Toimistokopista kohti unelmaelämää – lifestyle-kokeilu, syyskuu 2013

Tässä artikkelisarjassa seurataan, kuinka Elisa Mattila on jättänyt toimiston harmaat sermit taakseen ja lähtenyt kehittämään omaa yritystään, kansainvälistä fitness-ohjelmaa Home Workout Challengea ja Hyvinvointistarttia. Kuukausittain seurataan miten askel askeleelta tavoitellaan pääsyä lifestyle-yrittäjäksi, millaisia markkinointitoimenpiteitä on tehty ja listataan opittuja asioita. Lisäksi raportoidaan edistysaskelia ja haasteita internet-markkinointiin liittyen sekä annetaan vinkkejä ja inspiraatiota aloitteleville yrittäjille.

Artikkelisarjan aiemmat osat on julkaistu täällä ja täällä.

Terveisiä Pariisista! Meneillään on kuukauden mittainen yhdistetty häämatka ja lifestyle-kokeilu Pekan kanssa. Päivät kuluvat suurin piirtein niin, että aamut tehdään töitä maailman tehokkaimmin ja iltapäivästä lähdetään ihastelemaan Pariisin ihmeitä. Välillä pysähdytään johonkin kahvilaan punaviinilasillisen ääreen opiskelemaan. Ei ehkä kuulosta kaikkein perinteisimmältä häämatkan agendalta, mutta sopii meille! 🙂

Lifestyle-kokeilulla tarkoitan yrityksen pyörittämistä uudessa ympäristössä, ilman tuttuja ympyröitä, paikasta riippumattomuutta, vapautta tehdä töitä silloin kun se itselle parhaiten sopii.

Ja hyvinhän tämä näyttää sujuvan. Kun koko bisnes on netissä, ei ole väliä mistä läppäriä naputtelee. Lisäksi tieto siitä, että kulman takana odottaa uskomaton määrä nähtävää ja koettavaa toimii hyvänä motivaattorina: mitä nopeammin hoidan päivän hommat, sitä nopeammin pääsen kiipeämään Eiffel-torniin!

Totutteluprosessi yrittäjyyteen on edelleen käynnissä ja vanhat tavat nostavat yhä ajoittain päätään. Esimerkiksi usein loppuviikosta mieleen nousee ajatus “Hei, nyt on lauantai, täytyy keksiä jotain kivaa tekemistä viikonlopun kunniaksi!”. Yhtä hyvin voisi keksiä kivaa tekemistä maanantain, tiistain, keskiviikon tai torstain kunniaksi.

entrepreneur

Myyntifunnelin parannustyöt jatkuvat

Viime kuussa kirjoitin optimistisesti, että kirjoittamani e-kirja ja uusi myyntisivu julkaistaan ihan pian. No, ei ole vielä julkaistu.

Tässä kiteytyy se mitä olen monesta lähteestä kuullut, mutta en ilmeisesti täysin sisäistänyt eli jos jollekin projektille annetaan aika-arvio, kannattaa se kertoa ainakin kahdella ennen kuin ollaan lähempänä totuutta. Aina tulee vastaan jotain mitä ei ole osannut ottaa huomioon, johtui se sitten omasta tekemisestä (tai tekemättömyydestä) tai itsestä riippumattomista seikoista.

Uuden myyntifunnelin julkaisu on siirtynyt monesta syystä. Osasyynä on se, että päätimme samalla kertaa tehdä hieman laajamittaisempia muutoksia Home Workout Challengen sivustolle. Kokonaan uuden myyntifunnelin lisäksi myös nettisivut uudistetaan.

Nyt joku saattaa älähtää, että eikö olisi parempi tehdä pieniä muutoksia, eikä kertarysäyksellä kaikkea – ja on ihan oikeassa.

Yleisesti ottaen ehdottomasti parempi lähtökohta on tehdä pieniä muutoksia, joita testataan ja sitten muokataan jos on tarvis.

Home Workout Challengessakin on tehty edetty parin viime vuoden aikana pienin askelin. Tuloksiakin on saatu, mutta sitä kultasuonta ei vielä ole löytynyt. Niinpä tuntui, että nyt ei enää pieni muutos riitä, on tehtävä rohkeita liikkeitä ja otettava kokonaan uusi lähestymistapa. Esimerkiksi uudessa myyntifunnelissa ei enää jaetakaan ilmaista kunto-ohjelmaa kokeiltavaksi, vaan annetaan hieman toisessa muodossa apua, edistymisen ja hyvänolontunnetta. Itse kunto-ohjelmaan pääsee käsiksi vasta kun sen ostaa. Pian nähdään, miten uusi strategiamme pelittää.

Hyvä lähtökohta omiin nettisivuihin puolestaan on se, että itse pitää niistä. Nykyisillä sivuillamme tämä ei täysin toteudu. Uusien nettisivujen ulkonäköön ja värimaailmaan vaikuttaa myös se, että olemme määrittäneet kohdeasiakkaamme aiempaa tarkemmin. Tiedossa on askel nykyistä feminiinisempään suuntaan.

Ulkonäköuudistuksen lisäksi sivu saa parannuksia, jotka tukevat myyntiä (esim. parempi tuki mobiililaitteille ja myyntisivulle tehtävät muutokset). Kun hyvät tekijät löytyivät sekä kirjoittamaan copyn sivuille että suunnittelemaan sivustosta toimivamman ja houkuttelevamman, ryhdyimme tuumasta toimeen. Uudistustyöt on alihankittu Elancen kautta, mikä helpottaa meidän työtaakkaamme ja saamme näin muutokset nopeammin kuin jos itse tekisimme kaiken.

Osa uuden myynnin viivästymisestä menee force majeure -osastoon, sillä kirjoittamaani e-kirjaa taittamaan hankittu filippiiniläinen on kokenut kovia. Ensin vuosisadan tulvat koettelivat Filippiinejä, sitten raukka sairastui vielä Dengue-kuumeeseen. Hommat ovat siis ymmärrettävästi viivästyneet.

Odottelu on toisaalta antanut lisäaikaa selventää omia ajatuksia siitä, mihin suuntaan firmaa kannattaa kehittää. Lisäksi olen pystynyt keskittymään opiskeluun, sosiaalisen median kanavien aktivointiin, sisällön tuottamiseen ja uuteen kurssialustaan Campwireen siirtymiseen. Hyvin käytettyä aikaa siis.

Ei mainostauluja aavikolle

Muutokset uudelle nettisivulle sekä myyntifunneliin edistyvät päivä päivältä. Kunhan ne valmistuvat, on aika keskittyä täysipäiväisesti liikenteen ajamiseen Home Workout Challengen sivuille ja sitä myöten asiakasmäärän kasvattamiseen.

Z-factor valmentajani Joseph McClendon III:n sanoin:

You could have the best product or service in the world, but if no one knows about it, it’s the same as having a billboard in the desert.

Yksi keino, jolla liikennettä tullaan ajamaan sivuille, ovat maksetut mainokset Google Adwords Toolin kautta. Mainosten suunnittelu onkin mielenkiintoista puuhaa. Yhdenkin sanan muutoksilla voi saada aikaan huomattavia parannuksia mainosten konversioihin.

Viimeksi heinäkuussa kokeilimme Google-mainoksia saadaksemme kotitreenauksesta kiinnostuneilta vastauksia tekemäämme kyselyyn.

Mainosten ensimmäisessä versiossa käytössä oli hyvin laajoja hakusanoja ja maksoimme yhdestä klikkauksesta yli euron kipale. Klikkausprosenttikin (= klikkaukset suhteessa mainosten näyttökertoihin) oli vain 0,8 – 2% riippuen hakusanasta. Yksi vastaus kyselyyn tuli näin ollen maksamaan 12 euroa. Ei hyvä.

Toisessa versiossa kohdensimme mainokset huomattavasti tarkemmalle ja yksityiskohtaisemmalle hakusanalle, muutimme mainostekstiä sekä landing pagen vastaamaan mainosta paremmin. Parannus ensimmäiseen versioon oli huikea: yhdelle klikkaukselle tuli enää hintaa n. 30 snt/kpl ja klikkausprosentti hyppäsi 3 – 3,9:n hakusanasta riippuen. Yhdelle vastaukselle tuli enää hintaa n. 1,8 euroa. Parempi!

dv-adwords

Googlen parametrit arvostavat ennen kaikkea sitä, että lukijalle annetaan sitä mitä hän haluaa. Mitä paremmin mainosteksti vastaa hakusanaa, sitä paremmat laatupisteet se saa Googlelta, mikä lisää mainoksen näkyvyyttä. Mainostekstin on myös ehdottomasti mätsättävä sen osoittamaan nettisivuun.

Tämä käy järkeen, koska ylipäänsä on hyvä antaa ihmisille sitä mitä he ovat tulleet hakemaan. Jos esimerkiksi innostut Googlessa mainostetusta kesämekkojen super-alesta, mutta linkkiä klikatessasi sinut ohjataankin kyseisen verkkokaupan etusivulle, tunnet itsesi luultavasti hämmentyneeksi, ehkä jopa ärtyneeksi. Jos todella haluat kesämekon super-alesta, etsit tiesi verkkokaupan sivustolla mekko-osastolle, mutta jos kyse oli vain hetken mielijohteesta, saatat lannistua ja poistua sivulta. Mainoksen tulisi siis ehdottomasti ohjata oikealle sivulle, samalle mitä mainostetaan.

Mainosten hinnoittelun suhteen Google antaa lukijoiden päättää mikä on hyvä ja tehokas mainos. Jos mainostasi klikataan, se on hyvä. Jos sitä ei klikata, se ei ole. Yksinkertaista! Mitä enemmän mainostasi klikataan, sitä vähemmän siitä tarvitsee maksaa.

Hyvä keino mainostekstiä miettiessä on asettua asiakkaan asemaan. Sen sijaan, että ajattelee olevansa Suomen paras ja näppärin copywriter kannattaakin miettiä olevansa se mies tai nainen, jolla on ongelma ja johon hän hakee Googlesta ratkaisua. Minkä hakusanan tämä mies tai nainen kirjoittaa Googleen? Ja minkä vastauksen hän odottaa saavansa?

Näin saat parhaat tulokset Google-mainoksilla:

  • Kirjoita mainosteksti joka vastaa sekä hakusanaa että sitä nettisivua, jolle se linkkaa
  • Älä jumitu ensimmäiseen ideaan, vaan testaa eri mainostekstejä ja hakusanoja
  • Asettaudu asiakkaan asemaan, jotta ymmärrät mitä he ovat tulleet hakemaan
  • Vertaa eri mainosten ja hakusanojen klikkausprosentteja ja keskimääräistä klikkaushintaa Google Adwordsissä, jotta saat käsityksen mikä toimii parhaiten.

P.S. Jos jotakuta kiinnostaa Pariisin matkamme puuhailut, niin täältä voi kurkkia matkablogia: elisajapekka.wordpress.com.

elisajapekka

Elisa Mattila

Jätin päivätyöni 2013 heinäkuussa ryhtyäkseni päätoimiseksi yrittäjäksi luotsaamaan verkossa toimivaa Home Workout Challenge-yritystäni menestykseen. Jos suunnittelet itse yrityksen perustamista ja haluat vaihtaa ajatuksia toisen aloittelevan yrittäjän kanssa, keskustella terveyteen, hyvinvointiin ja kuntoiluun liittyvistä asioista tai jutella muuten vain, otathan yhteyttä: elisa@hyvinvointistartti.fi!

Kommentoi artikkelia