Strateginen yrittäjä

Strategisen yrittäjän 3 tärkeintä taitoa

Minulla on sekä hyviä että huonoja uutisia. Kerron kohta, miksi…

Olimme kauniin norjalaisen vuonon rannalla kolme päivää, mutta emme nähneet merta kertaakaan. Ulkona satoi kolme päivää putkeen ja oli pimeää. Tämä ei kuitenkaan haitannut meitä hetkeäkään, koska kaikesta tästä huolimatta vietimme yhden antoisimmista aikajaksoista Oslofjordin konferenssikeskuksessa.

Varasimme Digivallankumouksen porukalle kysytyt liput Elevate-seminaariin jo vuotta aikaisemmin päästäksemme nauttimaan maailman huippunimien annista. Yksi ehdottomasti eniten odottamistamme esiintyjistä oli Rich Schefren, joka on todellinen Internet-bisneksen edelläkävijä ja ylistetty valmentaja.

Digivallankumouksen tiimi Rich Schefrenin kanssa yhteiskuvassa

Jos et päässyt itse osallistumaan seminaariin, niin ei hätää. Tiivistän sinulle yhden Rich Schefrenin esityksistä höystettynä omilla näkökulmillani. Saat siis itse asiassa oleellisimmat palat tässä yhdessä artikkelissa sekä kahden ihmisen näkökulman samaan asiaan 🙂

Strategisen yrittäjän 3 tärkeintä taitoa

Olen jatkuvasti tekemisissä lukuisten yrittäjien kanssa, jotka haluavat ottaa haltuun Internet-maailman bisnespotentiaalin. Rakastan sitä, että pystyn ohjaamaan heitä oikeaan suuntaan, mutta näen jatkuvasti toistuvan kaavan. He lähestyvät koko toimintaa väärästä näkökulmasta.

Monella ei valitettavasti ole hallussaan perusteita menestyvän liiketoiminnan rakentamiseen. He säntäilevät jokaisen uuden kiiltävän esineen perässä ja olettavat, että se on ratkaisu kaikkiin heidän ongelmiinsa. Se, että ottaa käytöön taas yhden sosiaalisen median kanavan kaiken muun lisäksi, ei ole ratkaisu mihinkään. Harvoin kyse on siitä, että yrittäjä tai yritys tekisi liian vähän asioita. Mistä lähtien lisää on ollut ratkaisu siihen, että on jo valmiiksi liikaa?

Mistä lähtien lisää on ollut ratkaisu siihen, että on jo valmiiksi liikaa?

Muutamaan tärkeimpään asiaan keskittymällä ja tietoisesti jättämällä pois osan, saa 100% varmuudella enemmän tuloksia aikaan. Toiminnan täytyy olla strategista ja jokaiselle toimenpiteelle perustelut.

Myös online-maailmassa sinulla täytyy olla oma strategiasi, joka varmistaa menestymisesi. Yksi oleellisista asioista, on tietää, mille sanoa “Ei”. Sinun täytyy tietää mitä haluat saavuttaa ennen kuin voit päättää miten aiot sen tehdä. Aikaisempaan viitaten “miten” voisi olla esim. Instagram-tili yrityksellesi. En sano, että se on väärin, mutta sen täytyy tukea “mitä” haluat sillä saavuttaa. Ei vain siksi, että olet lukenut, että joku jossain on käyttänyt sitä menestyksekkäästi markkinoinnissa.

Strategisen yrittäjän kolme tärkeintä taitoa ovat:

  1. Henkilökohtaiset vahvuudet
  2. Sweet-spot
  3. Markkinointi

Kaikki näistä ovat tärkeitä ja yhdenkin osa-alueen puuttuminen voi vaarantaa koko liiketoiminnan.

Hyödynnä henkilökohtaisia vahvuuksiasi

“Suurin osa (epäonnistuneista) yrittäjistä ei tiedä, mitkä heidän vahvuutensa ovat. Kun kysyt heiltä, he vain katsovat sinua tyhjällä katseella tai vastaavat tietyn aihealueen tiedoilla, joka on väärä vastaus.” -Peter Drucker (modernin johtamisen “isä”)

Voit saavuttaa vahvan etulyöntiaseman, kun käytät juuri sinulle yksilöllistä strategiaa, joka hyödyntää henkilökohtaisia vahvuuksiasi.

Henkilökohtainen vahvuutesi määrittyy seuraavista komponenteista:

  • Synnynnäiset lahjat +
  • Kokemukset +
  • Koulutus +
  • Taidot

Kuvaaja henkilökohtaisista vahvuuksista

Tämä kokonaisuus muodostaa täysin uniikin vahvuuden, jota ei ole kenelläkään muulla. Hyödynnä sitä!

Monesti yrittäjät (ja yritykset) tekevät jotain täysin muuta kuin sitä, mikä maksimaalisesti hyödyntäisi omia henkilökohtaisia vahvuuksia.

Tehdään esimerkin vuoksi oletus. Olet huippuluokan tennispelaaja ja sinulla on kiivas keskustelu huippugolfarin kanssa. Päätätte ottaa mittelön merkittävästä rahasummasta. Kumpaa mielummin pelaisit tässä tilanteessa rahasta, tennistä vai golfia?

Tämä ei ole hypoteettinen kysymys, sillä pelaat joka päivä oman vahvuusalueensa huippuja vastaan. Onneksesi sinulla on mahdollisuus valita oma pelisi. Valitse se siis viisaasti oman vahvuusalueesi mukaan.

“Business is the biggest game you’re playing for money. Choose your game.”

Miksi usein tuntuu siltä, että olemme itse viimeisiä, jotka huomaavat omat vahvuutemme? Tähän on monta syytä, mutta tässä tärkeimmät:

  • Meidät on (koulussa, kotona, jne) opetettu keskittymään omiin heikkouksiimme ja korjaamaan niitä.
  • Emme tunnista omia vahvuuksiamme, koska “meillä on aina ollut ne”.
  • Oletamme, että muut pystyvät tekemään samat asiat yhtä helposti kuin me itse pystymme.
  • Emme arvosta omia vahvuuksiamme, koska niiden tekeminen on meille mieluisaa.

Löydä oma sweet-spot

En keksinyt yhtä hyvää vastinetta suomeksi, joten käytän “sweet-spot” -termiä. Voit katsoa Wikipediasta sen määritelmän, jos se ei ole sinulle ennestän tuttu. Tässä yhteydessä tarkoitan aluetta, jossa sinulla kohtaavat:

  • Intohimo
  • Vahvuudet
  • Resurssit
  • Markkinapotentiaali

Sweet spot = intohimo + vahvuudet + resurssit + markkinapotentiaali

Voit merkittävästi nopeuttaa liiketoiminnan kasvua löytämällä oman sweet-spotin ja tomimalla sen sisällä. Tällöin asiat tuntuvat menevän eteenpäin kuin itsestään.

Vaikuttaako tämä monimutkaiselta? Se ei onneksi kuitenkaan ole sitä.

Jokainen meistä on yksilöllinen ja jokainen voi löytää oman sweet-spotinsa ja hyödyntää sitä menestystarinan luomisessa. Erityisesti tämä pätee Internetissä, jossa yleisösi voi olla lähestulkoon koko maailma.

Markkinoinnin 3 tärkeintä kysymystä

Markkinoinnin tarkoitus on saada markkina haluamaan tuotteitasi tai palveluitasi. Sen tulee käytännössä tehdä perinteisessä mielessä myymisestä tarpeetonta. Haluat potentiaalisten asiakkaittesi sanovan “En ole aivan varma, mitä olet myymässä, mutta haluan ostaa sen.”

“Markkinoinnin tarkoitus on tehdä myynnistä tarpeetonta.”

Jos haluat tietää, mihin kolmeen kysymykseen vastaamalla saat tehtyä markkinointia, joka tekee myymisestä tarpeetonta, niin lue eteenpäin.

Nämä ovat yksinkertaisia kysymyksiä, mutta eivät välttämättä aina helppoja vastata, joten käytä hetki aikaa ja mieti vastaukset huolella. Tämä on todennäköisesti parhaiten käytettyä aikaa, jota olet tehnyt markkinointisi hyväksi.

  1. Mitä tulevien asiakkaiden tulisi uskoa (ja ajatella), että tarjoamani tuotteen/palvelun ostaminen olisi itsestäänselvyys?
  2. Miksi potentiaaliset asiakkaani eivät ostaisi, mitä tarjoan?
  3. Miksi potentiaalisten asiakkaiden pitäisi ostaa juuri nyt?

Hyppää hetkeksi asiakkaasi pään sisään ja mieti huolella vastaukset näihin kysymyksiin. Kun osaat vastata näihin, niin kaikesta markkinoinnistasi tulee todella paljon helpompaa.

Tehtävät

Mieti vastaukset seuraaviin kysymyksiin, kirjoita vastaukset ylös ja laita turbovaihde silmään:

  • Missä olet lahjakas?
  • Mitä kokemuksia sinulla on, joita voit hyödyntää?
  • Missä kaikessa olet kouluttautunut?
  • Mitä taitoja sinulla on?
  • Minkä suhteen olet intohimoinen? Mitä todella tykkäät tehdä?
  • Mitä resursseja sinulla on käytössäsi?
  • Millä markkinalla on vielä hyödyntämättömiä mahdollisuuksia?
  • Mitä tulevien asiakkaiden tulisi uskoa (ja ajatella), että tarjoamani tuotteen palvelun ostaminen olisi itsestäänselvyys?
  • Miksi potentiaaliset asiakkaani eivät ostaisi, mitä tarjoan? Mitkä ovat ostamisen esteet heidän mielessään?
  • Miksi potentiaalisten asiakkaiden pitäisi ostaa juuri nyt?

Piditkö lukemastasi?

Haluaisimme lähettää sinulle lisätietoa, jolla voit saada nykyisen (tai tulevan) liiketoimintasi menestymään vähemmällä puurtamisella ja nopeammin kuin aikaisemmin.

Klikkaa alla olevaa nappia, niin pääset oppimaan lisää.

P.S. Olet huipputyyppi, kun klikkaat tästä. 🙂

Henri Liljeroos

Olen yrittäjä ja skaalautuvien liiketoimintamallien ylin ystävä. Haluan, että suomalaiset asiantuntijat oppivat ottamaan hyödyn irti Internetin tuomista mahdollisuuksista. Verkkokurssit ja muut skaalautuvat koulutusmuodot ovat suurimmalla osalla vielä hyödyntämättä. Uskon, että tässä pystyn olemaan monen apuna ja tukena. Jos näet, että voin auttaa sinua, niin lähetä sähköpostia henri@digivallankumous.fi ja jatketaan jutustelua :)

Kommentoi artikkelia