Markkinointikokeilu joka ei sittenkään onnistunut

Flopanneesta markkinointikampanjasta miljoonien eurojen myyntituloihin – Näin sen teimme

Vuosia sitten tein markkinointikampanjan, joka tuotti tasan 0€ (itse asiassa, menetimme rahaa).

Tämä saattaa olla sinullekin tuttu ilmiö… Digibisnesten maailmassa kaikki ei mene aina putkeen.

Tässä artikkelissa haluan näyttää sinulle, mikä ko. kampanjassa meni pieleen (jotta voisit välttää samat virheet).

Ja esittelen sinulle myös paremman tavan tuottaa tuloksia netissä. Sellaisen tavan, joka on vuosien varrella tuottanut meille ja asiakkaillemme miljoonia euroja myyntiä.

Mutta nyt itse asiaan, eli siihen epäonnistuneeseen kampanjaan:

Markkinointikampanja, joka menetti rahaa – ja mitä sinun kannattaa tehdä eri tavalla omassa markkinoinnissasi

Idea tähän kampanjaan syntyi kun huomasin, että kiinnostus webinaarien pitämistä kohtaan oli selvästi kasvanut lähiaikoina. Meillä ei kuitenkaan ollut Digivallankumouksessa siihen aikaan yhtäkään siihen liittyvää artikkelia, johon olisin voinut kiinnostuneita ohjata.

Päätin kokeilla sähköpostilla toimitettavaa 4-vaiheista ilmaista minikurssia, koska näitä me ei oltu juurikaan vielä tehty.

Lisämausteena jätin koko tästä kurssista ilmoittamatta sähköpostilistallemme ja päätin käyttää pelkkiä Facebook-mainoksia liikenteen ohjaamiseen.

  • Tein laskeutumissivun, jonka kautta ihmiset pääsivät liittymään kurssille (ja muutaman eri version siitä sivusta, joita testasin toisiaan vastaan).
  • Facebook-mainoksista liikenne ohjattiin tälle laskeutumissivulle, jossa kävijältä kysyttiin sähköpostiosoite ja nimi. Nämä syöttämällä pääsi siis liittymään kurssille.
  • Sähköpostit (eli ilmaisen kurssin eri osat) lähetettiin automaattisesti päivän välein.

Koska Facebook-mainokset kuitenkin maksavat, niin pitihän tästä investoinnista saada myös mielellään jotain takaisin.

Koska tämä minikurssi käsitteli webinaareja, päätin suositella siinä käyttämäämme WebinarJam-webinaarisovellusta. Ja silloin kun joku ostaa WebinarJamin meidän suosittelulinkkimme kautta, saamme siitä rahallisen suosittelupalkkion WebinarJamilta.

Näin jälkikäteen mietittynä tästä seurasi se, että WebinarJamin promoaminen meni ehkä hieman överiksi. Luin sähköpostit nyt uudelleen ja ne olivat lähes huvittavia. 😄

Tekemällä kuitenkin oppii!

Ja sitten niihin lukuihin…

Laskeutumissivun konversiot (eli kuinka suuri osa kävijöistä liittyi mukaan) eivät olleet aivan niin hyviä kuin toivoin. Tavoitteeni oli, että 40% kävijöistä liittyisi minikurssille.

Alla kuva laskeutumissivun eri versioiden konversioista. Jopa hieman yllättäen alkuperäinen versio pesi muut. Tosin näyttökertoja oli sen verran rajallisesti, ettei tulos ole tilastollisesti aivan pätevä 🙂

Kannattaa siis testata eri layoutia, eri kuvia sekä eri tekstiä. Tällä(kin) kertaa oma arvaukseni meni väärin.

Laskeutumissivujen variaatioiden konversiot LeadPagesissa

Facebook-mainoksia kohdistin eri kohderyhmille. Myös mainosvariaatioita oli useampi.

Käytin mainoksiin yhteensä 85 euroa ja tätä kautta sähköpostilistalle liittyi 96 henkilöä. Kuten alla olevasta kuvasta näkyy, tuli yhden osallistujan hinnaksi 0,89 euroa.

Facebook-mainosten konversiohinnat

Koko sähköpostilistalle liittyi yhteensä 110 henkilöä. Osa siis tuli orgaanisesti Digivallankumouksen Facebook-sivulle laittamani päivityksen myötä. Suurin osa kuitenkin mainoksilla.

Sähköpostien avausprosentit olivat kohtalaisen hyviä, mutta klikkausprosentti tippui selvästi maili maililta. Tämä ei sinällään näin jälkikäteen ole mikään ihme, kun WebinarJamin tuputusta tuli ovista ja ikkunoista.

Alla statistiikat sähköposteista.

Statistiikat lähetetyistä sähköposteista

Miksi tämä kampanja sitten epäonnistui?

Yksinkertaisesti siitä syystä, ettei kukaan päätynyt hankkimaan itselleen WebinarJamia.

Jos yksikin osallistuja olisi ostanut WebinarJamin, olisi kampanja maksanut itse itsensä takaisin.

Kannattaa aina muistaa, että markkinoinnin tehoa pitää mitata numeerisesti! Markkinointi on myös investointi, jonka tulee lähtökohtaisesti maksaa vähintään itsensä takaisin.

Pienillä muutoksilla tästäkin kampanjasta saisi aivan varmasti “rahansa takaisin”. Nyt on pohjalla hyvät taustat, joista näkee hyvin parantamisen kohteet.

Kun katsot yllä olevia statistiikkoja, niin mitä lähtisit itse muuttamaan?

Kyse on kuitenkin sen verran pienistä rahoista, että käytetylle ajalle ei todennäköisesti saa tässä tapauksessa vastinetta.

On olemassa parempikin tapa tehdä digibisnestä

Tästä epäonnistuneesta markkinointikampanjasta huolimatta Digivallankumous on lanseerannut lukuisia digituotteita onnistuneesti ja tuottanut miljoonia euroja myyntiä netistä.

Mikä sitten on muuttunut näiden varhaisten markkinointikokeilujen jälkeen?

Olemme kehittäneet ja hioneet omaa strategiaamme tehdä kannattavaa digibisnestoimintaa vuosien ajan.

Kutsumme tätä strategiaa Digiliikkujaksi™.

Digiliikkujan ansiosta teimme mm. Suomen ensimmäisen puolen miljoonan euron verkkokurssilanseerauksen.

Tähän asti olemme opettaneet Digiliikkujan rakentamista lähinnä suljettujen ovien sisällä maksaville oppilaillemme…

Mutta nyt olemme tehneet ilmaisen videovalmennussarjan, jossa tulet vihdoin oppimaan Digiliikkujan rakentamisen perusteet. Tämä on käytännönläheisin maksuton valmennuksemme tästä aiheesta, mitä olemme tähän asti tehneet.

Jos haluat itsekin tehdä menestyvää digibisnestä todistetusti toimivan strategian avulla, niin ilmoittaudu videovalmennukseen maksutta tästä nyt!

Palataan taas pian! Kaikkea hyvää!

Henri Liljeroos

Olen yrittäjä ja skaalautuvien liiketoimintamallien ylin ystävä. Haluan, että suomalaiset asiantuntijat oppivat ottamaan hyödyn irti Internetin tuomista mahdollisuuksista. Verkkokurssit ja muut skaalautuvat koulutusmuodot ovat suurimmalla osalla vielä hyödyntämättä. Uskon, että tässä pystyn olemaan monen apuna ja tukena. Jos näet, että voin auttaa sinua, niin lähetä sähköpostia [email protected] ja jatketaan jutustelua :)

Kommentoi artikkelia