Miten perustaisin Internet-bisneksen, jos minun pitäisi aloittaa alusta

Sain potkut yrityksestäni – nämä 3 menetelmää kasvattavat minulle uuden

“Miten aloittaisit, jos sinulla ei olisi valmiiksi tyytyväistä asiakaskuntaa, isoa sähköpostilistaa ja tykättyä brändiä?”

Tämä kysymys toistuu lähes yhtä usein kuin Niko Saarinen höpisee jonninjoutavia Snapchatissa. Riippuen, kuinka suuri tämän BB-tähden fani olet, se tarkoittaa joko hyvin monta kertaa päivässä tai kerran päivässä. Kohtalaisen usein joka tapauksessa…

Itse asiassa vastauksen osaset tähän löytyy kyllä Digivallankumouksen artikkeleiden joukosta, mutta niputin ne helpommin pureskeltavaan pakettiin.

Eli… Asetelma on se, ettei minulla olisi käytössä mitään muita resursseja kuin nykyiset tiedot ja taidot. Ei yleisöä, ei kontakteja, ei firman kassaa eikä mitään muuta. Olisin täysin irrallaan kaikesta, minkä eteen olen tehnyt vuosia töitä.

Koska vaihtoehtojen kirjo on niin laaja, täytyy ensimmäisenä miettiä, mitkä palaset yhdistelemällä tulee järkevin kokonaisuus.

Täytyy suunnitella värityskirjan sivu ja sen jälkeen lähteä suoraviivaisesti värittämään palasia paikoilleen.

Haluan lähteä mahdollisimman nopeasti liikkeelle, joten ei ole aikaa käyttää kaikkeen säätämiseen. Liiketoiminnan alkuvaiheessa (eikä toki myöhemminkään) kenelläkään ei pitäisi olla aikaa tekniseen säätämiseen.

Liiketoiminnan alkuvaiheessa kenelläkään ei pitäisi olla aikaa tekniseen säätämiseen.Click To Tweet

Valitsen valmiit, kohtuuhintaiset, työkalut ja jätän tässä vaiheessa kaiken muun pois. En tee nettisivuja vielä tässä vaiheessa, enkä edes perusta sähköpostilistaa.

Koska ilmaiseksi ei saa mitään (jos ei ole valmis käyttämään 37h vuorokaudessa kikkailuun), niin varaan itselleni 1000€ budjetin. Palataan budjettiin tarkemmin hetken päästä.

Tämä budjetti on siitä mukava, että lähes jokaisessa luottokortissa on vähintään tämän verran luottoa käytettävissä. Ts. tuota alkuinvestointia ei edes tarvitse olla takataskussa, koska sen voi vinguttaa luottokortilta.

Malli on suunniteltu niin, että tuo investointi on tullut jo moneen kertaan takaisin ennen kuin luottokorttilasku kolahtaa verkkopankkiin.

Palaset

Tässä värityskirjassa on kolme aluetta, joita lähdetään värittämään paikoilleen.

Ne ovat verkkokurssi, webinaari sekä Facebook-mainokset.

Verkkokurssi webinaari facebook

Verkkokurssi

Valitsin myytäväksi tuotteeksi verkkokurssin, sillä se on varsin mukavasti skaalautuva tuote, jossa katteet ovat todella hyviä.

Koska haluan lähteä nopeasti liikkeelle, enkä halua valtavaa stressiä heti kärkeen, päätän tehdä todella edullisen verkkokurssin. Näin ei synny paineita siitä, että sen tarvitsisi olla massiivinen.

Suunnitelmana on tehdä 99€ maksava verkkokurssi, jonka kesto on viisi viikkoa. Tämän hintainen kurssi on asiakkaan varsin helppo ostaa ja minun kannaltani vaivaton myydä. Tarjoan vielä ostopäätöstä helpottamaan osamaksuvaihtoehdon, jossa kurssin voi ostaa kahdessa 55€ kuukausierässä.

Tässä tapauksessa tulen itse asiassa ennakkomyymään kurssia ennen kuin se on valmis ja sen takia tarjoan sitä ennakkohintaan 79€.

Itse kurssin sisältöä ei kannata toteuttaa ennenaikaisesti. Tähän on kaksi syytä:

  1. Haluat ennakkomyydä kurssia ja varmistaa sen kysynnän. Jos oletkin jostain syystä arvioinut täysin väärin ongelman, johon kurssi tuo ratkaisun, ja se ei mene kaupaksi, et ole tehnyt turhaa työtä.
  2. Pystyt asiakaspalautteen avulla vielä muokkaamaan kurssin sisältöä sen aikana niin, että se vastaa mahdollisimman hyvin tarpeeseen.

Työkaluna verkkokurssin tekemiseen ja myymiseen käytän Campwire-verkkokurssialustaa, sillä kurssin on näytettävä todella hyvältä ja käytön pitää olla vaivatonta. Nytkään ei ole aikaa tekniseen säätämiseen.

Webinaari

Webinaarit ovat osoittautuneet ehdottomasti parhaaksi markkinointi- ja myyntikanavaksi viimeisten vuosien aikana. Tämä korostuu erityisesti, kun myydään asiantuntijapalveluita tai -tuotteita.

Webinaarissa sinulla on hyvin aikaa tuoda esiin asiantuntemustasi ja näyttää osallistujille parasta antiasi. Kannattaa kuitenkin opetella hyvin, miten webinaari toteutetaan oikeaoppisesti, ettet hukkaa muiden aikaa ja omia rahojasi.

Todella tehokkaasti myyvä webinaari koostuu VIIDESTÄ OSASTA, mutta aikaa säästääkseni toteutan niistä vain neljä ensimmäistä.

Koska webinaarin valmisteluun menee kuitenkin selvästi enemmän aikaa kuin sen pitämiseen, niin kannattaa hyödyntää ennakkoon tehty työ pitämällä useampi webinaari samalla sisällöllä.

Webinaarin toteuttamiseen käytän työkaluna WebinarJam-ohjelmistoa. Tämä on markkinointikäytössä lyömätön väline, koska sillä voi helposti hoitaa kaikki tarvittavat osa-alueet ilman tarvetta integroida muita ohjelmistoja.

Facebook-mainonta

Facebook-mainokset ovat siitä mukavia, että pystyt kuin vivusta laittamaan liikenteen päälle ja pois.

Valitsen Facebook-mainokset Google AdWordsin sijaan sen takia, että

  1. Ne ovat minulle tutumpia ja tiedän, että saan niillä tulosta aikaan
  2. Hakusanamainonta on monta kertaluokkaa hitaampaa, eikä sovellu niin hyvin tällaiseen nopeaan toimintaan

Alkuun testaisin kolmea kohdeyleisöä kahdella eri mainoksella. Tässä testausvaiheessa päiväbudjetti olisi 10€ per kohdeyleisö. Ajatuksena on löytää toimivimmat mainokset ja kohdeyleisöt.

Koska minulla on onneksi kuitenkin tässä tapauksessa käytössä omat kokemukset (sitä ei sentään onneksi viety pois), niin tiedän, että voin maksaa helposti 4€ per rekisteröitynyt ja olla silti suurella todennäköisyydellä plussalla. Kannattaa katsoa täältä webinaarin markkinointi -osio, niin tiedät, mistä puhun.

Jos minulla olisi tässä vaiheessa käytössä olemassaoleva sähköpostilista ja mielellään vielä asiakaslista, niin sen käyttäminen olisi ehdottomasti kannattavinta. Mutta koska tehokkain markkinointikanava vietiin alta, niin pysyttäydytään Facebook-mainoksissa.

Aikataulu

Aikataulullisesti tähän koko kuvion käynnistämiseen menisi noin 1,5 viikkoa. Oletuksena on, että sekä webinaari että verkkokurssi käsittelevät aihetta, joka on minulle tuttu ja jolle tiedän olevan kysyntää.

Mikäli joutuisin tekemään nämä jostain vieraammasta aiheesta, niin aikaa pitäisi varata reilummin.

Jos sinulla ei ole vielä itselläsi ideaa, niin suosittelen lukemaan tästä, miten löytää kannattava liikeidea.

Päivät 1-2

Ensimmäiset kaksi päivää suunnittelisin runkoa verkkokurssille ja kaivelisin arkistoistani materiaalia sen pohjaksi.

Tärkeimpänä ulostulona näistä päivistä on kuvaus siitä, mitä konkreettista hyötyä kurssista on asiakkaalle.

Tekisin Campwireen verkkokurssin pohjan, ensimmäisen tervetulomoduulin sekä ostosivun ensimmäisen version.

Päivät 3-4

Suunnittelen webinaarin sisällön sekä teen siihen valmiiksi esityksen.

Luon itse webinaaritapahtuman WebinarJamiin ja kirjoitan ilmoittautumissivun tekstit paikoilleen. Ajastan kaksi webinaaria. Ensimmäisen 9. päivälle ja toisen 11. päivälle.

Päivät 5-6

Laittaisin ensimmäiset Facebook-mainokset testiin pienellä budjetilla.

Kirjoittaisin ja ajastaisin muutaman sähköpostin lähtemään webinaariin ilmoittautuneille. Näiden ajatuksena on varmistaa se, että mahdollisimman moni ilmoittautuneista osallistuu webinaariin sekä muistuttaa webinaarin tarjouksesta.

Päivät 7-8

Aiempien päivien mainoskokeilujen pohjalta valitsisin parhaat kohderyhmät sekä toimivimmat mainokset. Mahdollisesti miettisin vielä pari yleisöä lisää.

Tässä vaiheessa budjettia kannattaa jo kasvattaa isommaksi.

Kävisin läpi seuraavan päivän webinaarin ainakin kerran läpi alusta loppuun.

Päivä 9

Tälle päivälle kohdistaisin suurimman mainosbudjetin, sillä tyypillisesti samana päivänä ilmoittautuneiden osallistumisaste on paras.

Käyn läpi vielä ostosivun tekstit ja varmistan, että se on hyvä. Tässä ja ylihuomisen webinaarissa kurssia ennakkomyydään tarjoushinnalla 79€.

Ensimmäinen webinaari! Jännittävää!

Kun webinaari on ohi, niin sitten pidetään peukkuja ja odotellaan kassakoneen kilinää.

Päivä 10

Tämä on välipäivä ennen toista webinaaria seuraavana päivänä. Tällöin parantelisin webinaariesitystä sen perusteella, miten yleisö eilen reagoi siihen.

Päivä 11

Tälle päivälle sijoitetaan loput rahat, mitä mainosbudjetista jäi. Jos edellinen webinaari meni hyvin ja kassakone kilkatti reippaasti, niin budjettia voi kasvattaa niin paljon kuin kortissa riittää pitoa. Tiedetään, että jokainen sijoitettu euro tulee kertoimella takaisin.

Tämä on viimeinen päivä ja siis toisen webinaarin päivä. Koska ensimmäinen webinaari meni toivottavasti hyvin ja esitystä on vielä siitä paranneltu, niin tähän toiseen webinaariin voi mennä rauhallisin mielin.

Webinaarin jälkeen taas kuunnellaan kassakoneen kilinää samalla, kun ansaitusti katsellaan lempisarjan uusinta jaksoa televisiosta.

Päivät 12-30

Tämä aika käytetään pääasiassa verkkokurssin sisällön tekemiseen.

Haluan tehdä täysin valmiiksi kolme ensimmäistä viikkoa kurssilta sekä tehdä hyvät suunnitelmat viimeiselle kahdelle viikolle. Viimeisten viikkojen materiaalia ei kannata vielä tehdä valmiiksi, sillä kannattaa kuunnella kurssilaisten palautetta alkukurssilla ensin.

Viimeisellä viikolla ennen kurssin alkamista pidän taas kaksi webinaaria samalla sisällöllä kuin aiemmatkin. Kurssin hinta on tosin nostettu normaalihintaan, eli 99 euroon.

Mitä ensimmäisen kuukauden jälkeen?

Kun kurssi on pyörinyt neljä viikkoa, niin se kannattaa muuttaa ikivihreäksi kurssiksi, jolloin sitä voi myydä jatkuvasti.

Pitäisin webinaareja pari kertaa viikossa ja hioisin sitä jatkuvasti paremmaksi.

Kun koko paletti on hiottu riittävän tehokkaaksi, on aika lähteä tekemään samalla toimintamallilla uusia tuotteita. Tällä kertaa onneksi mainosbudjetit voivat jo olla vähän reilumpia, joten tuloksetkin sitä myötä.

Budjetti

Jos sinua kiinnostaa, miten tämä 1000€ ostobudjetti jakaantuu ja mitä voisi odottaa myynneiltä, niin tässä hieman avattuna.

Jos numerot eivät tällä kertaa kiinnosta, niin tykkää nyt tästä artikkelista ja siirry lukemaan seuraavia artikkeleita.

Kustannukset ensimmäisen 11 päivän aikana

  • WebinarJam: $397/v (= 350€)
  • Campwire: 100€/kk
  • Facebook
    • Päivät 5-6: 60€
    • Päivät 7-8: 200€
    • Päivä 9: 150€
    • Päivä 10: 30€
    • Päivä 11: 110€
    • Yhteensä: 550€

Ensimmäiselle 11:lle päivälle saatiin siis täsmälleen kulumaan suunniteltu 1000€.

Myynti ensimmäisen 30 päivän aikana

Tehdään seuraavat (historiadataan pohjautuvat, mutta hieman pessimistisemmät) oletukset:

  • Rekisteröitymisen hinta 4€
  • 60% rekisteröityneistä osallistuu webinaariin
  • 20% osallistuneista ostaa 79€ verkkokurssin

Koska mainosbudjetti oli 550€ ja rekisteröitymisestä maksettu hinta 4€, niin rekisteröityneitä on kahdessa ensimmäisessä webinaarissa yhteensä 137kpl.

Koska kurssin hinta sisältää ALV:n, tulee se miinustettuna kokonaisliikevaihdoksi 1047€. Palvelumaksu on myynnistä 10%, jolloin omalle tilille napsahtaa 942€.

Ei siis yhtään huonosti, sillä kaksi webinaaria on vielä jäljellä!

Jälkimmäisissä webinaareissa hinta on normaali 99€. Tehdään muuten samat oletukset kuin ensimmäisessä webinaarissa, mutta lasketaan ostavien osallistujien osuudeksi ainoastaan 15%.

Koska tilillä on nyt 942€, niin investoidaan siitä 700€ mainoksiin ja saadaan 175 rekisteröitynyttä kahteen jälkimmäiseen webinaariin.

Näistä kahdesta jälkimmäisestä webinaarista jää myyntikulujen käteen 1132€.

Olet siis nyt saanut liikevaihtoa n. 2300€ ennen kuin verkkokurssisi on edes käynnistynyt ja tililläkin on n. 1400€. Plus, että olet maksanut WebinarJamin lisenssin koko vuodeksi eteenpäin!

Seuraavat askeleet

Lakennallinen mainosten ROI on tässä tapauksessa 162%. Eli, kun sijoitat 1000€ mainoksiin, tulee tilille 1620€.

Kun alat pyörittämään webinaarin markkinointia enemmänkin, niin luvut todennäköisesti paranevat vielä tästä.

Jos webinaareja pitäisi kaksi kertaa viikossa ja jokaista mainostaisi 1000 eurolla, niin tulos olisi 4960€ kuukaudessa (ottamatta huomioon yrityksen muita kuluja). Tämä siis sillä, että olisi vain yksi verkkokurssi, mainosbudjetit pysyisivät pieninä, webinaarit olisivat ainoa myyntikanava eikä mitään muuta myytävää tuotetta tai palvelua olisi.

Järkeväähän olisi kasvattaa tuote- ja palveluvalikoimaa kohtalaisen pikaisesti, sillä voi olla, että jollain aikavälillä saman webinaarin pyörittäminen kovin pitkään alkaa maistumaan puulta.

Jos artikkeli oli mielenkiintoinen, niin voisitko ilahduttaa minua ja klikkaisit alla olevia jakonappeja? 🙂 Se on minulle ja koko Digivallankumouksen tiimille signaali siitä, että nämä kirjoitukset kiinnostavat.

Henri Liljeroos

Olen yrittäjä ja skaalautuvien liiketoimintamallien ylin ystävä. Haluan, että suomalaiset asiantuntijat oppivat ottamaan hyödyn irti Internetin tuomista mahdollisuuksista. Verkkokurssit ja muut skaalautuvat koulutusmuodot ovat suurimmalla osalla vielä hyödyntämättä. Uskon, että tässä pystyn olemaan monen apuna ja tukena. Jos näet, että voin auttaa sinua, niin lähetä sähköpostia henri@digivallankumous.fi ja jatketaan jutustelua :)

Kommentoi artikkelia