Näin teet kurssistasi erilaisen, tuoreen ja jännittävän

Kilpailu verkkokursseissa kiristyy – Näin teet kurssistasi erilaisen, tuoreen ja jännittävän

Vaikka elämme verkkokurssibisneksen kulta-aikaa (tällä hetkellä verkkokursseja tehdään ja myydään ennätysmäärä!), suurin osa verkkokurssiyrittäjistä silti epäonnistuu.

Eikä se ole ihme, kun katsoo tyypillisiä verkkokursseja, kuten tätä:

Tämä on kuvitteellinen (mutta todellisen kurssin inspiroima) esimerkki

Sanotaan, että haluan oppia kirjoittamaan PHP-koodikieltä…

Kuinka houkutteleva ostos tämä kurssi on?

Ostaisinko sen otsikon perusteella? En. Samasta aiheesta on muitakin kursseja, joista osa on luultavasti parempia.

Ostaisinko sen myyntitekstin perusteella? En. Siinä kerrotaan aika selkeästi, mitä kurssi sisältää, mutta en näe, minkä takia juuri tämä kurssi olisi paras.

Ostaisinko sen kurssin tekijän uskottavuuden perusteella? En. Internet on täynnä koodausopettajia, joilla on paljon sertifikaatteja ja muita todisteita heidän osaamisestaan.

Ostaisinko sen arvostelujen perusteella? En. Muillakin saman aiheen kursseilla on hyviä arvosteluja.

Ostaisinko sen hinnan perusteella? En. Luultavasti jollain toisella kurssilla on parempi hinta-laatu-suhde.

Toki, jotkut ihmiset ovat ostaneet tämän kurssin. Ehkä joku tuttu on suositellut sitä heille. Ehkä heitä ei kiinnosta kurssien vertailu. Ehkä tämän kurssin mainostamiseen on vain käytetty hiivatisti rahaa (sen lisäksi, että sitä on myyty älyttömillä hinnanalennuskampanjoilla).

Mutta silloin kun ostajilla on näin heikot syyt ostaa, niin kurssin vetäjä tarvitsee PALJON kävijöitä myyntisivulleen tuottaakseen tyydyttävästi myyntiä.

Silti internet on pullollaan tällaisia toistensa näköisiä verkkokursseja, joita myydään samalla tavalla.

Jos haluat menestyä digibisneksissä (varsinkin jos olet yksinyrittäjä), tarvitset täysin erilaisen strategian kuin mitä tyypilliset verkkokurssimyyjät käyttävät!

Tarvitset kyvyn erottautua.

Erottautuminen ei ole vain keino kasvattaa verkkokurssisi myyntiä – se on välttämättömyys, jos haluat menestyä nykypäivänä

Uskon, että kuka tahansa meistä pystyy erottautumaan, koska olemme kaikki ainutlaatuisia. Sinun täytyy vain tietää miten saat itsestäsi irti sen ainutlaatuisen puolesi, ja miten saat sen näkyville omassa verkkokurssissasi ja sen myynnissä.

Sen tulet oppimaan tässä artikkelissa – erottautumisen supervoiman.

Kun sinulla on kyky saada verkkokurssisi ja viestisi erottumaan harmaasta massasta…

  • Silloin ihmiset näkevät tuotteesi erilaisena, tuoreena ja jännittävänä!
  • Tuotteesi ja viestisi eroaa joukosta, ansaitsee huomiota ja saa unelma-asiakkaasi kuuntelemaan sinua
  • Saat myyntiä vaivattomammin, ja avaat oven asiakasvirtaan ja ansaitsemiisi tuloihin

Ja tätä erottautumisen supervoimaa voi käyttää vaikka missä: Verkkokurssien, artikkelien, videoiden, myyntisivujen, markkinointikampanjoiden tai minkä tahansa sisällön luomisessa.

Kaikki sisältö mitä luot, voi olla kiinnostavaa, vangitsevaa ja yllättävää – kunhan vain omaksut tämän yhden taidon, eli erottautumisen.

Tänä päivänä erottautuminen on erityisen tärkeää.

Oletko kuullut ilmiöstä nimeltä ”content shock”?

Se on kirjailija Mark Schaeferin popularisoima termi.

”Content shock” viittaa siihen, että internetiin tuotetaan koko ajan enemmän ja enemmän sisältöä, mutta ihmisten kapasiteetti kuluttaa sitä sisältöä pysyy suurin piirtein samana.

Tästä johtuen kasvava määrä sisältöä jää täysin huomiotta. Ja tämä koskee myös verkkokursseja.

Jotkut isommat yritykset pystyvät vastaamaan tähän rahalla. Ne palkkaavat työntekijöitä luomaan tuotantoarvoltaan korkealaatuisempaa sisältöä. Ja paljon.

Sinä et voi voittaa heitä heidän omassa pelissään.

Sinä tarvitset jotain muuta kuin “paljon korkealaatuista sisältöä” – tarvitset jotain erilaista!

Mitä erottautuminen sitten vaatii (ja mitä se EI vaadi?)

3 yleistä väärinkäsitystä erottautumisesta

1. Erottautuminen on huutokilpailu

Ehkä yleisin tapa yrittää erottautua on tehdä isompia ja uskomattomampia väitteitä. Ja hypettää kurssiaan yliampuvasti.

Niin kuin näin:

“Mun kurssi auttaa sua laihtumaan 10kg yhdessä kuukaudessa!”

“Noh, mun kurssi auttaa sua laihtumaan 20kg kahdessa viikossa – ilman liikuntaa!!”

😑

Ihmiset kuitenkin kyllästyvät koveneviin väitteisiin ja lupauksiin hyvin nopeasti.

Huutokilpailussa tulee lopulta se piste vastaan jolloin kukaan ei kuule mitään, kun kaikki huutavat niin kovaa.

2. Erottautuminen vaatii ”brändäystä” tai ison ”brändiuudistuksen”

Jotkut digiyrittäjät yrittävät erottautua miettimällä brändinsä hyvin yksityiskohtaisesti. He käyttävät viikkoja viilatakseen brändinsä värejä, fontteja, arvoja, visuaalista tyyliä, viestintätapaa jne. jne.

Brändäys on toki tärkeää… joillekin yrityksille (mekin olemme tehneet brändäystä). Mutta varsinkin alussa oleville digiyrittäjille se ei ole oman ajan parasta käyttöä.

Asiakkaat ovat kuitenkin enemmän kiinnostuneita siitä, mitä apua sinä voit heille antaa, eivätkä brändistäsi. On olemassa paljon yksinkertaisempiakin tapoja erottautua.

3. Erottautuminen vaatii jotain täysin uutta ja innovatiivista keksintöä

”Mikä minä olen tekemään verkkokurssin – ei minulla ole mitään uutta annettavaa tähän aiheeseen?”

Moni varsinkin aloitteleva digiyrittäjä kamppailee oman epäitsevarmuutensa kanssa.

Jos itse koet, ettei sinulla ole mitään todellista uutta annettavaa maailmalle, muista, että maailmassa on loputtomasti uusia ideoita.

Joskus ne syntyvät tutkimalla aihetta vähän syvällisemmin kuin muut. Tai yhdistelemällä vanhoja ideoita. Tai ihan vain puhumalla asioista omalla äänellä (jota kukaan muu ei omaa).

Tulen nyt näyttämään muutaman esimerkin hyvästä erottautumisesta, joista saatat huomata, että erottautuminen ei lopulta vaadi mitään mullistavia innovaatioita.

Näin syntyi kansainvälinen menestyskirja kaikkein arkisimmasta aiheesta (erottautumisen avulla)

Vuonna 2011 myynnin alalla työskennellyt Marie Kondo julkaisi kirjan KonMari – Siivouksen elämänmullistava taika.

Kondon kirjasta tuli kansainvälinen hitti, joka johti mm. siihen, että Kondo sai oman Netflix-sarjansa, jossa hän puhuu siivoamisesta ja kodin järjestämisestä.

Mikä oli Kondon kirjan menestyksen salaisuus?

Se oli erottautuminen. 😄 Mutta mietitään asiaa vähän toisesta näkökulmasta – millä tavalla Kondon kirjasta olisi voinut tulla floppi?

Suurin osa saman aiheen parissa työskentelevistä kirjailijoista (tai verkkokurssiyrittäjistä) olisivat yksinkertaisesti nimenneet tämän kirjan tyyliin ”Miten saat asuntosi järjestykseen”.

Toiset ihmiset olisivat voineet tuoda vähän väriä siihen aiheeseen, nimeämällä kirjansa esim. näin:

  • ”10 tapaa saada asuntosi järjestykseen”
  • ”Uskomaton tapa saada asuntosi järjestykseen vain puolessa päivässä”
  • ”Et voi uskoa, miten sain asuntoni järjestykseen!”

Voit varmaan kuvitella… jos Marie Kondon kirja olisi nimetty jollain näistä tavoista, se olisi ollut täydellinen floppi.

Tärkeä huomio tähän väliin: Erottautumisessa ei ole kyse vain erilaisen nimen keksimisestä. Sen sijaan erottautumisessa on kyse jonkin syvempilaatuisen idean keksimisestä, joka myös heijastuu tuotteesi nimessä.

Mikä tekee Kondon kirjasta sitten niin erilaisen?

Koska Marie Kondo on ainoa ihminen, joka olisi voinut kirjoittaa juuri tämän kirjan. Kuka tahansa pystyy kirjoittamaan kirjan nimeltään ”Miten saat asuntosi järjestykseen”, mutta ainoastaan Kondon kirjassa yhdistyy hänen taustatarinansa, filosofiansa, äänensä sekä hänen keksimänsä menetelmä.

Kondo sanoo olleensa aina kiinnostunut siivoamisesta. Hänelle oli pakkomielle heittää tavaraa pois, jotta hänen kotinsa pysyisi järjestyksessä. Mutta hermoromahduksen johdosta hän alkoi nähdä siivoamisen täysin toisenlaisesta kulmasta – ei ole tervettä keskittyä siihen, mitä haluaa heittää pois, vaan siihen, mitkä esineet tuottavat sinulle iloa!

Tällä tavalla Kondo keksi KonMari-menetelmänsä. Tämän lisäksi hänen kirjassaan näkyy hänen taustansa japanilaisen kulttuurin ja uskonnon parissa kasvaneena henkilönä.

Mitä sinä voit ottaa irti tästä esimerkistä?

Tässä on muutamia vinkkejä:

  • Kondon kirjassa yhdistyy siivoaminen ja japanilainen filosofia. Erottuvat ideat syntyvät usein ”tavallisten” ideoiden yhdistelemisestä.
  • KonMari-menetelmä toimii täysin päinvastoin kuin moni muu siivousmenetelmä (poisheitettäviin vs. iloa tuottaviin esineisiin keskittyminen) – Mistä asioista sinä ajattelet päinvastoin kuin muut ihmiset?
  • Erottuvat ideat usein syntyvät kokemuksistasi, mielipiteistäsi, arvoistasi – niistä asioista, jotka tekevät sinusta sinän.
  • Sinä voit googlamalla selvittää “miten järjestän asuntoni tehokkaasti”, mutta jos haluat oppia KonMari-menetelmän, sinä tarvitset Marie Kondon kirjan. Kehitä sinäkin siis omia menetelmiä tai ratkaisuja ja nimeä ne.

Katsotaan vielä toista esimerkkiä, josta voimme tarjota vähän sisäpiirin tietoa:

200 000 euron webinaarin erottautumistarina

Digiyliopisto on järjestämämme huippuvalmennus, jossa autamme ihmisiä rakentamaan ja kasvattamaan oman menestyvän digibisneksensä.

Digiyliopisto on yksi menestyksekkäimmistä tuotteistamme, ja yksi iso syy siihen on, että myymme sitä ihan omalla tavallamme.

Aina näin ei ole kuitenkaan ollut.

Niin moni ”myyntiasiantuntija” opettaa myyntiä tavalla, joka pakottaa oppilaat ahtautumaan tiettyyn muottiin – näiden ”myyntiasiantuntijoiden” muottiin, jossa puhutaan heidän äänellään tai kirjoitetaan heidän tavallaan. Siinä muotissa ei ole tilaa omalle äänelle (eikä siis myöskään erottautumiselle).

Näin tapahtui kun kerran yritimme pitää webinaarin käyttäen erään tunnetun jenkkiasiantuntijan webinaarikaavaa:

Oli vuoden 2018 “webinaarikauden” aika ja olimme vaipumassa syvään epätoivoon…

Sen sijaan, että olisimme olleet iloisia ensimmäisen webinaarin lopputuloksesta, olo oli ärtyisä, väsynyt (mutta ei “kaikkensa antanut”) ja maan alle vajoaminen tuntui parhaalta vaihtoehdolta.

“Miten fiilis voi olla tällainen vaikka teimme kaiken kuten ‘jenkkiguru’ oli opettanut?”, tuskailimme yhteen ääneen.

Tilannetta ei helpottanut se, että webinaari oli yrityksellemme äärimmäisen tärkeä.

Mielessä kolkuttava ajatus siitä, että “meidän olisi ollut nyt pakko onnistua, koska muuten joudumme tekemään valtavasti lisätyötä myynnin suhteen tulevana vuonna” ei ollut omiaan lieventämään rintalastan alla polttavaa ahdistusta.

Palasin tuon tuskaisen iltawebinaarin jälkeen Tampereelta Helsinkiin ja aamulla tarkistin myyntitulokset tuoreeltaan.

“Ei voi olla totta!”

Sähköpostissamme komeili YKSI kuitti. Siis yksi, ei edes kahta!

“Kaikki tämä vaiva YHDEN kaupan takia! Tämä on floppien floppi!”, huusin kurkku suorana.

Tartuin puhelimeen ja soitin kriisipuhelun yhtiökumppanilleni Petrille. Siinä yhdessä tuskailimme täysin ala-arvoista myyntiä, haukotustemme määrää ja lähelle nollan raja-arvoa vajonnutta motivaatiotamme.

Pyörimme kriisipuhelussa hetken ympyrää tumput suorina, mutta sitten sain käänteentekevän ajatuksen…

Heitin Petrille kysymyksen: “Tiedän sydämessäni, että viestimme on upea, mutta sen välittämisessä meni nyt jokin pahasti pieleen!”

Ja jatkoin…

“Mitä jos unohdettaisiin hetkeksi ‘jenkkigurujen’ opit. Jos kertoisit tämän upean viestimme täysin omalla tavallasi, mitä sanoisit?”

Petri hiljeni hetkeksi ja hänen olemuksessaan tapahtui odottamaton muutos.

Hänen väsymyksensä poistui kuin taikaiskusta ja tuntui kuin puhelimen päähän olisi tullut täysin eri henkilö.

Petri jakoi innostuksen vallassa sen, miten hän kaiken tekisi. Mistä hän puhuisi, kuinka hän muuttaisi asioiden painotusta, millä sanoilla hän kaiken kommunikoisi. Ja hämmästyksekseni sama innostus tarttui minuun.

Kuunneltuani tovin Petrin puheen paloa myös minun väsymykseni poistui ja silmäni syttyivät.

“Tämä meidän viesti ON uskomattomattoman tärkeä ja maailma ansaitsee kuulla sen juuri sillä tavalla kuin se meidän sydämistä kumpuaa”, puhisin.

Petri oli täysin samaa mieltä, ja seuraavassa webinaarissa päätimme tehdä kaiken uudella tavalla. Päätimme viestiä rohkeasti sisäisestä totuudestamme käsin, miettimättä liikaa millainen “digibisnesvalmennuswebinaarin” tulisi muiden mielestä olla.

Tästä seurasi historiallinen “kahdensadan tuhannen euron” webinaari.

Kun tämä toinen webinaari oli, tunsimme olevamme elossa ja täynnä virtaa. Tunsimme tehneemme jotain, jonka kuului tulla maailmaan juuri meidän kauttamme.

Olimme vihdoin lopettanut muiden matkimisen ja alkaneet tehdä omaa juttuamme. Kun vapauduimme olemaan omia itsejämme ja ymmärsimme erottautumisen voiman, tuloksemme lähtivät heti uusiin sfääreihin.

Nyt tulemme opettamaan kuinka sinä voit astua juuri sille polulle, jota sinun tulee kulkea. Omalle polulle, joka erottaa sinut kilpailijoista.

Terveisin,
Pekka Mattila, Digiyliopiston ja Digivallankumouksen yksi perustajista

Kun opit myymään (et vain puhumaan) omalla äänelläsi, silloin pystyt erottautumaan.

Tämän takia pidämme erityisen tärkeänä sitä, että kun opetamme myyntiä Digiyliopistossa, niin opetamme myyntimenetelmiä, jotka voi sovittaa kenen tahansa omaan ääneen sopivaksi.

Itse kirjoitamme myyntisisältöä usein hyvin pehmeällä tavalla. Puhumme sydämen lahjoista. Puhumme kiitollisuudesta. Puhumme unelmoinnista.

Jotkut eivät tykkää tästä. Mutta se ei haittaa, sillä meidän ei tarvitse vedota kaikkiin. Myöskään sinun ei tarvitse.

Noniin, nyt sinä tiedät, minkä takia erottautuminen on niin tärkeää (varsinkin nykyaikana)…

Ja tiedät, että kun erottaudut oikealla tavalla, voit saada unelma-asiakkaasi näkemään verkkokurssisi erilaisena ja jännittävänä…

Ja tiedät, ettei erottautuminen vaadi ylimitoitettua hypetystä, valtavaa brändäysprojektia tai nerokkaita innovaatioita…

Ja tiedät jo muutaman yksittäisen erottautumismenetelmän, kuten sen, miten ”tavallisista” ideoista tehdään erottuvia ideoita…

Rohkean erottautumisen ansiosta mekin olemme mm. myyneet lähes 4000€ verkkokurssia suoraan verkossa ilman henkilökohtaisia myyntipuheluita, tehden samalla Suomen suurimman, puolen miljoonan euron, digituotelanseerauksen.

Kutsumme sinua nyt olemaan oma itsesi ja rohkeasti erilainen.

Sisälläsi on upea voima ja lahja maailmalle, joka vetää puoleensa juuri oikeat ihmiset (kun viestit sen oikealla tavalla)!

Mitro Patrikainen

Olen kirjoittaja, tarinankertoja ja viihdyttäjä. Olen tieteilijä, nörtti ja tekniikan ihmelapsi. Olen romantikko, kapinallinen ja auttamishaluinen. Rakastan internet-markkinointia ja verkkokurssibisnestä, koska silloin saan olla kaikkea tätä. Digivallankumouksessa minä suunnittelen ja optimoin myyntitunneleita, kirjoitan sisältöä ja mainoksia, teen teknistä säätöä kulissien takana ja paljon muuta.

Kommentoi artikkelia