuutta:

http://yrittajanportaat.launchrock.co/

Kohdistin viestini ja kirjani kuvitteelliselle Onnille, joka on yrittäjyydestä kiinnostunut, innokas, mutta arka ja pelokas. Hän myös esiintyy myös toisena kirjani päähenkilönä.

4. Julkaise tuotteesi myyntisivu

Tässä vaiheessa, kun digitaalinen tuotteesi alkaa olla valmis julkaistavaksi, ryhdy suunnittelemaan myyntisivua. Myyntisivun tarkoituksena on, nimensä mukaisesti, myydä tuotettasi. Myyntisivun rakenne noudattelee karkeasti seuraavaa kaavaa:

  1. Kerro sivun alussa, mieluiten otsikossa mikä on se houkutteleva lupaus lisäarvosta ja avusta jonka sivun lukija saa.
  2. Sisältöä joka kertoo tarkemmin ja syventäen mitä saavutat tällä tuotteella ja kuinka se voi auttaa juuri sinua.
  3. Myyntinappi

Rakensin oman kirjani myyntisivun squarespace.com nimisellä työkalulla ja se löytyy osoitteesta www.mentorintarinat.com ja myyntisivun runko noudattelee karkeasti yllä olevaa rakennetta.

Jatka systemaattisesti myyntisivun parannusta ja testausta tekemällä sivulle muutoksia ja seuraamalla muutoksen vaikutusta konversioon, eli tilaajien määrään.

5. Tuotteen lanseeraus

Tuotteen lanseerauksen tavoitteena on ohjata mahdollisimman paljon liikennettä tuotteesi myyntisivulle ja ideana on tehdä tuotteen julkaisusta ihmisiä kiinnostava tapahtuma. Lanseeraus voi kestää esimerkiksi viikon tai jopa kaksi.

Myyntisivun liikennelähteinä voit käyttää esimerkiksi:

  • Ennakkomarkkinoinnin kautta kerättyä sähköpostilistaa
  • Omaa blogiasi
  • Vierasblogi kirjoituksia
  • Sosiaalista mediaa
  • Googlea
  • Radiota tai jopa televisiota
  • Vierailuja podcasteissa
  • Messuja
  • Kumppanimarkkinointia, jossa kumppanit ohjaavat liikennettä sivullesi

Lanseerauksen aikana tarjoa ostajille bonuksia, joita voivat olla vaikkapa alennettu tuotteen hinta, syventävät lisämateriaalit kuten työkirjat tai raportit, videot tai ilmaiset konsultaatiot

Itse käytän markkinointiin ennakkomarkkinoinnin kautta keräämääni sähköpostilistaa, omaa blogiani, vierasblogauksia, sosiaalista mediaa ja radiota (haastattelu Yle Puheessa 27.5) jotka kaikki ohjaavat liikennettä myyntisivulle.

Lisäksi lanseerausviikon bonuksina käytän kirjani alennettua hintaa, ilmaista liiketoimintasuunnitelman rakentamisen työkirjaa sekä ilmasta liiketoimintasuunnitelman arviointia nopeimmille tilaajille.

Nyt laadukas tuotteesi on ulkona ja toivottavasti auttamassa mahdollisimman monia. Seuraavaksi sinulla on mahdollisuus halutessasi jatkaa syventävien digitaalisten tuotteiden julkaisua jo tavoittamallesi kohderyhmälle, jonka luottamuksen olet jo voittanut auttamalla heitä.

Tee seuraavaksi samalle kohderyhmälle aihetta syventävä verkkokurssi, nettiseminaari tai syvennä jotakin tuotteesi osa-aluetta vaikkapa uudella e-kirjalla!

Toivottavasti nämä vinkit ja oma tarinani kannustaa ja auttaa juuri sinua luomaan ensimmäisen oman digitaalisen tuotteesi!

Perttu toimii Enfon kommunikaatio- sekä sovelluspalveluiden myynnissä ja konsultoinnissa. Tällä hetkellä Perttu opiskelee intohimoisesti digitalisaation tuomia uusia mahdollisuuksia ja hänen missionaan on auttaa ihmisiä ymmärtämään digitaalisuuden tuomat mahdollisuudet ja luoda uutta liiketoimintaa digitalisaation ympärille. Hänen ensimmäinen oma digitaalinen tuotteensa on Mentorin tarinat -kirja. Pertun löydät myös Twitteristä @perttuah.
Digivallankumouksen Vieraskynä

Jos haluat kirjoittaa vieraskynäartikkelin Digivallankumouksen lukijoille, ole meihin yhteydessä. Julkaisemme aiheita, jotka liittyvät yleisesti digitaalisiin tuotteisiin ja niiden tekemiseen, myyntiin sekä markkinointiin. Voit lähettää aihe-ehdotuksesi osoitteeseen tiimi@digivallankumous.fi.

Kommentoi artikkelia