Digitaalisten tuotteiden ABC: minkä tuotteen tekisin seuraavaksi?

Digitaalisten tuotteiden ABC: minkä tuotteen tekisin seuraavaksi?

Tässä artikkelissa esittelen tärkeimmät digitaaliset tuotteet, niiden hyvät ja huonot puolet sekä listaan lisälukemista, jotta voit syventyä haluamaasi osa-alueeseen omien tarpeidesi mukaan.

Olen ottanut käsittelyyn myös seminaarit, koska niistä voidaan tehdä helposti digitaalisia tuotteita. Lisäksi ajattelemme niin, ettei digitaalisuus ole itseisarvo, vaan sen avulla voit tavoittaa yhä laajemman yleisön samalla kasvattaen omaa koulutusbisnestäsi ja lisätä toimintasi vapautta. Veikkaan, että jokainen meistä haluaa lisää vapautta, vai miten on?

Digitaalisen tuotteen tekeminen koostuu muutamasta yksinkertaisesta vaiheesta:

  1. Päätös tuotteen tekemisestä
  2. Aiheen valinta
  3. Tuotteen valinta
  4. Tuotteen tekeminen
  5. Tuotteen myynti ja internet-markkinointi

Tämän artikkelin lukemalla saat selvyyden siihen, että mikä digitaalinen tuote sopii juuri sinun tämän hetkiseen tilanteeseen.

E-kirja

Suomen lisäksi koko maailmassa on menossa Digivallankumous. Yksi todiste tälle on kirjojen valtavan nopea digitalisoituminen. Käytännössä siis kuluttajat äänestävät jaloillaan ja esimerkiksi Yhdysvalloissa digitaalisten kirjojen tuotto ylitti paperisten kirjojen tuoton jo vuoden 2012 alussa. Ollaan siis valtavan suuren murroksen äärellä. Uskon, että perinteiset paperikirjojen julkaisijat etsivät kuumeisesti ratkaisuja digitalisoitumiselle: Kuka nimittäin haluaisi olla kuolevassa markkinassa? Wayne Gretzky sanoi osuvasti:

A good hockey player plays where the puck is. A great hockey player plays where the puck is going to be.

Syyt e-kirjojen valtaisalle esiinmarssille ovat kiistattomia. Kirjoja myyvät tahot saavat isompia katteita tai pystyvät myymään e-kirjoja paperikirjoja halvemmalla, koska e-kirjoista ei synny painokustannuksia ja niiden jakelu on lähes ilmaista. Myös kirjojen ostajat hyötyvät, koska e-kirjoista voi helposti etsiä hakutoimintojen avulla, sähköinen paperi takaa paperia vastaavan lukunautinnon, koko kirjastoa voi pitää aina mukanaan ja kirjan voi hankkia itselleen heti tarvittaessa eikä tarvitse odottaa hevoskärryjen liikkeellelähtöä.

Voit tulla vielä jonain päivänä kuulemaan ihmettelyä kirjahylly-nimelle, koska hyllyt täyttyvät jostain ihan muista kun kirjoista. Minäkin luovuin kirjahyllystä jo useampi vuosi sitten, koska paperikirjat saivat siirtyä Kindlen, iPhonen ja kannettavan tietokoneen tieltä. Vaikka monien mielestä "paperikirjoissa on sitä jotain tiettyä fiilistä", niin uskon tämän olevan lähinnä tottumuskysymys. Vaikka minullakin tulee paperin tuoksusta hyviä muistoja lapsuudestani, niin ostan paperikirjoja vain äärimmäisessä hädässä eli lähinnä silloin, kun todella tarvitsen tiettyä ainoastaan paperikirjasta löytyvää tietoa. En missään nimessä ole paperikirjojen vihaaja, vaan pidän e-kirjoja paljon parempina.

Suosittelen kirjan kirjoittamista sinulle, jos tykkäät kirjoittamisesta, haluat kokeilla ideaasi pienellä vaivalla (e-kirja voi olla vaikka 10 sivua pitkä), tarjoat asiakkaillesi halvemman tavan tutustua opetuksesi sisältöön ja haluat luoda uskottavuutta alallasi (voit sanoa olevasi kirjailija). Kaiken kukkuraksi e-kirjojen teko on äärimmäisen helppoa: tarvitset vain tekstinkäsittelyohjelman ja ajan kirjan kirjoittamiselle.

E-kirjojen hyvät puolet:

  • Tekeminen on yksinkertaista
  • Jakelu on halpaa ja helppoa Internetin välityksellä
  • Säästyt kirjan painamiselta
  • Katteet ovat isompia kuin paperikirjoissa
  • E-kirjoista voi etsiä
  • Tiettyihin kirjaformaatteihin voidaan liittää sosiaalisia ominaisuuksia
  • E-kirjoista voidaan saada interaktiivisia
  • E-kirjoihin voi laittaa klikattavia linkkejä verkkosivuille
  • Toimitusaika voidaan mitata minuuteissa
  • E-kirjan aukeama pysyy auki ilman kahta kättä tai painoa
  • Luonto kiittää

E-kirjojen huonot puolet

  • Useimmat meistä joutuvat totuttelemaan e-kirjoihin
  • Selailu on tietyissä tilanteissa vaikeampaa kuin paperikirjoissa
  • E-kirjojen lukulaitteita joutuu lataamaan, vaikkakin esim. Amazon Kindlen akku kestää lähemmäs kuukauden

E-kirjojen suositeltava hintahaitari: 10€-100€

Audio-ohjelma

Ensimmäinen audio-ohjelmani oli Tony Robbinsin Personal Power II, joka avasi aivan uuden maailman oppimiselleni. Tony Robbins oli mahtava opas ihmismielen syvyyksiin ja tämä ohjelma käynnisti monta hyvää muutosta elämässäni. Nykyään olen Audible-jäsenohjelmassa mukana johon kuuluu yksi uusi kirja kuukaudessa ja tietyn suuruinen alennus lisäkirjoista. Käytännössä en lähde kävelemään minnekään ilman iPhonea ja nappikuulokkeita. Näin pystyn kuuntelemaan 1-2 kirjaa kuukaudessa ihan vain ohimennen muiden verkkokurssien, webinaarien ja e-kirjojen ohella.

Audio-ohjelmia voidaan tehdä esim. nauhoittamalla omaa puhetta, erottamalla audioraita videoista, haastattelemalla toista asiantuntijaa tai puhumalla olemassa oleva kirja audiokirjaksi. Nauhoittaminen on todella yksinkertaista, koska tarvitset vain mikrofonin ja esim. ilmaisen Audacity-nauhoitusohjelman. Myöskin ääniraidan erottaminen tapahtuu yksinkertaisimmillaan joko Windowsin Movie Makerilla tai Applen iMoviella.

Audio-ohjelmat voidaan toimittaa selaimella kuunneltavassa muodossa, mp3-tiedostona tai vaikkapa Audible-kirjoina. Digivallankumous suosii mp3-tiedostoja, koska niiden tekeminen on helppoa, niissä ei ole kopiosuojauksia ja jokainen laite tukee niitä.

Sinun kannattaa tehdä audio-ohjelma, jos olet tehnyt aikaisemmin e-kirjoja, sinulla on paljon videonauhoituksia tai tykkäät puhumisesta ja materiaalisi on mahdollista ymmärtää ilman kuvia. Niitä käytetään usein myös verkkokurssien bonuksina, koska ne koetaan e-kirjoja arvokkaampina ja verkkokursseja halvempina. Audio-ohjelma kannattaa myös tehdä, jos haluat päästä alkuun ja videokamera jännittää, vaikka se onkin turhaa - harjoitus tekee nimittäin mestarin! Tärkeintä on vain päästä alkuun tavalla tai toisella!

Audio-ohjelmien hyvät puolet:

  • Niiden tekemiseen tarvitaan vain mikrofoni ja nauhoitussovellus
  • Voit tehdä niitä valmiista videomateriaalista
  • Puhuminen on harvoin pitkästyttävää
  • Hinta ja katteet voivat olla korkeampia kuin esim. e-kirjoissa
  • Pieni aloituskynnys
  • Asiakkaat voivat kuunnella audio-ohjelmia milloin tahansa, vaikka kävellessä

Audio-ohjelmien huonot puolet:

  • Kokemattomalle puhujalle audio-ohjelman äänittäminen voi olla työläämpää, kuin esim. e-kirjojen kirjoittaminen
  • Audio-ohjelmia on totuttu käyttämään Suomessa keskimäärin vähemmän kuin esimerkiksi kirjoja

Audio-ohjelmien suositeltava hintahaitari: 50€-300€

Webinaari

Webinaarit ovat interaktiivisia verkkoluentoja, joihin voi osallistua jopa tuhansia samanaikaisia kuulijoita. Yleisesti webinaarit kestävät noin 1-2 tuntia. Webinaareja käytetään yleisesti osana maksullisia ryhmävalmennuksia tai sitten ne ovat ilmaisia myyntiin tähtääviä esityksiä. Yleensä webinaari alkaa luennoijan esittelyllä, jonka jälkeen kuvataan aiheen konteksti ja sitten kerrotaan 1-10 lisäarvoa tuottavaa aihekokonaisuutta. Jos kyseessä on ilmainen webinaari, lopussa voidaan pitää 5-15 minuutin mittainen myyntiesittely tyyliin: "jos pidit tästä, voit myös olla kiinnostunut syventämään tietoasi tuotteen XYZ avulla".

Yksi parhaista webinaarin puolista on sen teho osana myyntiä. Hyvä myyntisivu konvertoi asiakkaiksi yleisesti noin 1-2% kaikista vierailijoista, mutta webinaarit voivat konvertoida jopa 10-30% kaikista kuulijoista asiakkaiksi. Käytännössä siis jos saat 1000 potentiaalista asiakasta sivuillesi, voit saada 10-20 kauppaa normaalilla myyntisivulla tai 100-200 kauppaa webinaarin avulla. Tämä teho perustuu siihen, että myynnin aikana on mahdollisuus kumota yleinen myyntivastustus (sales resistance) vastaamalla ihmisten kysymyksiin, epäilyksiin ja huoliin. Nettisivulla tämä on vaikeampaa.

Lisäksi webinaareja voi järjestää ilman omaa sähköpostilistaa tai ilman omia verkkosivuja. Voit vain yksinkertaisesti ottaa WebinarJamin käyttöösi tai vaikkapa pitää Google Hangoutin. Webinaarit voi myös nauhoittaa ja tarjota vaikkapa e-kirjan bonuksena sähköpostiosoitetta vastaan tai osana laajempaa verkkokurssia.

Suosittelen webinaareja, jos haluat oppia helpon tavan olla vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa ja oppia heidän tarpeistaan tai haluat tehokkaan tavan myydä muita digitaalisia tuotteitasi.

Webinaarien hyvät puolet:

  • Niiden järjestäminen on helppoa
  • Ne tarjoavat erinomaisen tavan myydä
  • Voit pitää reaaliaikaisen luennon jopa tuhansille yhtäaikaisille ihmisille kotisohvaltasi
  • Helpottaa ryhmävalmennusten pitämistä
  • Webinaarit voi nauhoittaa
  • Webinaarit ovat erinomainen tapa luoda ihmissuhde ja luottamus yleisösi kanssa
  • Webinaarin valmistelu on helppoa, koska sinun tarvitsee vain valmistella esityskalvot

Webinaarien huonot puolet:

  • Yleisöstä osa ei koskaan saavu "paikalle"
  • Webinaariohjelmistojen käyttö vaatii hieman opettelua

Webinaarien suositeltava hintahaitari: 0€-200€

Seminaari

Seminaari ei todellisuudessa ole digitaalinen tuote, vaan otin sen käsittelyyn, koska se näyttelee tärkeää roolia digitaalisten tuotteiden teossa. Seminaarien yksi parhaista puolista on se, että niissä pystyy syventymään oppimiseen ilman ulkopuolisia velvotteita, kuten arkiaskareita, työkiireitä, myyntipuheluita tai vaikkapa imurointia. Ne ovat usein 1-7 päivän mittaisia ja niissä voi olla joko yksi tai useampi esiintyjä. Seminaarit ovat lisäksi erinomaisia verkostoitumistilaisuuksia.

No miten seminaarit sitten liittyvät Campwireen? Ne voidaan pitää kerran, nauhoittaa ja muuttaa yhdeksi tai useammaksi digitaaliseksi tuotteeksi. Seminaareista saat lähes ilman lisätyötä useamman päivän edestä materiaalia, josta voit tehdä e-kirjoja, audio-nauhoja ja vaikkapa verkkokursseja. Näitä voidaan myydä tai käyttää valuutan tavoin vaikkapa bonuksina muiden digitaalisten tuotteiden kanssa.

Suosittelen seminaarin järjestämistä sinulle, jos et pelkää seminaareista aiheutuvaa työmäärää, haluat tehdä kertarysäyksellä paljon erilaisia tuotteita ja haluat tuoda samanhenkisiä ihmisiä yhteen. Lisäksi seminaarin videointi, videoiden jälkikäsittely, audioraidan erottaminen videosta audio-ohjelmaksi ja kirjallisen materiaalin tuottaminen maksaa. Jos siis sinulla on hieman seteleitä sukan varressa ja haluat edetä isosti, voi seminaarin pitäminen olla järkevää!

Seminaarien hyvät puolet:

  • Parhaassa tapauksessa ne voivat tuottaa erinomaisesti
  • Seminaariyleisölle voi myydä esim. jatkoseminaarin tai muita digitaalisia tuotteita
  • Muiden digituotteiden tekeminen on todella helppoa seminaarinauhoitteista
  • Vahvistat asiantuntija-asemaasi esiintymällä seminaarissa
  • Seminaarikävijät saavat häiriövapaan tavan opiskella
  • Hyvä verkostoitumistilaisuus

Seminaarien huonot puolet:

  • Seminaarin järjestäminen voi maksaa maltaita
  • Seminaarin järjestämisessä on kova työ
  • Osallistujien täytyy saapua paikalle tiettynä päivänä tiettyyn aikaan
  • Jos tuot kalliita ulkopuolisia puhujia voivat taloudelliset riskit nousta korkeiksi

Seminaarien suositeltava hintahaitari: 100€-5000€

Verkkokurssi

Verkkokurssit ovat mielestämme digitaalisten tuotteiden kuninkuusluokassa. Olen viimeisimmän reilun vuoden aikana käyttänyt itse lähemmäs 10 000€ verkkokursseihin, jotka ovat käsitelleet digitaalisten tuotteiden tekoa, digitaalista markkinointia, paikallisten yritysten markkinointia, myyntiä, tekstisuunnittelua (copywriting), konversioiden parantamista, hakukoneoptimointia, strategista bisneskehitystä, henkistä kasvua, tuottavuutta, voiman hankintaa ja hapenottokyvyn parantamista. Yhteistä suurimmalle osalle näistä on se, että kaikki ovat olleet yhdysvaltalaisten kouluttajien tekemiä jo ihan siitä syystä, ettei tätä materiaalia ole juuri ollut saatavilla suomeksi. Tästä johtuen sinulla on juuri NYT valtava bisnesmahdollisuus Suomessa!

Kymmenien verkkokurssien jälkeen olen huomannut, että ne todella ovat oikotie onneen. Ihan siis kirjaimellisesti. Parhaimmat verkkokurssit nopeuttavat oppimistani tarjoamalla todella hauskan tavan oppia - ainakin kun asiantuntija käyttää videoita, tekstiä, kuvia ja audiota monipuolisesti. Parhaimmassa tapauksessa voin selailla kurssin tekstimateriaalia, kuunnella audiomateriaalia kävellessäni ja vaikkapa katsella videoita iPhonesta riippumatossa makoillessani. Vaikka kurssi olisi edellä mainituilta ominaisuuksiltaan kunnossa, niin on tärkeää antaa sille hyvä rakenne, jotta kaikella opitulla olisi hyvä ja selkeä konteksti. Ilman kontekstia kokonaiskuvan rakentaminen ja muistaminen hankaloituu.

Parhaat käymäni verkkokurssit koostuvat seuraavista rakennuspalikoista: osioista, moduuleista ja sisällöstä. Kurssissa on useita osioita, jotka toimivat kurssin korkean tason rakenteena ja moduulien ryhmittelijöinä. Esimerkiksi ruoanlaittokurssilla osioiksi voitaisiin valita alkupalat, pääruoat ja jälkiruoat. Osiot sitten puolestaan sisältävät yhden tai useamman moduulin. Yksi moduuli kattaa yhden aihekokonaisuuden. Esim. ruoanlaittokurssilla yksi moduuli tarkoittaa yhtä reseptiä. Moduuli koostuu sisällöstä eli kuvista, videoista, tekstistä, esityksistä, liitetiedostoista tai vaikkapa audionauhoista. Reseptimoduulissa voi olla vaikkapa kuva valmiista ruoka-annoksesta, video valmistusprosessista ja reseptin tekstiversio myöhempää tarkastelua varten.

Suosittelen verkkokurssien tekoa sinulle, jos haluat tosissasi kasvattaa koulutus- tai valmennusbisnestäsi jo ihan siitäkin syystä, että verkkokursseista ollaan helposti valmiita maksamaan enemmän kuin useimmista muista digitaalisista tuotteista. Mitä luulet, kummalla saat nopeammin 10 000€:n edestä myyntiä kuukaudessa: myymällä yli 500kpl 19€ tuotetta vai 20kpl 500€ verkkokurssia? Ainakin omien kokemuksieni mukaan on helpompi etsiä 20 uutta asiakasta 500 sijaan.

Verkkokurssien hyvät puolet:

  • Niiden avulla voi kasvattaa helposti koulutus- tai valmennusliiketoimintaa
  • Verkkokursseja voi tehdä helposti, kun vain tiedät mitä teet
  • Voit itse valita, haluatko käyttää videota, tekstiä tai vaikkapa audiota kurssillasi
  • Niistä ollaan valmiita maksamaan selvästi enemmän kuin esimerkiksi e-kirjoista
  • Asiakkaat pitävät verkkokursseista

Verkkokurssien huonot puolet:

  • Sinun pitää panostaa myyntiin sitä enemmän, mitä kalliimpi kurssisi on
  • Verkkokurssin teko voi tuntua sinusta työläämmältä kuin vaikka e-kirjan kirjoittaminen (tämä on kuitenkin täysin riippuvainen kurssista)

Verkkokurssien suositeltava hintahaitari: 100€-2000€

Jäsenyyssivusto

Jäsenyyssivustot pohjautuvat vanhaan ideaan eli jatkuvaan tilaukseen. Esimerkkejä näistä ovat Netflix, Spotify, lehtien kestotilaukset, kuukausittaiset kirjakerhot, lisämaksulliset TV-kanavat, kuntosalien jäsenmaksut jne. Tässä yhteydessä jäsensivustolla kuitenkin tarkoitetaan sivustoa, jonne pääsy vaatii kuukausimaksun maksamista. Käytännössä tätä kuukausimaksua vastaan asiakas saa vuokrattua sisällön itselleen. Parhaassa tapauksessa jäsenyyssivuston sisältö päivittyy tasaiseen tahtiin ja asiakkaat saavat ajantasaista tietoa. Pääsy jäsensivuston materiaaliin lakkaa, jos jäsenmaksun maksamisen lopettaa.

Parhaana puolena jäsenyyssivustossa sinulle on jatkuva tulovirta ja asiakkaallesi taas ajantasainen sisältö. Jos jäsenyys maksaa asiakkaillesi esim. 97€ kuukaudessa ja sinulla on 50 asiakasta, nämä asiakkaat tuottavat sinulle 4850€ euroa kuukaudessa ja 58200€ vuodessa. Jos haluaisit saada saman summan kertamaksullisella tuotteella, joutuisit myymään 97€ maksavan tuotteen 600 henkilölle. Kumpi on mielestäsi helpompaa, saada 50 uutta asiakasta vai 600 uutta asiakasta? Tietenkin tässä on oletuksena se, että kaikki asiakkaat pysyvät jäsensivuston asiakkaana koko vuoden. Tämä on mahdollista, jos päivität sisältöä jatkuvasti ja se on hyvää.

Maailmalla hyvin toiminut tekniikka jäsensivustojen kanssa on se, että asiakkaita houkutellaan kokeilemaan jäsenyyttä nimellisellä yhden dollarin maksulla. Tämän maksamalla asiakas saa ison kasan bonuksia ja pääsyn jäsensivustolle muutamaksi viikoksi. Näiden bonusten avulla pyritään ylittämään kynnys luottokortin kaivamiselle. Tietenkin tämän tekniikan käyttö on tilanneriippuvaista: jos esim. pystyt tarjoamaan 97€:n kuukausittaiselle investoinnille 197€:n tuoton, on jäsenmaksun maksaminen helppo perustella.

Suosittelen jäsensivustoa sinulle, jos sinulla on valmista materiaalia reilusti tai olet valmis tekemään muutaman kuukauden edestä materiaalia etukäteen. Lisäksi jos olet todella kiinnostunut tekemään itsellesi jatkuvaa tulovirtaa, voi jäsensivusto olla sinulle hyvä valinta. Esimerkiksi kuuluisa verkkomarkkinoija Ryan Deiss puhuu paljon jäsensivustojen puolesta juurikin sen takia, että niiden tuoma tuotto kumuloituu.

Jos olet vasta rakentamassa liiketoimintaa digitaalisten tuotteiden ympärille, niin suosittelemme lähtemään liikkeelle verkkokursseista.

Jäsenyyssivuston hyvät puolet:

  • Tarvitset vähemmän uusia asiakkaita kuin kertaostoksissa
  • Voit tienata hyvinkin paljon
  • Jos sinulla on valmista materiaalia paljon, voit jakaa materiaalia pikkuhiljaa pienellä työllä

Jäsenyyssivuston huonot puolet:

  • Jos sinulla ei ole valmista materiaalia, joudut tekemään työtä etukäteen
  • Myyminen voi vaatia hieman enemmän vaivaa, koska kyseessä on asiakkaalle jatkuva investointi
  • Joudut tekemään säännöllisesti uutta materiaalia

Jäsenyyssivustojen suositeltava hintahaitari: 10€-200€ / kuukausi

Sovellukset

Vaikka sovellukset eivät olekaan varsinaisesti Campwiren keskiössä, niin ne on syytä mainita tätä aihetta käsitellessä. Sovellukset voivat toimia joko Internetissä, tietokoneissa tai mobiililaitteissa. Voit tehdä esim. iPhonelle sovelluksen, joka opastaa sinua rentoutumaan tai auttaa nukahtamisessa. Halutessasi voit myös tehdä verkkosovelluksen tietyn aiheen ympärille tai vaikkapa apuohjelman tietokoneeseen.

Voit tehdä sovelluksen, jos sinulla on hyvä idea, osaat ohjelmoida, tunnet ohjelmistokehittäjiä tai tiedät alihankinnan salat. Emme kuitenkaan suosittele lähtemään tällä liikkeelle, vaan tee mieluummin loistava verkkokurssi tai e-kirja ja keskity sen markkinointiin. Onhan esim. vatsalihasten hankinnasta kertova e-kirja tehnyt maailmalla lähemmäs sata miljoonaa dollaria. Jos et ole tästä kuullut, lue tämä menestystarina.

Sovellusten hyvät puolet:

  • Sovelluksen voi tehdä vain kerran ja myydä sitä lähes ikuisesti
  • Voivat täydentää muita digitaalisia tuotteita
  • Kilpailijoilla voi olla iso kynnys tehdä kilpaileva tuote

Sovellusten huonot puolet:

  • Kehittäminen vaatii usein ohjelmointitaitoja tai rahaa palkkoihin
  • Sovelluksen kehittäminen monelle alustalle (iPhone, Android, jne.) voi vaatia paljonkin työtä
  • Kehitys vaatii usein jatkuvaa työtä

Sovellusten suositeltava hintahaitari: 0€-10 000€

Näin valitset verkkokurssillesi myyvän aiheen

Esittelyssä 5 askeleen prosessi, jonka avulla myyvän verkkokurssin aiheen valinta on helppoa. Lataa ilmainen opas ja suunnittele seuraava kurssisi!

Lataa opas
Kiitos latauksesta, materiaali tipahtaa kohta sähköpostiisi!
Ohoh! Jotain meni pieleen. Kokeile vielä uudestaan.