Toimistokopista kohti unelmaelämää – uusia oppeja, lokakuu 2013

Tässä artikkelisarjassa seurataan, kuinka Elisa Mattila on jättänyt toimiston harmaat sermit taakseen ja lähtenyt kehittämään omaa yritystään, kansainvälistä fitness-ohjelmaa Home Workout Challengea ja Hyvinvointistarttia. Kuukausittain seurataan miten askel askeleelta tavoitellaan pääsyä lifestyle-yrittäjäksi, millaisia markkinointitoimenpiteitä on tehty ja listataan opittuja asioita. Lisäksi raportoidaan edistysaskelia ja haasteita internet-markkinointiin liittyen sekä annetaan vinkkejä ja inspiraatiota aloitteleville yrittäjille.

Artikkelisarjan aiemmat osat on julkaistu Digivallankumouksessa:

  1. Uuden alku, heinäkuu 2013
  2. Toiminnan tehostusta, elokuu 2013
  3. Lifestyle-kokeilu, syyskuu 2013

Uuden yrittäjän arkea leimaa edelleen positiivinen vire. Teen parhaani nauttiakseni kaikesta siitä mistä aiemmin toimistotyöläisenä pystyin vain haaveilemaan: aamulenkeistä auringonpaisteessa ja treeneistä energisenä keskellä päivää, työnteosta ja opiskelusta vaihtuvassa ympäristössä, esimerkiksi kahvilassa Tampereella, puistossa Pariisissa, meren äärellä Espanjan aurinkorannikolla.. tai totuuden nimissä suurimmaksi osaksi kotona keittiönpöydän ääressä.

Ennen kaikkea kyse on kuitenkin vapaudesta. Siitä, että on mahdollista määrittää omat menonsa ja työaikansa.

Vielä ei “ihan” olla päästy siihen kuuluisaan neljän tunnin työviikkoon, eikä edes neljän tunnin työpäiviin, mutta kun homma on mielenkiintoista, ei tämä suurimmaksi osaksi edes tunnu työltä.

Lokakuun alussa hain lisäoppia Espanjan Marbellassa järjestetystä Joseph McClendon III:n Z-Factor hyvinvointiseminaarista, jossa toimin valmentajan roolissa. Itse seminaarin asiasisältö oli pääosin tuttua, sillä osallistuin samaiseen seminaariin jo vuosi sitten. Nyt puolen vuoden koulutuksen jälkeen, sertifioituna Z-Factor hyvinvointivalmentajana, seminaaria pääsi katsomaan ikään kuin kulissien takaa.

zfactor_small

Oppia tarttui ennen kaikkea seminaarin järjestämisen ja ihmisiin vaikuttamisen näkökannalta. Seminaarin mahtavan pääpuhujan Joseph McClendonin lavapresenssi ja kyky saada ihmiset puolelleen on vertaansa vailla. Hän itsekin sanoo, että jos haluat saada ihmiset vakuutettua, vain 30% sanomisistasi tarvitsee olla puhdasta tietoa, loput 70% on vaikuttamista, tunteisiin vetoamista ja puhetaitoja.

Koko ajan tarkkailin meininkiä myös siltä kantilta mitä itse tekisin eri lailla tai paremmin ja kotiin palasin mukanani kasa uusia bisnes- ja kehitysideoita Home Workout Challengen tulevaisuuden varalle.

E-kirjan ennakkojulkaisusta esimakua

Uuden myyntifunnelin julkaisu on nyt niin lähellä, että alkaa jännittää ihan tosissaan. Takana on megalomaaninen kolmen kuukauden puristus. Millainen mahtaa olla vastaanotto kun uudet sivut vihdoin tulevat julki!

Kirjoittamani e-kirja “Home Weight Loss Secrets of the Successfully Fit” ennakkojulkaistiin pari viikkoa sitten eli lähetettiin luettavaksi osalle Home Workout Challengen seuraajista ja potentiaalisista asiakkaista. Ilokseni olen voinut todeta, että kirjaa on luettu jo 16 eri maassa. Minun kirjoittamaani kirjaa! Tuntuu huikealta!
kartta

E-kirjan ennakkojulkaisun pointtina oli selvittää onko tällaiselle kirjalle ja aiheelle kysyntää sekä mahdollisesti saada palautetta ja suosituksia ennakkolukijoilta kirjan ensimmäisille sivuille lisättäväksi.

E-kirjojen hyvä puoli on se, ettei niiden tarvitse olla täysin valmiita koskaan. Aina on mahdollista täydentää sisältöä kohtaamaan asiakkaiden tarpeita paremmin tai vaihtaa kirjan kantta tai jopa nimeä ja testata mikä toimii parhaiten. Oman kirjani kohdalla meillä on aluksi kolme vaihtoehtoista kirjan kantta, joita testaamme. Parhaat konversiot saanut pääsee jatkoon.

Tässä kansivaihtoehdot, mitä veikkaatte voittajaksi?

covers

365 oppia vuodessa

Kaikkiaan uuden myyntifunnelin ja uuden nettisivun suunnittelu ja alihankinta on ollut massiivinen projekti, jota en suosittele kenellekään. Jälkiviisaana on helppo sanoa, että mieluummin eteenpäin pienin askelin kuin valtavin harppauksin. Tärkeämpää olisi saada materiaalia ulos ja julki mahdollisimman ripeään tahtiin, sitten testata ja parantaa.

If you are not embarrassed by the first version of your product, you’ve launched too late.- Reid Hoffman

Eli suomeksi: Jos tuotteesi ensimmäiseksi julkaistu versio ei hävetä, olet odottanut liian pitkään.

Ihan pian julkaistavaa myyntifunnelia ja uusia nettisivuja tehdessä olemme toki oppineet paljon matkan varrella, esimerkiksi:

  • alihankintakuvioista
  • myyntifunnelin rakentamisesta ja kampanjoiden suunnittelusta
  • e-kirjan kirjoittamisesta, taittamisesta ja julkaisusta

Kuitenkin sijaa jää jossittelulle. Kun sivut piakkoin julkaistaan, olemme tilanteessa, jossa lähes kaikki on laitettu uusiksi. Jos uusi myynti ei toimisikaan, on mahdollista, että vika on e-kirjassa, nettisivuissa, myyntisivun copyssä, mainoksissa, myyntisähköposteissa tai niiden otsikoissa tai joissain näiden kombinaatioista. Lähde siitä sitten testaamaan ja parantamaan.

Sen sijaan parempi olisi tehdä niin, että pyrkisi joka ikinen päivä tekemään edes pienen uudistuksen, parannuksen tai testin omaan tuotteeseensa tai palveluunsa, ottaisi opikseen ja parantaisi jatkuvasti. Pieni muutos joka päivä tekee vuodessa jo 365 parannusta. Tai vaikka tekisi edes yhden muutoksen viikossa, väittäisin, että 52 parannusta tai oppia per vuosi on huomattavasti enemmän kuin monella muulla.

Yhden muutoksen ei tosiaan tarvitse mullistaa maailmaa. Tärkeintä on, että tuloksia voi mitata ja ottaa niistä opikseen. Kokeilla voi vaikka näitä:

  • sähköpostien otsikoiden A/B-testaus
  • nettisivujen tekstien A/B-testaus
  • myyntisivun copyn A/B-testaus
  • myyntisivun kuvien testaus
  • kirjan kansien testaus
  • kyselyiden järjestäminen asiakkaille
  • eri tyylisten viestien postaaminen sosiaaliseen mediaan

Vaikka nyt tuntuu, että uuden myyntifunnelin julkaisun jälkeen tekisi mieli huilata, tiedän että testaus- ja parannustyöt jatkuvat, koskaan ei tule valmista.

Sosiaalinen media haltuun

Seuraava steppi on ottaa haltuun sosiaalista mediaa. Kahlaan parhaillaan läpi internet-markkinoija Jo Barnesin Social Networking Academyn massiivista videokirjastoa. Social Networking Academyssä Jo perehdyttää perinpohjaisesti sosiaalisen median saloihin. Kurssilla on omat osuutensa Facebookille, Twitterille, Google+:lle, LinkedInille, YouTubelle ja Pinterestille.

Kurssilla lähdetään aivan alusta. Esim. Facebook-kurssilla Jo näyttää kädestä pitäen miten Facebook-mainos teknisesti tehdään ja vasta sen jälkeen siirrytään syventäviin oppeihin, esim. miten FB:n avulla saadaan lisää liikennettä, millaisia ovat hyvät mainokset jne.

Kurssimateriaalista on vielä leijonaosuus katsomatta ja lukematta, mutta tähän mennessä parhaat vinkit koskivat Facebook-postauksia. Jo:lla oli 48 ideaa miten luoda hyvää sisältöä ja saada faneja aktivoitua Facebook-sivuilla, tässä niistä viisi:

  1. Käytä kysymyksiä statuspäivityksissä. Kyllä/ei -kysymykset toimivat aina.
  2. Käytä “täydennä aukot” -tyyppisiä kysymyksiä tai lauseita: esimerkiksi “Rakastan urheilua, koska __________
  3. Case-studyt: kirjoita arvosteluja/raportteja siitä miten muut alallasi ovat menestyneet tai epäonnistuneet.
  4. Jaa jonkun muun artikkeli ja kerro samalla oma mielipiteesi aiheesta.
  5. Asiantuntijahaastattelut: haastattele eksperttejä alallasi esimerkiksi Skypen välityksellä tai lähetä heille 10 kysymystä, joihin pyydät vastauksia.

Jo Barnes näyttää itsekin toteuttavan lifestyle-yrittäjän vapautta. Videot on kuvattu jossain päiväntasaajan lähettyvillä, palmun alla. Aina välillä Jo pyyhkii hikeä otsaltaan.

Melko ispiroivaa! Minäkin haluan!

 

Elisa Mattila

Jätin päivätyöni 2013 heinäkuussa ryhtyäkseni päätoimiseksi yrittäjäksi luotsaamaan verkossa toimivaa Home Workout Challenge-yritystäni menestykseen. Jos suunnittelet itse yrityksen perustamista ja haluat vaihtaa ajatuksia toisen aloittelevan yrittäjän kanssa, keskustella terveyteen, hyvinvointiin ja kuntoiluun liittyvistä asioista tai jutella muuten vain, otathan yhteyttä: [email protected]!

Trackbacks

  1. […] NEWSToimistokopista kohti unelmaelämää – uusia oppeja, lokakuu 2013Markkinoija: Pitäisikö brändistäsi rakentaa media?Kiinteistömarkkinoiden odotetaan […]