Ennen tuskailin markkinoinnin parissa, nyt sain 19 543 kävijää ja 235 083 € myyntiä: Miksi Facebook-mainonta ja sähköposti ovat avain asiakasvirtaan

“Vaikka teen mitä, en silti saa asiakkaita!”

Vielä muutama vuosi sitten olin todella turhautunut markkinointiin. Saatoin käyttää tuntikausia, jopa useita päiviä, yhden artikkelin kirjoittamiseen… Kaadoin siihen artikkeliin koko sieluni ja ruumiini niin sanotusti, jotta se toisi sivustolleni kävijöitä ja bisnekselleni asiakkaita.

Olin toiveikas. Olin lukenut uuden e-kirjan, jossa annettiin hyviä vinkkejä, miten tehdään artikkeleita, jotka houkuttelevat tuhansia kävijöitä ja lukuisia asiakkaita.

Mutta kun julkaisin sen artikkelin… Ei mitään. Sain pari kommenttia ja vähän some-jakoja. Ei uusia asiakkaita.

Katselin menestysbisneksiä… Kuulin menestystarinoita muilta… Mutta itselleni markkinointi vaikutti vain ylitsepääsemättömältä sekasotkulta. Mistä minun kannattaisi aloittaa? Mitkä menetelmät oikeasti toimivat? Mitä menestyksekkäät yrittäjät tietävät, mitä minä en tiedä?!

Jotkut asiantuntijat suosittelivat somettamista ja bloggaamista joka päivä… Mutta viikkojenkaan jälkeen se ei tuottanut tulosta minulle, kun kokeilin sitä.

Jotkut taas suosittelivat mainontaa… Mutta ei minulla ollut varaa riskeerata vähäisiä varojani siihen.

Välillä kova työ palkitsi, ja ansaitsin jonkun verran rahaa.

Mutta sellainen raatamiseen perustuva bisnes ei olisi ollut kestävää. Se olisi vienyt kaiken aikani… jopa terveyteni.

Ihmettelin, miten pystyisin pääsemään siihen “luvattuun” pisteeseen, jossa teen töitä vain muutama tunti päivässä… hiekkarannalta… läppäri sylissäni..?

Noh, voin sanoa, että tälläkään hetkellä en ole hiekkarannalla. Mutta se johtuu vain siitä, että tajusin, etten välitä sellaisesta niin paljon. Sen sijaan, välitän siitä, että kun julkaisen artikkelin, tuhannet ihmiset lukevat sen, ja kiittävät minua antamastani avusta. Välitän siitä, että minun ei tarvitse raahautua harmaaseen toimistokoppiin ikinä. Välitän siitä, että saan vaikkapa pelailla nettipelejä kavereideni kanssa keskellä päivää, jos siltä tuntuu.

Olen kiitollinen siitä, että olen tällä polulla, ja sen takia haluan jakaa matkani (ja oppini) muiden kanssa.

Kuinka asiakashanat oikeasti aukaistaan (kurkkaus Digivallankumouksen markkinointikoneiston sisään)

Yksi urani käännekohdista oli, kun aloin tekemään töitä Digivallankumouksen kavereiden kanssa.

Se oli silmiä avartavaa, koska pääsin näkemään, miten he saavat tuhansia kävijöitä omaan blogiinsa.

Pääsin näkemään, miten he myivät tuotteitaan, joista jokainen tuotti kymmeniä tai jopa satoja tuhansia euroja myyntiä.

He eivät bloganneet ja somettaneet joka päivä. Välillä he pitivät usean kuukauden tauon siitä hommasta!

He eivät käyttäneet monimutkaisia mainontastrategioita. He pitivät asiat yksinkertaisina.

He eivät raataneet itseään tappiin jokaisen uuden asiakkaan eteen. He saivat kymmeniä tai jopa satoja asiakkaita samalla vaivalla kuin jotkut yritykset saavat vain yhden asiakkaan.

Miten he tekivät sen?

Tässä on muutama tärkeä havainto siitä, miten Digivallankumouksen markkinointistrategia toimii:

  • Keskity vain pariin (tiettyyn) markkinointikanavaan. On parempi hallita pari kanavaa todella hyvin kuin käyttää rajattua aikaasi yrittäen höseltää useiden kanavien kanssa.
  • Käytä markkinointikanavaa, jossa tuloksesi eivät riipu käyttämäsi ajan määrästä. Aikasi on arvokasta – sitä ei ole tuhlattavaksi.
  • Käytä yksinkertaista markkinointikanavaa. Sellaista, joka melkein itsestään etsii sinulle mahdollisia asiakkaita, ja automaattisesti optimoi tuloksiasi parempaan suuntaan.
  • Käytä sellaista markkinointikanavaa, joka tuottaa tuloksia johdonmukaisesti.

Mikään markkinointikanava ei täytä näitä kriteereitä paremmin kuin Facebook-mainonta.

Miksi juuri Facebook-mainonta?

Yritykset käyttävät Facebook-mainontaan koko ajan enemmän rahaa, ja se näkyy mm. Facebookin tuloksessa, joka jatkaa kasvamistaan. Se on siis tänäkin päivänä vielä loistava markkinointikanava, joka toimii sekä isoille että aloitteleville yrityksille.

Omatkin tuloksemme Facebook-mainonnassa ovat vain kasvaneet joka vuosi.

Ota huomioon myös, että Facebook-mainonnalla tavoitat myös Instagram-käyttäjät, joka on nykyään aika tärkeä kohderyhmä.

Kun aloin tekemään töitä Digivallankumouksen kanssa, pystyin vain hämmästelemään Digivallankumouksen tuloksia Facebook-mainonnasta.

Ne olivat johdonmukaisia. Lähes aina Digivallankumous tuotti voittoa kampanjoillaan – yleensä moninkertaisesti mainontaan sijoitettuun summaan nähden:

Käytetty: Mainontaan sijoitettu summa; Kattavuus: Mainoksen näyttökerrat; Sivuston konversioarvo: Kampanjan tuottama myynti

Isojen kampanjoiden lisäksi sain nähdä pienempiä kampanjoita, jotka tuottivat hyvin voittoa pienistä sijoituksista:

Mutta kaikkein eniten yllätyin omista tuloksistani, kun vihdoin aloin itse käyttämään Facebook-mainontaa (vaikka aloittelijana tein asioita epätäydellisesti):

Vaikka olin aloittelija, kampanjani alkoivat tuottaa voittoa yllättävän vaivattomasti!

Huomasin, että Facebook-mainonnalla on vaikea epäonnistua, kun asioita tekee tietyllä tavalla. Eri tavalla kuin suurin osa muista mainostajista.

Tänä päivänä hoidan suurimman osan Digivallankumouksen mainonnasta.

Ja tein mm. mainoskampanjan, joka toi meille 19 543 kävijää ja 235 083 € arvosta myyntiä vain parissa kuukaudessa.

Tiesin, että Digivallankumouksen mainontamalli olisi ratkaisu monen yrittäjän ongelmaan, minkä takia dokumentoin koko menetelmän, kaikkine yksityiskohtineen.

Nyt haluan jakaa kanssasi parhaat vinkit:

Vaikka Facebook on loistava mainosalusta, silti suurin osa mainostajista epäonnistuu, koska heillä ei ole oikeaa strategiaa.

Monet heistä vain kokeilevat Facebook-mainontaa muutamalla mainoksella ja epäonnistuvat…

Monet heistä kuvittelevat, että Facebook-mainonnassa on kyse vain omien Facebook-postausten mainostamisesta…

Monet lukevat blogeista vinkkejä Facebook-mainontaan, mutta löytävät lähinnä vanhentuneita neuvoja, jotka eivät anna todellista kokonaiskuvaa…

Ja mikä pahinta, monet mainostavat samalla tavalla kuin ~97% muista mainostajista. Anna kun näytän, miksi se on ongelma:

Miten voit saada enemmän myyntiä tekemällä päinvastoin kuin ~97% mainostajista

Tässä on esimerkkinä tyypillinen mainos:

Kutsun sitä tuotemainokseksi.

Niitä näkee kaikkialla – TV:ssä, lehdissä, netissä, kaduilla ja muualla.

Ne mainostavat jotain tiettyä tuotetta tai palvelua. Ne pyrkivät myymään sinulle jotain lyhyen mainoksen voimin…

“Osta nyt!”

“Järkyttävä alennusmyynti!”

“Sinä tarvitset tätä tuotetta!!!”

Tämä on yleinen, mutta yllättävän tehoton mainosmuoto.

Kilpailua on niin paljon, että ihmiset eivät osta ihan mitä tahansa tuotteita, ihan miltä tahansa brändeiltä.

Tuotteet, jotka saavat enemmän ja parempia arvosteluita, myyvät. Tuotteet, jotka ovat suosittuja, myyvät. Tuotteet, jotka ovat tunnetuilta ja luotetuilta brändeiltä, myyvät.

Mutta entä jos sinulla ei ole kansallisesti tunnettua brändiä ja paljon suosituksia?

Ennen kuin menemme siihen, tuotemainoksissa on toinenkin ongelma…

Kuvittele, jos olisit etsimässä elämänkumppania… Mitä tapahtuisi, jos tapaisit kadulla jonkun tuntemattoman ihmisen ja pyytäisit häntä menemään naimisiin kanssasi siltä seisomalta?

Hyvässä tapauksessa tämä toinen henkilö ei ala huutamaan, eikä lyö sinua. Mutta vastaus on aika varmasti “EI”.

Mutta tuotemainokset toimivat juuri näin. Vaikka näkisit jonkun mainoksen tai tuotteen ensimmäistä kertaa, se mainos pyytää sinua heti ostamaan.

Parempi tapa löytää elämänkumppani on tietenkin esim. pyytää jotain kiinnostavaa ihmistä kahville… jos te pidätte toisistanne, käytte treffeillä… suhteenne muuttuu pikkuhiljaa intiimimmäksi… te muutatte jossain välissä yhteen… ja pian olette valmiita menemään naimisiin.

Tällä tavalla sinäkin voit konvertoida tuntemattomia kävijöitä asiakkaiksesi.

Voit saada enemmän myyntiä.

Voit saada ennustettavammin myyntiä.

Sen takia ennen kuin alamme myymään, keräämme melkein aina ensin yleisöä.

Yleisön kerääminen on usein…

Avain Facebook-mainonnassa onnistumiseen

Tarkoitan sellaista yleisöä, joka seuraa tekemisiäsi. Jolle voit lähettää uusimmat blogiartikkelisi tai tarjouksesi.

Kun sinulla on yleisöä, opit ymmärtämään heitä paremmin. Opit, mitä he oikeasti haluavat ostaa.

Jos haluat tietää, mitä ihmiset oikeasti haluavat ostaa sinulta, joskus sinun tarvitsee vain kysyä.

Sen lisäksi, sinulla on mahdollisuus rakentaa luottamussuhde heidän kanssaan.

Esimerkki luottamussuhteen rakentamisesta: Tässä sähköpostissa annettiin Digiyliopiston yleisöä kiinnostavia vinkkejä. 🙂

Kun mainostat tuotteitasi yleisölle, joka tykkää sinusta ja luottaa sinuun (eli ns. lämpimälle yleisölle), sieltä tulevat kaikkein helpoimmat kauppasi.

Pelkästään yleisön keräämisen aloittaminen voi olla se tekijä, joka ratkaisee sen, onnistutko FB-mainonnassa vai et.

Yleisön keräämiseen on olemassa 3 eri tapaa, joita käytämme yleisimmin.

Yksi näistä tavoista on sähköpostilistan kerääminen.

Kuinka vahvalle luottamussuhteelle perustuva sähköpostimarkkinointi auttaa sinua onnistumaan Facebook-mainonnassa

Saako sähköpostimarkkinointi sinut irvistämään? Se tarkoittaa vain sitä, että suurin osa yrityksistä käyttää sitä väärin.

Tyrkyttävä mainos, joka ilmestyy sähköpostilaatikkoon odottamatta, saa kenet tahansa irvistämään…

Mutta entä esimerkiksi tämä tarjous?

Kävijälle luvataan ilmaisia koulutusvideoita digibisneksen rakentamisesta. Jos hän on kiinnostunut aiheesta, tämä ei ole huono tarjous.

Kävijälle lähetetään sähköpostia ainoastaan, jos hän pyytää sitä.

Hyvä sähköpostimarkkinointi perustuu siis sille, että…

  • Ihmiset pyytävät sinua lähettämään sähköpostia heille (koska sinä lupaat heille jotain hyödyllistä!)
  • Kontaktisi eivät saa sinulta tyrkyttäviä mainoksia, vaan viestejä, jotka ovat kuin ne tulisivat ystävältä (sähköposti on normaalisti hyvin henkilökohtainen kanava!)
  • Sinä et lähetä massamainontaa tuhansille ihmisille, vaan viestejä, jotka kiinnostavat nimenomaan sinun yleisöäsi

Tällainen sähköpostimarkkinointi tuottaa myös tulosta:

Direct Marketing Associationin tutkimuksen mukaan sähköpostimarkkinointi tuotti yrityksille keskimäärin $32,28 jokaista sijoitettua dollaria kohden (lähde: DMA UK “Marketer email tracker 2018”). Sen lisäksi, kyselyjen mukaan ammattimarkkinoijat pitävät sähköpostimarkkinointia parhaana kanavana tiedon levittämiseen, asiakashankintaan ja asiakassuhteen ylläpitämiseen (lähde: Gigaom Research “Workhorses and dark horses: digital tactics for customer acquisition”).

Sähköpostimarkkinointi perustuu suhteiden luomiseen ja arvon antamiseen pidemmällä aikavälillä. Sen takia sinun ei tarvitse olla kokenut myyntimies tai käyttää aggressiivisia menetelmiä.

Sinun ei myöskään tarvitse koko ajan hankkia lisää asiakkaita. Voit myydä uusia tuotteita nykyisille kontakteillesi, kunhan vain suhteenne pysyy lämpimänä, ja sinä pystyt auttamaan heitä uusilla tavoilla.

Kun alat keräämään sähköpostilistaa, ja alat rakentamaan luottamussuhdetta yleisösi kanssa, silloin saat paljon helpommin kauppaa aikaiseksi.

Näin keräät sähköpostilistaa ja saat asiakkaita Facebook-mainonnalla

Nyt tiedät, että Facebook-mainonnalla kannattaa ensin kerätä yleisöä, ja sitten vasta myydä tuotteita.

Tässä on yksi esimerkki mainoksesta, joka kerää yleisöä:

Tämä mainos ohjaa sivulle, josta kävijä voi liittyä meidän sähköpostilistalle.

Sen jälkeen voit aloittaa luottamussuhteen rakentamisen lähettämällä avaamisen arvoisia sähköposteja ja mielenkiintoista sisältöä.

Kun sitten mainostat tuotettasi yleisölle, joka luottaa sinuun, sinun on paljon helpompi myydä tuotettasi näille ihmisille. Tässä on esimerkki tuotemainoksesta, joka on kohdistettu lämpimälle yleisölle:

Ja tällainen mainonta tuottaa tulosta!

Yllä olevia mainoksia käytettiin kampanjassa, joka tuotti n. puoli miljoonaa euroa myyntiä.

Mutta mainoskampanjoiden ei tarvitse olla isoja tai monimutkaisiakaan.

Esimerkiksi Helmikuussa 2019 tein yksin lyhyen vähän yli viikon mittaisen mainoskampanjan, jota varten tein muutamia mainoksia, ja kirjoittelin muutamia sähköposteja sähköpostilistallemme (itse asiassa, käytin melkein samaa sisältöä sähköposteihin ja mainoksiin, että pääsin vähemmällä työllä).

Tämä rento kampanja tuotti yli 25 000 € myyntiä. Ei hassummin pienestä työstä.

Avain tässä kampanjassa onnistumiseen oli, että mainostin tuotetta lämpimälle yleisölle.

Mitro Patrikainen

Olen kirjoittaja, tarinankertoja ja viihdyttäjä. Olen tieteilijä, nörtti ja tekniikan ihmelapsi. Olen romantikko, kapinallinen ja auttamishaluinen. Rakastan internet-markkinointia ja verkkokurssibisnestä, koska silloin saan olla kaikkea tätä. Digivallankumouksessa minä suunnittelen ja optimoin myyntitunneleita, kirjoitan sisältöä ja mainoksia, teen teknistä säätöä kulissien takana ja paljon muuta.