Periscope

Periscope: luo suhde asiakkaaseesi uudella tavalla

Olen viettänyt Periscopen maailmassa useita tunteja viime päivinä. Fiilistellyt tuttuja maisemia Tokion Harajukun kaupunginosassa, katsonut kuinka Melbournelainen uutisankkuri valmistautuu uutislähetykseen ja viettänyt mukavaa teehetkeä Tim Ferrissin kanssa.

Periscope on iOS- ja Android -mobiililaitteissa toimiva sovellus, jolla kuka tahansa voi lähettää live-videota maailmalle. Twitterin omistama Periscope julkaistiin maaliskuussa 2015 ja muutamaa kuukautta myöhemmin, elokuun alussa, sillä oli jo yli 10 miljoonaa rekisteröitynyttä käyttäjää.

Youtuben ansiosta kuka tahansa on voinut julkaista videoita netissä jo yli kymmenen vuoden ajan. Youtube-videot ovat kuitenkin varsin yksisuuntaisia verrattuna Periscopen videolähetyksiin. Periscope-lähetyksen katsojat voivat kommentoida videolähetystä reaaliajassa ja vaikuttaa lähetyksen sisältöön, sillä myös videon lähettäjä näkee kommentit.

Suuri osa aktiivista lähetyksistä (ne, joissa paikkatieto on kytketty päälle) näkyy punaisina pisteinä Periscopen maailmankartalla, joka mahdollistaa maailmanlaajuisen “kanavasurffaamisen”. Sovelluksen käyttö on suoraviivaista. Lähetystä klikattaessa videoyhteys avautuu välittömästi. Myös oman videolähetyksen käynnistäminen tapahtuu yhtä helposti.

Periscope

On hämmentävää seurata hipsterin aamutoimia San Franciscossa ja hetkeä myöhemmin katsoa turbaanipäistä miestä autonsa ratissa öisessä Dubaissa. Kumpikin näistä henkilöistä tervehti minua omalla nimelläni kun avasin videostriimin. Kuten Periscopen kotisivuilla sanotaan, niin tuntuu kuin olisi teleportannut toiselle puolelle maailmaa ja katsonut maailmaa hetken toisen henkilön silmin. Maapallo tuntuu taas hieman pienemmältä.

On hetken aikaa viihdyttävää hyppiä ympäri maailmaa katsoen mitä erikoisempia videostriimejä. Satunnainen Periscope-surffailu muuttuu kuitenkin uutuudenviehätyksen jälkeen nopeasti tylsäksi. Mielenkiintoisia henkilöitä voi alkaa seuraamaan, ja tässä piilee Periscopen potentiaali digitaalisessa liiketoiminnassa.

Digiliiketoiminta Periscopen avulla

Liiketoiminta netissä perustuu luottamukseen. Ihmiset ostavat toisilta ihmisiltä, joihin he luottavat ja joista he pitävät. Ihmiset haluavat seurata toisia ihmisiä ja juuri sen Periscope mahdollistaa. Ihmissuhteen rakentamiseen Periscope tuntuu luontevalta välineeltä.

Suora videolähetys ja reaaliaikainen kommentointi tuovat viestintään rentoa inhimillistä vuorovaikutusta. Tekstimuotoisten kommenttien lisäksi katsojat voivat antaa lähettäjälle sydämiä pitäessään näkemästään. Saadut sydämet mittaavat henkilön suosiota ja tällä hetkellä Periscopen suosituin henkilö @MatthewSantoro on saanut noin 175 miljoonaa sydäntä. Nimimerkillä @Suicidegirls on puolestaan yli puoli miljoonaa seuraajaa.

Kun asiantuntija saa kerättyä Periscopessa innokkaita seuraajia, niin hänellä on aina yleisö valmiina kun hän haluaa jakaa jotakin maailmalle. Lähetyksen alkaessa seuraajat saavat mobiililaitteeseensa ilmoituksen lähetyksen alkamisesta.

Periscope-lähetykset tarjovat paljon samoja mahdollisuuksia kuin videowebinaarit. Asiantuntija voi tarjota lisäarvoa suurelle määrälle ihmisiä ja rakentaa siten asiantuntijuuttaan. Periscopen käyttäminen on niin suoraviivaista ja nopeaa, että lähetysten tekemisen ja katsomisen kynnys on matalampi kuin webinaareissa. Sisältö voi olla myös rennompaa ja vapaamuotoisempaa. Tosin todennäköisesti myös katsojien sitoutumisen aste on Periscopessa matalampi kuin webinaareissa.

Periscope-lähetyksissä korostuu ajankohtaisuus. Lähetyksen pitäjä voi erikseen sallia uusinnan, joka on voimassa 24 tuntia lähetyksen jälkeen. Videotallenne katoaa siis viimeistään 24 tunnin jälkeen bittiavaruuteen, jollei sitä tallenneta erikseen Katch-palvelulla.

Periscope on mielenkiintoinen uusi mahdollisuus ihmisten tavoittamiseen live-videon välityksellä. Ohjelman käyttö ei rajoitu pelkkiin iOS- ja Android-mobiililaitteisiin, vaan lähetykset uusintoineen ovat katsottavissa myös nettiselaimella.

Aika näyttää kuinka suosittu palvelusta tulee. Koska kyseessä on Twitterin omistama palvelu, jota voi käyttää maksutta, on ennuste melko hyvä. Kun yhä useampi julkkis tarjoaa Periscopen kautta mahdollisuuden kurkistaa heidän elämäänsä, niin palvelun suosio varmasti lisääntyy. Tällä hetkellä voit seurata Periscopesta vaikkapa Arnold Schwarzeneggeriä, Roger Federeriä tai Jamie Oliveria. Kuka tietää, ehkäpä sinusta voi tulla Periscopen seuraava tähti.

Petri Hiissa

Olen internet-liiketoimintavalmentaja ja autan asiantuntijoita rakentamaan menestyvää liiketoimintaa verkossa. Nettikurssit, verkkovideot ja skaalautuvat liiketoimintamallit ovat erityisen lähellä sydäntäni. Jos koet, että voin auttaa sinua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen [email protected]