vieraskyna

Löydä oma kultakaivoksesi ideapalapelin avulla

Tämä on Katri Syvärisen kirjoittama vieraskynä-artikkeli.

Digivallankumouksen innoittamana moni pohtii jo ensimmäistä digitaalista tuotettaan tai palveluaan. Mutta mikä se olisi? Tekisinkö e-kirjan kultakalojen kasvattamisesta vai audio-ohjelman autokorjaamon perustamisesta?

Parhaassa tapauksessa villejä visioita riittää muille jaettavaksi asti, mutta joskus itsestäänselväkin oivallus antaa odottaa itseään.

Ensimmäisen verkkokurssini valmistuttua ryhdyin pohtimaan, mitä haluaisin seuraavaksi tehdä. Aloin kehittää ideoita yksinkertaisella ja käytännönläheisellä tekniikalla, eräänlaisen ideapalapelin avulla.

1. Ota nippu pahvikortteja ja kynä.

2. Kirjoita kortteihin

a) mitä tahansa aiheita ja teemoja, joista olet kiinnostunut, joista pidät, joista tiedät paljon tai joista haluaisit oppia lisää. Kirjaa yksi aihe per kortti. Tässä kohtaa kannattaa olla liikkeellä väljin kriteerein – älä mieti turhia äläkä anna ylimääräisen kynnyksen olla esteenä. Omalta listaltani löytyi yhtä sun toista yritysviestinnästä meditaatioon ja kirjojen kirjoittamisesta hevosenhoitoon.

b) erilaisia sähköisiä formaatteja: e-kirja, audio-ohjelma, koulutusvideo, verkkokurssi, nettiseminaari…

3. Levittele kortit pöydälle tekstipuoli ylöspäin, aiheet omaan ryhmäänsä ja formaatit omaansa.

Ideointikortit

4. Ala poimia kortteja käteesi niin, että otat yhtä aikaa satunnaisesti yhden aihekortin ja yhden formaattikortin. Leikittele ajatuksella, miltä kortissa oleva aihe näyttäisi, kuulostaisi ja tuntuisi tässä formaatissa. Syntyisikö käsissäsi ehdottoman hieno e-kirja asuntosijoittamisesta tai maailman paras verkkokurssi viherpeukaloille?

Suhtaudu avoimesti jokaiseen ideaan ja mieti, millaisia fiiliksiä se herättää. Innostuisitko itse tämän tekemisestä? Näetkö jo upean lopputuloksen mielessäsi? Joku yhdistelmä ei varmasti toimi. Joku taas voi olla se Kaikkein Suurin Kultakaivos.

Mieti myös, toimisiko tuote yksin vai kannattaisiko se yhdistää johonkin muuhun tuotteeseen. Millainen paketti tuntuisi parhaalta?

5. Pohdi, kenelle tuote tai palvelu sopisi. Halutessasi voit ottaa kortteihin mukaan kolmannen ryhmän, nimittäin c) kohdeyleisöt, jotka ovat Sinulle tavalla tai toisella tuttuja. Ehkäpä niitä ovat vaikkapa yrittäjät, pianonvirittäjät, insinöörikollegat, personal trainerit tai pikkulasten äidit.

Kirjaa innostavimmat (ja miksei heikommatkin) ideat ylös. Ideointiprosessia voit rauhassa jatkaa pitkäänkin. Välillä annat ajatusten hautua itsekseen, ja silloin tällöin nappaat muutaman kortin ja katsot, mitä niistä syntyisi.

Samaa ideointitekniikkaa tulen varmasti soveltamaan myös valmentajana, kun asiakkaani pohtii tulevaisuutensa suuntaa. Korttien avulla voi yhdistellä itselleen tärkeitä asioita – ja silloin kun tärkeimmät intohimon kohteet kohtaavat toisensa, syntyvät yleensä myös parhaat tulokset!

Katri Syvärinen on NLP-kouluttaja ja urheilijoiden henkinen valmentaja, jonka intohimona on auttaa muita hyödyntämään henkistä potentiaaliaan mahdollisimman tehokkaasti ja nauttimaan elämästään enemmän. Hän työskentelee rakkaan harrastuksensa myötä erityisesti ratsastajien kanssa. Katrin elämän huippukohtiin kuuluvat myös kolme kirjoittamaansa ratsastuskirjaa. Yli kuuden yrittäjävuotensa aikana hän on oppinut paljon niin omien rajojensa venyttämisestä kuin tasapainon löytämisestäkin. Katriin voi tutustua hänen kotisivuillaan. Hän myös pitää Elämän Flow -nimistä blogia, jossa jaetaan ajatuksia itsensä etsimisestä, löytämisestä ja kehittämisestä.

Suosittelemme katsastamaan seuraavat Katrin pitämät tapahtumat:

Digivallankumouksen Vieraskynä

Jos haluat kirjoittaa vieraskynäartikkelin Digivallankumouksen lukijoille, ole meihin yhteydessä. Julkaisemme aiheita, jotka liittyvät yleisesti digitaalisiin tuotteisiin ja niiden tekemiseen, myyntiin sekä markkinointiin. Voit lähettää aihe-ehdotuksesi osoitteeseen [email protected]

Kommentoi artikkelia