Näin moninkertaistat sähköpostilistasi kasvun (erikoisen Facebook-trendin avulla)

Mikä on turhauttavampaa kuin se, että sinulla on loistava tuote tai ainakin kyky auttaa ihmisiä… mutta nämä ihmiset eivät anna sinulle edes mahdollisuutta auttaa heitä?

Sinä tiedät, että sähköpostin välityksellä voisit jakaa ihmisille hyödyllisiä neuvoja ja resursseja ja samalla suositella tuotteitasi ihmisille, joiden ongelmaan sinulla on ratkaisu...

Ihmiset eivät kuitenkaan anna sähköpostiosoitettaan kovin helposti.

Ehkä sinä ymmärrät heitä. Iso osa kaupallisista sähköposteista tulee pyytämättä, eivätkä ne ole sinulle hyödyllisiä.

Mahdolliset asiakkaasi ovat siis syystä varautuneita.

Miten sinä voit todistaa, että SINÄ et kuitenkaan ole spämmääjä?

Usko tai älä, on olemassa eräs Facebook-trendi, joka ratkaisee tämän ongelman kolmella tavalla...

Onko tästä Facebook-trendistä hyötyä sähköpostilistan keräämisessä?​

Kun otat tämän menetelmän käyttöön, saat käyttöösi erään voimakkaan psykologisen aseen - ns. mikrositoumukset, jotka laskevat ihmisten varausta. Kerron kohta lisää mikrositoumuksista ja kahdesta muusta tekijästä, joiden ansiosta tämä menetelmä on niin tehokas, mutta sitä ennen...

Anna kun näytän esimerkin:

Jos olet aktiivinen Facebookissa tai muussa sosiaalisessa mediassa, näet varmaan aika usein ystäviäsi jakamassa tällaisia viestejä:

He siis jakavat testejä ja heidän omia tuloksiaan niistä testeistä.

Testit ovat suosittuja!​

Testit eivät kuitenkaan ole vain hauskaa ajanvietettä… Pienillä muutoksilla ne ovat myös loistavia välineitä sähköpostilistan keräämiseen (eikä sinun tarvitse tehdä mitään typeriä “millainen Disney-prinsessa olisit?” -testejä)!

Esimerkiksi Fonecta käyttää testejä sähköpostilistansa rakentamiseen:

Nämä testit eivät ole mitään tavallisia lahjuksia, joilla tyypillisesti houkutellaan ihmisiä sähköpostilistalle… Tässä on kolme syytä, minkä takia testit ovat niin tehokkaita “porkkanoita”:

1) Testit antavat ihmisille vastauksia, jotka ovat räätälöity juuri heille.

2) Saat kerättyä hyödyllistä dataa kontakteistasi. Ovatko suurin osa mahdollisista asiakkaistasi miehiä vai naisia? Minkä ikäisiä? Mihin haasteisiin he haluavat apua sinulta? Mitä enemmän tiedät kontakteistasi, sitä paremmin voit palvella heitä.

3) Testit hyödyntävät ns. mikrositoumuksia, joka on voimakas psykologinen tekniikka. Mitä ovat mikrositoumukset?

Näin "mikrositoumukset" keräävät sinulle valtavan sähköpostilistan​

Eräässä tutkimuksessa psykologian professori Robert Cialdini työryhmineen pyrki selvittämään, onko mitään tehokasta keinoa saada opiskelijat herämään vapaaehtoisesti aikaisin aamulla kello seitsemältä alkavalle oppitunnille. (lähde: Cialdini, Robert. Influence: science and practice, 2009)

Kun Cialdinin työryhmä lähetti kutsun osalle opiskelijoista, vain 24% olivat valmiita osallistumaan.

Cialdini kokeili toista lähestymistapaa seuraavalla kerralla. Tässä uudessa kutsussa he eivät maininneet kello seitsemän aloitusaikaa. Tällä kertaa, 56% opiskelijoista osoittivat halukkuuttaan.

Mutta kuinka moni putosi pois, kun heille paljastettiin aikainen aloitusaika? Itse asiassa, 95% ilmoittautuneista tuli lopulta oppitunnille seitsemäksi!

Minkä takia tämä jälkimmäinen lähestymistapa on niin paljon tehokkaampi?

Ensinnäkin, kutsu "osallistua oppitunnille" on pienempi pyyntö kuin kutsu "osallistua oppitunnille aamulla". Toiseksi, kun ihminen vastaa myöntävästi ensimmäiseen pyyntöösi (osallistua oppitunnille), hän todennäköisesti vastaa myöntävästi myös jatkopyyntöön (tulla paikalle seitsemäksi).

Kun ihminen sitoutuu johonkin, ei hän kovin helpolla peruuta sitä sitoumusta. Se on mikrositoumusten "salaisuus".

Esimerkkejä mikrositoumuksista löytyy kaikkialta: Kun lupaat ystävillesi, että aiot harrastaa liikuntaa joka viikko, sinä teet sitoumuksen ja sen takia sinun on vaikeampi lopettaa sitä harrastusta, vaikka liikunta tekisi vaikeaa. Toinen esimerkki: Kun alat katsomaan elokuvaa, mutta huomaat ettet pidä siitä, sinun voi olla siitä huolimatta vaikea lopettaa sen katsomista.

Mitä tekemistä mikrositoumuksilla on testien kanssa?

Katsotaan yhtä esimerkkitestiä:

Tässä testissä on monta kysymystä ja useampi vaihe.

Se siis käyttää mikrositoumuksia hyväkseen.

Yksinkertaisiin monivalintakysymyksiin vastaaminen on paljon helpompaa ihmisille kuin sähköpostiosoitteen antaminen. Kun he alkavat vastaamaan, he sitoutuvat tekemään testin loppuun asti.

Mitä useampaan kysymykseen he vastaavat, sitä vahvemmaksi tämä sitoumus muodostuu.

Kun testin lopussa heiltä kysytään, mihin sähköpostiosoitteeseen tulokset voi lähettää, he antavat sähköpostiosoitteensa paljon todennäköisemmin kuin jos kysyisit sitä kylmiltään.

Testi alkaa siis pienellä pyynnöllä, eli monivalintakysymyksillä ja päättyy isompaan pyyntöön, eli sähköpostiosoitteen antamiseen.

Lopputulos on, että sähköpostilistasi kasvaa nopeammin. 😉

Näin moninkertaistat sähköpostilistasi kasvun testien avulla (3 vaihetta)

"Miten keksin aiheen?"

"Millaisia kysymyksiä minun pitäisi pistää siihen testiin?"

"Minulla ei ole hajuakaan, miten toteuttaisin tällaisen testin?"

Seuraavaksi vastaan kysymyksiisi ja näytän, miten sinäkin voit alkaa keräämään sähköpostikontakteja testien avulla.

1. Näin valitset testillesi aiheen, jota ihmiset eivät voi vastustaa

Aiheen valinta on yksi tärkeimmistä vaiheista testin toteuttamisessa. Melkein yksinään se määrää, onko testisi hitti vai huti.

Hyvän aiheen löytäminen vaatii, että me tiedämme, mikä testeissä vetää ihmisiä puoleensa...

Testien suosio perustuu sille, että ihmiset haluavat oppia tai vahvistaa asioita itsestään. Esimerkiksi, he haluavat tietää, kuinka hyviä he ovat ammatissaan. He haluavat tietää, kenellä julkisuuden henkilöllä on samanlainen persoona kuin heillä. He haluavat tietää, onko heidän kieliopissaan jotain vikaa.

Ihan mikä tahansa kiinnostavan oloinen aihe ei kuitenkaan kelpaa. Sen pitää liittyä sinun myymiisi tuotteisiin tai palveluihin. Esimerkiksi painonhallinta-ammattilainen saattaa kerätä sähköpostilistaa kalorilaskurilla. Koirankouluttamista opettava yritys voisi kerätä listaa testillä “Onko koirasi liian vanha oppimaan uusia temppuja?” Psykologi voisi kerätä listaa persoonallisuustestillä.

Tässä on joitain testi-ideoita (hakasulkujen sisällä on aihe, jonka voit vaihtaa omaasi):

  • Testaa, kuinka hyvä olet [nopeuskirjoittamisen] maailmanmestariin verrattuna.
  • Kuinka monta [kirjoitusvirhettä löydät tästä tekstistä]? Testaa, kuinka hyvä [kielioppi] sinulla on.
  • Kuinka kova [koodaaja] olet? Testaa tietämyksesi.
  • Onko tässä [terrieri vai kultainen noutaja]? Testaa, tunnetko [koirat].
  • Olisiko sinusta [kirjailijaksi]? Testaa [kirjoitustaitosi]!

Vinkki: Nämä kaikki ideat on luotu selailemalla Ilta-Sanomien testivalikoimaa. Kun haet inspiraatiota muista suosituista testeistä, löydät varmasti hyvän aiheen!

2. näin rakennat testin, joka saa ihmiset pyytämään sinulta sähköpostia

Nyt sinulla on testin aihe, mutta miltä itse testi näyttää?

Katsotaan jälleen äskeistä testiä:

Laskeutumissivu

Laskeutumissivu on testisi ensimmäinen sivu. Sen tarkoitus on saada kävijät aloittamaan testisi.

Tämä on tehokas tapa houkutella ihmisiä tekemään testisi:

Sinä olet asiantuntija tai konsultti, joka diagnosoi heidän ongelmansa. Sinä et kuitenkaan tee sitä diagnoosia henkilökohtaisesti, vaan tämä testi tekee sen puolestasi. Sen takia pystyt antamaan tämän diagnoosin mahdollisille asiakkaillesi ilmaiseksi!

Huomaa, kuinka testin luvataan kestävän vain 60 sekuntia. Ihmiset ovat kiireisiä. He haluavat tietää, kuinka paljon aikaa he tarvitsevat tähän testiin.

Kysymykset

Tämä testi koostuu monivalintakysymyksistä. Se tekee vastaamisesta helppoa. Niillä on siis hyvä tapa aloittaa kysely ja saada se pyörä pyörimään. Avoimilla kysymyksillä saa syvällisempää tietoa, mutta ne myös alentavat vastausprosenttia. Niitä voi kysyä myös sen jälkeen, kun joku on liittynyt sähköpostilistallesi.

Kysy henkilökohtaisia, vähän utelevia kysymyksiä. Vastaajalla pitää olla tunne, että hän todella saa räätälöidyn vastauksen, eikä samaa vastausta, kuin kaikki muutkin. Henkilökohtaisuudessa menee kuitenkin rajansa - älä esitä liian arkaluontoisia kysymyksiä. Varmista ja lupaa myös että vastaajien yksityisyys on turvattu.

Huomaa ylhäällä oleva edistymispalkki. Kun vastaaja tietää, ettei ole enää pitkä matka loppuun, hän todennäköisemmin myös jatkaa loppuun asti.

Tulos

Seuraavaksi sinun tarvitsee vain pyytää vastaajaa liittymään sähköpostilistallesi.

Hyvä tapa kysyä sähköpostiosoitetta on kirjoittaa, “Mihin voimme lähettää testisi tuloksen?"

Jos he tykkäävät lähettämistäsi testituloksista, luuletko, että he haluavat oppia sinulta lisää? Luuletko, että he tulevat kuuntelemaan, kun suosittelet heille tuotteita ja palveluita, jotka on suunniteltu ratkaisemaan heidän ongelmansa? Totta hiivatissa. 🙂

Sinä voit myös antaa vastaajille mahdollisuuden jakaa testituloksensa sosiaalisessa mediassa. Tämä tuo lisää kävijöitä testiisi.

3. näillä työkaluilla lähes kuka tahansa pystyy rakentamaan testin

Sinun ei tarvitse olla IT-nero toteuttaaksesi tällaisen testin. Siihen löytyy nykyään työkaluja, joilla melkein kuka tahansa pystyy pistämään oman testinsä pystyyn.

Olen vertaillut näitä työkaluja muutaman eri ominaisuuden suhteen:

Suomenkielinen: Onko tämä työkalu suomenkielinen?

Helppokäyttöinen: Onko tätä helppo käyttää vai vaatiiko se erityistä teknistä osaamista?

Suunniteltu sähköpostilistan rakentamiseen: Onko tämä työkalu tarkoitettu tekemään testejä, joilla voi kerätä sähköpostiosoitteita? Onko se esimerkiksi helppo integroida sähköpostin kanssa, jotta sillä voidaan lähettää räätälöityjä tuloksia?

Räätälöidyt testitulokset: Pystytkö näyttämään vastaajille testituloksia, jotka on räätälöity heidän vastaustensa perusteella?

Jaettavat testitulokset: Pystyvätkö vastaajat jakamaan testituloksensa sosiaalisessa mediassa (jotta testisi leviäisi viraalisti)?

Alusta: Miten helposti tämän testin voi upottaa omille sivuille? Onko se WordPress-lisäosa? Vai antaako se sinulle koodinpätkän (HTML), jonka sinun pitää upottaa itse sivullesi?

Hinta: Kuinka paljon tämä työkalu maksaa ja millainen on sen hinta-laatu-suhde?

SurveyFunnel.com

Jos haluaa suhteellisen helppokäyttöisen työkalun, joka on suunniteltu nimenomaan sähköpostilistan keräämiseen, tämä on edullisin vaihtoehto.

Suomenkielinen: Ei

Helppokäyttöinen: Kyllä

Suunniteltu sähköpostilistan rakentamiseen: Kyllä

Räätälöidyt testitulokset: Kyllä

Jaettavat testitulokset: Ei ole suunniteltu tätä tarkoitusta varten, mutta jos sinulla on teknistä osaamista, se on mahdollista toteuttaa

Alusta: WordPress

Hinta: alk. $67 - paras hinta-laatu-suhde

Tutustu SurveyFunnel.comiin täällä

SurveyFunnel.io

Tämä on tehokäyttäjän työkalu, josta löytyy kaikkein eniten ominaisuuksia verrattuna muihin työkaluihin. SurveyFunnel.io on myös sen verran suuri sijoitus, että sinulla pitää olla jonkun verran liikevaihtoa, että se kannattaisi.

Suomenkielinen: Ei

Helppokäyttöinen: Kyllä

Suunniteltu sähköpostilistan rakentamiseen: Kyllä

Räätälöidyt testitulokset: Kyllä

Jaettavat testitulokset: Ei ole suunniteltu tätä tarkoitusta varten, mutta jos sinulla on teknistä osaamista, se on mahdollista toteuttaa

Alusta: WordPress/HTML/ym. tapoja upottaa omille sivuille

Hinta: alk. $67/kk

Tutustu SurveyFunnel.ioon täällä

FunnelU Instant Survey Generator

Tämä on joukon yksinkertaisin työkalu, ja sen takia helppokäyttöisinkin. Valitettavasti tätä ei myydä itsenäisenä tuotteena, vaan osana suurempaa kokonaisuutta.

Suomenkielinen: Ei

Helppokäyttöinen: Kyllä

Suunniteltu sähköpostilistan rakentamiseen: Kyllä

Räätälöidyt testitulokset: Kyllä

Jaettavat testitulokset: Ei ole suunniteltu tätä tarkoitusta varten, mutta jos sinulla on teknistä osaamista, se on mahdollista toteuttaa

Alusta: HTML

Hinta: alk. $597/vuosi (FunnelU -jäsenyys, jonka mukana tulee muita työkaluja ja e-kirjoja)

Tutustu FunnelU Instant Survey Generatoriin täällä

TypeForm

TypeFormin ensisijainen tarkoitus on tehdä kyselyitä ja kerätä dataa kontakteilta ja asiakkailta. Sillä voi tehdä sähköpostilistan keräämiseen tarkoitettuja testejäkin, mutta esim. räätälöityjen vastausten näyttäminen vaatii kalleimman PRO+ -tilin.

Suomenkielinen: Osittain

Helppokäyttöinen: Osittain (kyselyiden tekeminen on helppoa, mutta jos haluat esim. antaa räätälöityjä testituloksia vastaajille, se vaatii teknistä osaamista)

Suunniteltu sähköpostilistan rakentamiseen: Ei ole suunniteltu tätä tarkoitusta varten, mutta jos sinulla on teknistä osaamista, se on mahdollista toteuttaa

Räätälöidyt testitulokset: Vaatii PRO+ -tilin

Jaettavat testitulokset: Ei ole suunniteltu tätä tarkoitusta varten, mutta jos sinulla on teknistä osaamista, se on mahdollista toteuttaa

Alusta: TypeForm hostaa / voi upottaa omille sivuille HTML:llä

Hinta: alk. ilmainen

Tutustu TypeFormiin täällä​

Lopuksi

Kun alat käyttämään testejä, saatat pian huomata, ettei sähköpostilistan kerääminen olekaan niin vaikeaa.

Koska nyt sinä tiedät, miten voit voittaa ihmisten varauksen.

Tiedät, miten voit oppia tuntemaan yleisösi paremmin.

Tiedät, miten voit antaa heille räätälöityä apua (ilman että se vie kaikkea aikaasi).

Ehkä sinä et ole vielä varma, miten saisit tällaisen testin pystyyn. Sen takia suosittelen aluksi tutustumaan yllä esiteltyihin työkaluihin. Se on pieni, mutta tärkeä ensiaskel. Ja mikrositoumus-periaatteen mukaan testisi on pian pystyssä ja sähköpostilistasi tulvii uusia kontakteja! 🙂

Mitro Patrikainen

Olen kirjoittaja, tarinankertoja ja viihdyttäjä. Olen tieteilijä, nörtti ja tekniikan ihmelapsi. Olen romantikko, kapinallinen ja auttamishaluinen. Rakastan internet-markkinointia ja verkkokurssibisnestä, koska silloin saan olla kaikkea tätä. Digivallankumouksessa minä suunnittelen ja optimoin myyntitunneleita, kirjoitan sisältöä ja mainoksia, teen teknistä säätöä kulissien takana ja paljon muuta.