Toimistokopista kohti unelmaelämää – tilinpäätös, tammikuu 2014

Tässä artikkelisarjassa seurataan, kuinka Elisa Mattila on jättänyt toimiston harmaat sermit taakseen ja lähtenyt kehittämään omaa yritystään, kansainvälistä fitness-ohjelmaa Home Workout Challengea ja Hyvinvointistarttia. Kuukausittain seurataan miten askel askeleelta tavoitellaan pääsyä lifestyle-yrittäjäksi, millaisia markkinointitoimenpiteitä on tehty ja listataan opittuja asioita. Lisäksi raportoidaan edistysaskelia ja haasteita internet-markkinointiin liittyen sekä annetaan vinkkejä ja inspiraatiota aloitteleville yrittäjille.

Artikkelisarjan aiemmat osat on julkaistu Digivallankumouksessa:

  1. Uuden alku, heinäkuu 2013
  2. Toiminnan tehostusta, elokuu 2013
  3. Lifestyle-kokeilu, syyskuu 2013
  4. Uusia oppeja, lokakuu 2013
  5. Julkaisujen aika, joulukuu 2013

Kuusi kuukautta sitten astelin viimeisen kerran ulos silloisen työpaikkani portista. Päässä humisi ja mieli oli täynnä epäuskon, jännityksen, innostuksen, ilon ja ihmetyksen sekaista odotusta. Mitä ihmettä olenkaan mennyt tekemään? Ei enää turvallista palkkaa kerran kuussa, ei tuttuja rutiineja, ei myöskään niitä superkiireisiä päiviä jolloin tuntuu, ettei ehdi edes hengittää, ei aivan liian aikaisia aamuherätyksiä tai loputtomia palavereita.

Ensimmäisenä aamunani yrittäjänä otin läppärin kainaloon ja suuntasin kahvilaan kirjoittamaan blogiartikkelia. Teetä hörppiessä oli melkein syyllinen olo: keskellä päivää kahvilassa! Mitä työntekoa tämä muka on!

Nyt puoli vuotta myöhemmin on tilinpäätöksen aika: miltä nyt tuntuu, mitä olen oppinut ja mitkä mielestäni ovat lifestyle-yrittäjyyden plussat ja miinukset. Lopuksi kerron vielä viisi parasta vinkkiäni aloittavalle yrittäjälle!

Plussat

+ Hyvä mieli

En ole koskaan ollut erityisen rohkea riskinottaja, joten minulle yrittäjäksi ryhtyminen oli melkoinen harppaus. Olen kuitenkin edelleen sitä mieltä, että päätös ryhtyä yrittäjäksi oli oikea, enkä ole tullut katumapäälle. Mieli on edelleen hyvä.

Yleisesti ottaen olo on nyt huomattavasti rennompi, eikä vannetta kiristä läheskään niin usein kuin ennen. Suurimmaksi osaksi tämä johtunee siitä, että pitkästä aikaa saan nukuttua tarpeeksi. Ei ole pakko herätä seitsemältä ja mennä nukkumaan ajoissa, jos ei huvita. Uni on todellakin elinehto luistavalle ajatuksenjuoksulle!

+ Vapaus

Vapauden tunne on yhä huumaava. Voin tulla ja mennä miten huvittaa.

Päivät ovat ajoittain pitkiä ja kiireisiä, mutta erilailla kuin ennen. Nyt voin itse määrittää päivieni kulun, käydä esimerkiksi urheilemassa keskellä päivää ja jatkaa hommia illalla. Tai tehdä vain yhden, mutta firman kannalta merkittävän asian heti aamusta ja pitää loppupäivän vapaata. Tai puskea keskeneräisiä asioita valmiiksi aamusta iltaan. Miten milloinkin.

Syyskuun vietin Ranskassa, lokakuussa olin Espanjassa seminaarissa, parhaillaan suunnittelen seuraavaa reissua maaliskuulle. Ei olisi onnistunut aiemman päivätyöni puitteissa.

+ Oma tahti

Kaikki mitä teen on itsestäni kiinni. Kukaan ei tule sanomaan mitä tänään pitäisi tehdä tai määrää deadlinea.

Omaan tahtiin tekemisen mukana tulee myös vastuu, kukaan ei nimittäin todellakaan kerro mitä seuraavaksi pitäisi tehdä, vaan kaikki on selvitettävä ja tehtävä itse! Päivät humahtavat helposti vähäpätöisiin hommiin ja päättömään nettisurffaukseen. Ajanhukkaa olen pyrkinyt torjumaan Pomodoroilla ja tehtävälistoilla. Lisäksi koitan saada joka päivä tehtyä edes yhden tärkeän asian tai parannuksen, joka vie firmaa eteenpäin.

+ Oppiminen

Kuluneen puolen vuoden aikana olen oppinut uskomattoman paljon; luultavasti enemmän kuin koskaan aikaisemmin. Ammatillisella puolella olen valmistunut hyvinvointi- ja ravintovalmentajaksi sekä hankkinut oppia kahlaamalla läpi lukemattoman määrän alan kirjallisuutta ja osallistumalla seminaareihin.

Tämän lisäksi oppia on karttunut esimerkiksi Google- ja Facebook-mainonnasta, myyntifunnelin rakentamisesta, myyntikirjeiden copyn kirjoittamisesta, sähköpostimarkkinoinnista, myyntiviestin lokalisoinnista eri maihin, sähköisten kirjojen taittamisesta, nettisivujen teosta, laskeutumissivujen teosta, ruokavalokuvauksesta, alihankinnasta, jne. jne.

Hyvä puoli yksityisyrittämisessä on se, että “joutuu” tekemään hommia laidasta laitaan, jolloin samalla oppii melkein huomaamattaan monenlaista. Vaikka olenkin sitä mieltä, että oman ydinosaamisen ulkopuolelle jäävät hommat kannattaa alihankkia, on itselläkin hyvä olla ainakin perustietämys miten koko pakkaa pyöritetään.

Hyvä indikaattori oman osaamisen tasosta on usein se miten paljon pystyy tietystä aiheesta kertomaan muille. Voisin esimerkiksi jutustella loputtomiin korkeaintervallitreeneistä ja Facebook-mainosten optimoinnista, kun taas vaikkapa myyvien videoiden teosta keskusteltaessa juttu jäisi melko lyhyeksi. Ja kun juttu jää lyhyeksi, tiedän, että on syytä opiskella aiheesta lisää.

+ Uudistukset

Positiivisiin uutisiin kuuluvat ilman muuta kaikki ne uudistukset ja edistysaskeleet, joita Home Workout Challengen suhteen on tehty.

Viime kuukausina Home Workout Challengen työpajassa on tapahtunut paljon. 30-päivän kunto-ohjelmamme koki muodonmuutoksen, kun se siirrettiin Campwire-kurssialustalle. Samalla julkaistiin kirjoittamani e-kirja sekä uusi myyntifunneli.

Myös suomenkielinen Hyvinvointistartti – johdatus hyvään oloon ja energiaan – julkaistiin vastikään. Hyvinvointistartin voi maksaa verkkopankkitunnuksilla, mikä taitaakin Suomessa olla lähes elinehto. Tuo pankkitunnareilla maksu on Campwiren uutukainen ominaisuus ja osta-napin asennus omalle myyntisivulle onnistui hienosti myös ei-niin-tekniseltä yrittäjältä. Ao. nappia pääset ihastelemaan osoitteessa www.hyvinvointistartti.fi.

Hyvinvointistartti.fi

Vaihtoehtona myyntinapille Campwiresta saa myös suoraan ao. kaltaisen ostosivun, jonne voi ohjata asiakkaita erillisen myyntisivun puutteessa. Näppärää!

Hyvinvointistartti

Miinukset

– Menestys antaa odottaa itseään

Ryhdyttyäni kokopäiväiseksi yrittäjäksi olemme saaneet mukavasti lisää asiakkaita, mutta vielä tämä ei suju kuin elokuvissa. Teemme hartiavoimin töitä ja tiedän, että kurssimme ovat hyviä ja että meillä on kaikki tarvittava tietotaito, mutta joku tässä vielä kinnaa. Tarvitsemmeko vain lisää liikennettä sivustoillemme? Kohdistammeko markkinointiviestiä väärälle asiakaskunnalle? Onko myyntisivun tai myyntifunnelin copyssa joku pieni seikka joka ei natsaa vai tarvitaanko isompaa muutosta? Menestyvän bisneksen rakentaminen on kuin palapeli, jossa oikea viesti koitetaan sovittaa oikealle kohderyhmälle.

Avaimet menestykseen saattavat olla aivan nenän edessä, kunhan vain kaivetaan vielä lisää.

dig

Jos mieleen hiipii epäuskon siemeniä, koitan vain muistuttaa itselleni miten paljon onkaan saatu jo aikaan. Esimerkiksi eräältä asiakkaaltamme saatu palaute lämmittää mieltä: vuorotyöntekijä Janine oli 30 päivän kurssimme avulla onnistunut ensin pudottamaan painoaan 8 kiloa, sitten suorittanut kurssin uudestaan ja pudottanut vielä 6 kiloa lisää. Hän kertoi onnellisena mahtuvansa taas vanhoihin vaatteisiinsa ja ihmetteli eikö meillä olisi lisää kursseja ostettavaksi! Toinen viesti tuli Deniseltä Australiasta. Denise ei sanojensa mukaan ollut koskaan taipunut suorilta jaloilta koskettamaan varpaitaan käsillään, mutta kunto-ohjelmamme suoritettuaan se onnistuu nyt heittämällä.

Juuri tällaisten onnistumisten ja menestystarinoiden voimin jaksaa taas painaa eteenpäin ja uskoa, että ollaan oikealla asialla. Ja toivon mukaan matkalla kohti menestystä, vaikkakin mutkitellen.

success

– Testaamisen haasteet

Teemme jatkuvasti töitä markkinoinnin parantamiseksi, oikean kohderyhmän tavoittamiseksi ja markkinointiviestin optimoimiseksi.

Kaiken keskiössä on testaaminen. Testaamme jatkuvasti Google- ja Facebook-mainoksia sekä sähköpostien otsikoita ja sisältöä. Mitään absoluuttista viisasten kiveä ei ole vielä löytynyt siihen mikä toimisi kuin häkä, mutta yleisesti ottaen mitä näppärämmän ja yllättävämmän otsikon keksii, sen parempi avausprosentti.

Aina A/B-testaus ei mene ihan putkeen, niin kuin kävi tässä tapauksessa. Päättele tästä nyt sitten mikä toimii parhaiten..

ab

Testaamisessa haastavinta (ja samalla mielenkiintoisinta) on vaihtoehtojen loputon määrä. Esimerkiksi Google- ja Facebook-mainoksissa kohderyhmää, mainoksen hintaa, mainostekstiä, kuvaa ja laskeutumissivua voi muokata loputtomiin – mikä onkaan se paras kombinaatio! Statistiikkojen seuraamiseen jää melkeinpä koukkuun ja monesti olen pitänyt kisastudiota päivittäen statistiikkasivua yhä uudestaan ja uudestaan mainoskampanjan rullatessa.

– Ihmisten aktivoinnin vaikeus

On vaikea saada ihmisiä aktivoitua. Tykkäykset Facebookissa ja kommentit blogipostauksiin eivät tule ilmaiseksi, vaan luottamus ja fanitus on ansaittava. Uskon, että lääkkeenä tähän on joko julkaista uskomattoman hyvää sisältöä ja lisäarvoa lukijoille tai saada aikaa sellainen hype, että mitä tahansa peukutetaan oli laatu ensiluokkaista tai ei.

 

Viisi parasta vinkkiä aloittavalle yrittäjälle

Loppuun vielä viisi vinkkiä, jotka jokaisen aloittavan yrittäjän kannattaa ottaa huomioon:

  1. Valitse kohdemarkkina tarkkaan. Vaikka olisitkin valloittamassa maailmaa, kannattaa aloittaa tutusta ympäristöstä tai kohderyhmästä, jonka ajatukset ja käytöksen tunnet parhaiten. Esimerkiksi suomalaisena on loogista aloittaa Suomesta. Paikallisesti on helpompi hankkia yhteistyökumppaneita ja tunnistaa mikä vetoaa parhaiten potentiaalisiin asiakkaisiin.
  2. Käytä hyviä työkaluja. Aikaa ei mene turhaan säätämiseen, kun ottaa käyttöön parhaat (ei välttämättä halvimmat) työkalut. Esimerkiksi Home Workout Challengessa Campwire, Leadpages, Mailchimp ja Aweber ovat olleet korvaamattomia.
  3. Usko omaan juttuusi. Validoi ensin, että tuotteellesi tai palvelullesi on kysyntää, puske sitten eteenpäin niin kauan, että kultakaivos löytyy. Rohkaistu pienistäkin onnistumisista, äläkä lannistu ensimmäisistä vastoinkäymisistä.
  4. Testaa mikä toimii parhaiten. Nettimarkkinointi on loputonta hienosäätöä. Live-tilanteessa markkinointiviestiä on mahdollista muokata jokaiselle asiakkaalle sopivaksi, mutta netissä viesti joko osuu nappiin tai sitten ei, riippuen siitä kenet saat houkuteltua myyntisivullesi. Testaa, muuta ja testaa taas kunnes palapelin palaset loksahtavat kohdilleen.
  5. Pidä mekkalaa itsestäsi. Vaikka sinulla olisi maailman paras kurssi ja hienoin nettisivu, ei kukaan löydä sitä tai osta, jollet pidä kovaa meteliä itsestäsi. Verkostoidu, mainosta, kerro osaamisestasi ja tuikkaa käyntikorttisi jokaisen vastaantulijan kouraan, niin sana leviää ja sinut löydetään.
Elisa Mattila

Jätin päivätyöni 2013 heinäkuussa ryhtyäkseni päätoimiseksi yrittäjäksi luotsaamaan verkossa toimivaa Home Workout Challenge-yritystäni menestykseen. Jos suunnittelet itse yrityksen perustamista ja haluat vaihtaa ajatuksia toisen aloittelevan yrittäjän kanssa, keskustella terveyteen, hyvinvointiin ja kuntoiluun liittyvistä asioista tai jutella muuten vain, otathan yhteyttä: elisa@hyvinvointistartti.fi!

Kommentoi artikkelia