Näin moninkertaistat kasvokkain tekemäsi asiantuntijabisneksen vaikuttavuuden ja ansainnan digituotteen avulla

Olemme kertoneet Digivallankumouksen artikkeleissa vuosien ajan, miten voit asiantuntijana, esimerkiksi kouluttajana tai valmentajana, ikään kuin monistaa itsesi digituotteiden avulla ja luoda itsellesi aika- ja paikkariippumattoman lifestyle-bisneksen.

Monet vuosien varrella kohtaamani asiantuntijat ovat kertoneet minulle, että digituotteet eivät ole ”heidän juttunsa”, koska he eivät halua luopua asiakkaiden auttamisesta kasvotusten ja vaihtaa ihmiskohtaamista tietokoneen edessä istumiseen.

Digituotteet ja kasvotusten tehtävä koulutus- tai valmennustyö eivät ole kuitenkaan toisensa poissulkevia asioita. Päinvastoin, ne voivat tukea toisiaan todella kauniisti.

Jos haluat tehdä koulutus- tai valmennustyöstäsi mielekkäämpää, vaikuttavampaa ja ansaita sillä enemmän, lue eteenpäin ja pian tiedät, miten digituotteet voivat nostaa ihmisten kohtaamiseen perustuvan asiantuntijabisneksesi uudelle korkeammalle tasolle.

Kuvittele, että olet vastuussa kymmen-henkisen perheen ruokkimisesta päivästä toiseen ilman sähköä, kaasua ja modernia teknologiaa. Kypsennät ruoat päivittäin kyhäämälläsi avotulella ja joka aterian lopuksi tiskaat kaikki lautaset, kupit, kattilat, pannut ja aterimet käsin.

Laitat kyllä ruokaa mielelläsi, mutta tiskivuoren päivittäinen raivaaminen ei ole mielipuuhaasi. Ja jos rehellisiä ollaan, niin ruoan laittaminenkin on alkanut tympiä, koska samanlaisena toistuvaa työtä on päivästä toiseen niin paljon.

Moni asiantuntija pyörittää bisnestään edelleen tähän verrattavissa olevalla tavalla. He kyllä tykkäävät auttaa ihmisiä henkilökohtaisesti vaikkapa valmentamalla (vrt. ruoan laittaminen), mutta eivät välttämättä jaksaisi tehdä kaikkea muuta bisneksen pyörittämiseen tarvittavaa työtä, kuten myyntiä (vrt. tiskaaminen) itse.

Nämä asiantuntijayrittäjät haluaisivat keskittyä asiakkaittensa kouluttamiseen ja valmentamiseen kasvotusten, mutta haaveilevat muun muassa, että joku hankkisi uusia asiakkaita (ja houkuttelisi vanhoja ostamaan lisää) heidän puolestaan ja että he voisivat silloin tällöin hypätä päivittäisestä oravanpyörästä ja nauttia vapaudesta käyttää päivänsä haluamallaan tavalla.

Kuvittele, että kymmen-henkisen perheen ruokkijana kotiisi vedetään sähköt ja saat käyttöösi sähkölieden ja -uunin, astianpesukoneen ja ison arkkupakastimen.

Sähkölieden ja -uunin avulla voit laittaa samoja ruokia helpommin, nopeammin ja tehokkaammin. Voit valmistaa samassa ajassa isompia annoksia ja pakastaa niistä osan, jolloin et ole aivan yhtä sidottu päivittäiseen ruoanlaittoon. Tiskikone hoitaa tiskivuoret puolestasi mukisematta ja vapauttaa aikaasi merkittävästi. Muutaman kuukauden päästä et voi enää kuvitella, miten olet selvinnyt ilman näitä arjen helpotuksia!

Sinun bisneksesi tarpeisiin sovitettu Digiliikkuja mahdollistaa asiantuntijabisnekseesi samankaltaisen muutoksen. Kutsumme nerokkaaksi tuloksentekoautomaatiksi viritettyä digituotebisnestä Digiliikkujaksi™️ ja jos haluat nähdä tarkemmin, miten Digiliikkuja toimii, katso tämä webinaaritallenne.

Digiliikkuja (siis jatkuvasti uusia asiakkaita sinulle hankkiva ja tuloa tahkoava digituotebisnes) mahdollistaa toki täysimittaisen, vapautta ja vaurautta tarjoavan, aika- ja paikkariippumattoman lifestyle-yrittäjyyden.

Tarkastellaan seuraavaksi kuitenkin muutamia tapoja, joilla Digiliikkuja voi tukea asiantuntijabisnestäsi, jos haluat auttaa asiakkaitasi edelleen pääasiassa kasvotusten.

Otetaan esimerkiksi bisnekseesi sovitettu Digiliikkuja, joka perustuu verkkokurssiin. Muun muassa se:

  • Lisää uskottavuuttasi asiantuntijana
  • Kasvattaa tunnettuuttasi ja rakentaa henkilöbrändiäsi
  • Muuttaa kiinnostuneet henkilöt asiakkaiksesi
  • Myy hankkimilleen verkkokurssiasiakkaille palveluitasi
  • Toimii portinvartijana, valikoiden sinulle unelma-asiakkaitasi
  • Auttaa asiakkaitasi puolestasi silloinkin kun et itse ehdi tai jaksa
  • Tuottaa jatkuvaa tuloa

Aivan kuten astianpesukone pesee astiat puolestasi, verkkokurssi tekee nämä asiat bisneksellesi automaattisesti. Tarkastellaanpa näitä hyötyjä seuraavaksi yksitellen.

Luomasi digituote lisää uskottavuuttasi

Tietokirjan kirjoittaminen on klassinen tapa pönkittää omaa, tiettyyn aiheeseen liittyvää, asiantuntija-asemaa muiden silmissä. Todistaahan julkaistu kirja, että tiedät mistä puhut, koska olet käyttänyt paljon aikaa viestisi miettimiseen, kiteyttämiseen ja selkeyttämiseen.

Kirjan työstäminen kustantajan kanssa on kuitenkin yllättävän iso prosessi ja siksi haaveet omasta kirjasta jäävät monella pöytälaatikkoon.

Aivan kuten kirjan kirjoittaminen, verkkokurssin julkaiseminen omasta aiheestasi lisää uskottavuuttasi asiantuntijana. Verkkokursseja tehdään kuitenkin vähemmän kuin kirjoja, joten verkkokurssi toimii erityisen tehokkaana erottautumistekijänä muista asiantuntijoista. Useimmille verkkokurssin tekeminen on huomattavasti kevyempi projekti kuin kirjan kirjoittaminen.

Voi käydä niinkin, että julkaistu verkkokurssi johtaa kirjan kustannussopimukseen, kuten itselläni kävi.

Tein muutama vuosi sitten Täydellinen haaste -verkkokurssin, muutosmatkan perfektionismista vapautumiseen.

Yksi verkkokurssien loistavista puolista on se, että kurssia myydäkseen sen ei tarvitse olla valmis. Suunnittelin kurssin rakenteen, ennakkomyin kurssin 350 ensimmäiselle asiakkaalle ja tein sisällöt kurssin edetessä. Positiivinen ulkoinen paine auttoi minua tekemään kurssin valmiiksi kun jouduin seuraamaan omia oppejani; tehty on parempi kuin täydellinen.

Koska olin tehnyt perfektionismista verkkokurssin, olin paitsi asiakkaideni myös kirjakustantajan silmissä aiheen asiantuntija ja minulle tarjottiin kustannussopimusta. Autettuani verkkokurssillani yli 1000 ihmistä tiesin, että käyttämäni menetelmät toimivat hyvin ja siksi pystyin kirjoittamaan myös kirjan hyvillä mielin.

Täydellinen kirja – Vapaudu täydellisyyden tavoittelusta (Hidasta elämää / Otava 2018) ilmestyi helmikuussa 2018.

Psst. Digivallankumouksen lukijaetuna saat Täydellisen kirjan edullisimpaan mahdolliseen hintaan täältä (käytä kassalla alekoodia TK20).

Digiliikkuja kasvattaa tunnettavuuttasi ja rakentaa henkilöbrändiäsi

Digiliikkuja-mallin mukaisesti osa verkkokurssin myynnistä saadusta tuotosta laitetaan verkkokurssin jatkuvaan markkinointiin maksetun mainonnan kautta.

Tällä tavalla verkkokurssi rahoittaa itse oman markkinointinsa. Oikein tehdyllä maksetulla mainonnalla voit tavoittaa melko nopeasti kymmeniä tuhansia tai jopa satoja tuhansia ihmisiä.

Varsinkin jos kohdennat palveluitasi kuluttajamarkkinoille, Facebook-mainokset voivat olla sinulle todellinen kultakaivos. Kun sana digituotteestasi leviää jatkuvan mainostamisen myötä, sinun maineesi alasi asiantuntijana kasvaa myös.

Jokainen mainosteksti on sinulle mahdollisuus rakentaa samalla henkilöbrändiäsi strategisesti ja tehdä sinusta kysytty asiantuntija. Mainosten kautta ohjaat ihmiset maailmaasi ja osa heistä päätyy asiakkaiksesi.

Verkkokurssi tekee kiinnostuneista asiakkaitasi

Sinusta asiantuntijana kiinnostuneet henkilöt ovat harvemmin kiinnostuneita sinusta tai asiantuntemuksestasi. Eivät he oikeastaan koskaan ole.

He ovat sen sjiaan tavattoman kiinnostuneita siitä, miten sinä voit oman alasi asiantuntijana auttaa heitä ratkaisemaan jonkun heitä vaivaavan ongelman tai saavuttamaan jotain heille merkityksellistä.

Asiakkaasi eivät halua ostaa sinua asiantuntijana, osaamistasi tai verkkokurssiasi. He haluavat ostaa muutoksen parempaan. He ovat siis ensisijaisesti kiinnostuneita itsestään.

Kun myyt verkkokurssiasi, tehtäväsi on kuvata sen käyttämisen myötä asiakkaan elämässä tapahtuva positiivinen muutos mahdollisimman yksityiskohtaisesti ja houkuttelevasti.

Jotta myös raha vaihtaisi omistajaa, sinun tulee saada tuleva asiakkaasi ymmärtämään ja uskomaan, että juuri sinä voit auttaa häntä. Tämän teet parhaiten Näkymättömällä myynnillä™️, josta kuulet lisää hieman myöhemmin.

Jos kuvailemasi muutos ja keinot sen muuttamiseen tuntuvat henkilölle ajankohtaisilta, hän ostaa verkkokurssisi ja saat uuden asiakkaan.

Digituotteet myyvät palveluitasi puolestasi väsymättä

Jos haluat lisätä kasvokkain tarjoamiesi asiantuntijapalveluiden kysyntää, myy ensin digituote, kuten verkkokurssi. Verkkokurssi on selkeä tuote, jolla on selkeä hinta. Tuote on helpompi ja turvallisempi ostaa kuin asiantuntija, joka ei ole tuotteistanut osaamistaan.

Kun joku ostaa verkkokurssisi, hän tavallaan maksaa siitä, että sinä pääset rakentamaan hänen kanssaan luottamussuhdetta auttaessasi häntä tiedoillasi ja taidoillasi eteenpäin. Parhaimmillaan tästä syntyvä luottamussuhde voi merkitä pitkää ja monipuolista asiakassuhdetta.

Kun olet verkkokurssillasi todistanut, että voit oikeasti auttaa asiakastasi ja kun olet ylittänyt hänen odotuksensa, hän on jo paljon lähempänä muidenkin palveluidesi ostamista, koska nyt hänellä on oikea syy luottaa sinuun ja asiantuntemukseesi.

Tästä syystä palveluistasi jo kerran maksaneille, ”lämpimille”, asiakkaille on moninverroin helpompaa myydä kuin uusille, ”kylmille liideille”. Digituotteet ovatkin ihanteellinen tapa tavoittaa suuri määrä asiantuntemuksestasi kiinnostuneita ihmisiä ja tehdä heistä asiakkaita – täysin automatisoidusti.

Digituotteilla lisää unelma-asiakkaita

Hyvin tehty digituote on kuin tehokas headhunter, joka tuo sinulle jatkuvasti juuri oikeanlaisia asiakkaita. Asiakkaita, jotka haluavat ostaa apua juuri sinulta, haluamaasi hintaan.

Yksi digituotteesi tärkeistä tehtävistä on kouluttaa asiakkaasi ostamaan juuri sinulta. Tuotteen sisällä, samalla kun autat asiakkaita, voit kertoa miten muuten voit auttaa heitä ja miten. Voiko ja kannattaako sinulta ostaa henkilökohtaista konsultointia vai voiko asiakkaasi vaikkapa osallistua järjestämällesi retriitille. Myynti on auttamista (jolla on toki hinta).

Digituotteesi kuluttaminen on asiakkaallesi turvallinen keino tutustua sinuun ja tapaasi toimia. Osa haluaa jatkaa kanssasi pidemmälle ja osa puolestaan toteaa, että te ette ole välttämättä erityisen hyvä match syvemmälle menevään asiakassuhteesen.

Digituotteesi toimii siis portinvartijana, joka valikoi sinulle unelma-asiakkaitasi – niitä, jotka haluavat jatkaa nimenomaan sinun kanssasi pidemmälle. Yhtä tärkeää on se, että asiakkaat, joiden kanssa yhteistyön ei ole tarkoitus jatkua, suljetaan viimeistään tässä vaiheessa myös pois.

Digiyliopistossa opetamme koko vuoden ajan Näkymätöntä myyntiä, jolla voit ”rivien välissä” erottua kaikista muista asiantuntijoista ja opettaa asiakkaasi ostamaan juuri sinulta. Näkymättömän myynnin yksi hienoimmista puolista on, että se ei tunnu myynniltä, vaan mielenkiintoiselta opettamiselta. Sinun ei tarvitse siis tyrkyttää itseäsi, sillä asiakkaasi todella haluavat ostaa palveluitasi.

Entä jos unelma-asiakkaasi on hieman pidemmälle ehtinyt henkilö, jolle ei tarvitsisi vääntää rautalangasta perusasioita aivan alusta lähtien? Helppoa – tee verkkokurssi, joka kouluttaa nuo perusasiat ja synnyttää asiakkaallesi halun jatkaa työskentelyä kanssasi!

Digituotteesi auttaa asiakkaitasi puolestasi silloin kun sinä et ehdi tai jaksa

Mitä menestyneempi asiantuntija sinusta tulee, sinä enemmän palveluillasi on kysyntää. Tällöin joudut kerta toisensa jälkeen myymään ”eioota” kun joku yrittää saada nimensä valmiiksi täyden kalenterisi sivuille.

Kapitalistinen tapa työkuorman vähentämiseen on hilata omia hintoja ylöspäin niin kauan, että kysyntä vähenee sopivalle tasolle. Unelma-asiakkaita kuitenkaan harvoin löytyy tällaisella taloudellisella seulalla – maksukyky on kuitenkin vain yksi käytännön tason asia muiden joukossa, ei sen kummempaa.

Mitä jos eioon myymisen tai itsesi uloshinnoittelemisen asemasta voisitkin palvella huomattavasti isompaa määrää asiakkaita ilman kallisarvoisten tuntiesi myymistä?

Juuri näin voit tehdä kun paketoit osaamisesi, neuvosi ja vinkkisi digituotteeksi ja myyt tuntiesi asemasta käyttöoikeuden tekemääsi tuotteeseen. Digituotteesi auttaa asiakkaitasi väsymättä silloinkin kun et itse ehdi tai jaksa – vaikkapa kun vietät hyvin ansaittua lomaa!

Digiliikkuja tuottaa jatkuvaa tuloa

Digituotteeseesi perustuvan Digiliikkujan idea on, että se tuottaa sinulle jatkuvaa tuloa ympäri vuoden. Voisin kuvata satoja tapoja tämän ”ylimääräisen” rahan käyttämiseksi lifestyle-yrittäjyyden hengessä, mutta luulenpa että rahan kuluttaminen ei ole ongelmistasi suurin.

Jos rahan tekeminen tuntuu sen sijaan toisinaan haastavalta, niin se voi johtua siitä, että et hyödynnä vielä täysipainoisesti modernia teknologiaa, kuten bisnestäsi tukemaan tehtyä Digiliikkujaa.

Digiliikkujan rakentaminen on investointi, joka maksettuaan ensin itsensä takaisin tuottaa liiketoiminnallesi tulosta vuodesta toiseen – useammalla tavalla kuin osaat kuvitellakaan.

Menestyvän digibisneksen rakentamiseksi tarvittavat taidot ovat niitä samoja taitoja, joita tarvitset yhä enemmän ja enemmän, sillä asiakkaat löytyvät netistä.

Ai niin, yksi ehdotus minulla on tulevan Digiliikkujasi tahkoaman rahan käyttämiseen. Anna Digiliikkujan tehdä liiketoiminnallesi tarvittava ”perustulo”, jotta sinun ei tarvitsisi työskennellä rahan takia. Tällöin voit edelleen valmentaa, kouluttaa tai konsultoida asiakkaitasi kasvotusten, tällä kertaa mukavana ”harrastuksena”!

Haluatko todella menestyä asiantuntijayrittäjänä netissä?

Jos haluat perustaa osaamiseesi perustuvan asiantuntijabisneksen tai moninkertaistaa olemassa olevan asiantuntijabisneksesi vaikuttavuuden ja ansainnan digituotteisiin perustuvan Digiliikkujan avulla, liity nyt mukaan Avoimen Digiyliopiston upouuteen maksuttomaan videokoulutukseen, joka alkaa 8.1.2019.

Tässä maksuttomassa videokoulutuksessa Digivallankumouksen huippuasiantuntijat Petri ja Pekka kertovat, miten menestyt asiantuntijayrittäjänä netissä. Kuulet myös tarkemmin miten voit käyttää Näkymätöntä myyntiä moninkertaistaaksesi liiketoimintasi vaikuttavuuden.

Kun annat sähköpostisi alle, liityt maksutta Avoimeen Digiyliopistoon ja saat maksuttoman videokoulutuksen heti sen ilmestyttyä.

Petri Hiissa

Olen internet-liiketoimintavalmentaja ja autan asiantuntijoita rakentamaan menestyvää liiketoimintaa verkossa. Nettikurssit, verkkovideot ja skaalautuvat liiketoimintamallit ovat erityisen lähellä sydäntäni. Jos koet, että voin auttaa sinua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen [email protected]

Kommentoi artikkelia