Markkinointikokeilu joka ei sittenkään onnistunut

Markkinointikokeilu joka ei sittenkään onnistunut

Pyöräytin tuossa joku aika sitten pienimuotoisen markkinointikokeilun, joka meni tavallaan reisille, mutta kyllä siitäkin taas tuli otettua opiksi. Jatkuvaa testaamistahan tämä koko markkinointi on. Useimmiten kampanjat menevät kutakuinkin odotusten mukaisesti, mutta tällä kertaa tulokset olivat muuta…

Alla kopioituna sähköposti, jonka lähetin kaikille tähän markkinointikokeiluun (tietämättään) osallistuneille jälkikäteen. Kiitosmeilejä tuli aikamoinen kasa, joten avoimuus kannattaa 🙂

 


 

Moikka,

Olit (ehkä) tietämättäsi mukana pienimuotoisessa markkinointikokeilussa. Kokeiluissa on se riski, että joskus ne epäonnistuvat.

Tällä kertaa hommat eivät menneet suunnitelmien mukaan, mutta kerron siitä kohta lisää…

Kannattaa lukea eteenpäin, koska voit hyvässä lykyssä oppia muutaman uuden niksin omaankin markkinointiin 🙂

Koko kokeilu meni siis näin:

Huomasin, että kiinnostus webinaarien pitämistä kohtaan on selvästi kasvanut lähiaikoina. Meillä ei kuitenkaan ollut Digivallankumouksessa yhtäkään siihen liittyvää artikkelia, johon olisin voinut kiinnostuneita ohjata.

Päätin kokeilla sähköpostilla toimitettavaa 4-vaiheista ilmaista minikurssia, koska näitä me ei oltu juurikaan vielä tehty.

Lisämausteena jätin koko tästä kurssista ilmoittamatta sähköpostilistallemme ja päätin käyttää pelkkiä Facebook-mainoksia liikenteen ohjaamiseen.

  • Facebook-mainoksista liikenne ohjattiin laskeutumissivulle, jossa kävijältä (eli myös sinulta) kysyttiin sähköpostiosoite ja nimi. Nämä syöttämällä liittyi siis kurssille.
  • Kuten muutkin meidän laskeutumissivut, tein ne nopeasti LeadPagesilla. Siinä on se mukava puoli, että sivujen tekemiseen ei tarvi mitään teknistä osaamista ja yhdestä laskeutumissivusta voi kerralla testata useampia versioita.
  • Sähköpostit lähetettiin automaattisesti päivän välein. Me olimme juuri siirtyneet käyttämään Ontraportia, joka on hieman järeämmän kaliiberin sähköpostilistatyökalu. Tätä siis käytettiin tässä tempauksessa. Saman olisi hyvin voinut toteuttaa esim. ActiveCampaignilla, joka on selvästi halvempi vaihtoehto.

Kannattaa aina testata kaikki “putken” osa-alueet eri variaatioilla, niin löydät parhaiten toimivan. Hieman alempana on kuvakaappaus mm. laskeutumissivun eri versioiden konversioista.

Koska Facebook-mainokset kuitenkin maksavat, niin pitihän tästä investoinnista saada myös mielellään jotain takaisin.

WebinarJamilla on olemassa suositteluohjelma (affiliate-ohjelma), jossa jokaisesta suosittelun kautta tulevasta kaupasta tulee suosittelijalle $113 suosittelupalkkio.

Koska muutenkin olemme kovia WebinarJam-faneja, niin päätin laittaa sähköposteihin kaikki WebinarJamiin ohjaavat linkit meidän suosittelulinkkien kautta.

Näin jälkikäteen mietittynä tästä seurasi se, että WebinarJamin promoaminen meni ehkä hieman överiksi. Luin sähköpostit nyt uudelleen ja ne olivat lähes huvittavia 🙂

Tekemällä kuitenkin oppii!

Ja sitten niihin lukuihin…

Jos nämä ei kiinnosta, niin hyppää suoraan meilin loppuun.

Laskeutumissivun konversiot (eli kuinka suuri osa kävijöistä liittyi mukaan) eivät olleet aivan niin hyviä kuin toivoin. Kannattaa lähteä tavoittelemaan 40% konversioastetta. Jos konversio jää paljon tämän alle, on laskeutumissivussa jotain häikkää tai sinne ohjattu liikenne on vääränlaista.

Alla kuva LeadPagesin laskeutumissivun eri versioiden konversioista. Jopa hieman yllättäen alkuperäinen versio pesi muut. Tosin näyttökertoja oli sen verran rajallisesti, ettei tulos ole statistisesti aivan pätevä 🙂

Kannattaa siis testata eri layoutia, eri kuvia sekä eri tekstiä. Tällä(kin) kertaa oma arvaukseni meni väärin.

Laskeutumissivujen variaatioiden konversiot LeadPagesissa

Facebook-mainoksia kohdistin eri kohderyhmille. Myös mainosvariaatioita oli useampi. Facebookin Powereditor (toimii vain Chrome-selaimella) on todella näppärä. Sillä voit helposti tehdä yhdestä mainoksesta useampia versioita.

Käytin mainoksiin yhteensä 85 euroa ja tätä kautta sähköpostilistalle liittyi 96 henkilöä. Kuten alla olevasta kuvasta näkyy, tuli yhden osallistujan hinnaksi 0,89 euroa.

Facebook-mainosten konversiohinnat

Koko sähköpostilistalle liittyi yhteensä 110 henkilöä. Osa siis tuli orgaanisesti Digivallankumouksen Facebook-sivulle laittamani päivityksen myötä. Suurin osa kuitenkin mainoksilla.

Sähköpostien avausprosentit olivat kohtalaisen hyviä, mutta klikkausprosentti tippui selvästi maili maililta. Tämä ei sinällään näin jälkikäteen ole mikään ihme, kun WebinarJamin tuputusta tuli ovista ja ikkunoista.

Alla statistiikat sähköposteista.

Statistiikat lähetetyistä sähköposteista

Miksi tämä kampanja sitten epäonnistui?

Yksinkertaisesti siitä syystä, ettet sinä eikä kukaan muukaan päätynyt hankkimaan itselleen WebinarJamia 🙂

Jos yksikin osallistuja olisi ostanut WebinarJamin, olisi kampanja maksanut itse itsensä takaisin.

Kannattaa aina muistaa, että markkinoinnin tehoa pitää mitata numeerisesti! Markkinointi on myös investointi, jonka tulee lähtökohtaisesti maksaa vähintään itsensä takaisin.

Pienillä muutoksilla tästäkin kampanjasta saisi aivan varmasti “rahansa takaisin”. Nyt on pohjalla hyvät taustat, joista näkee hyvin parantamisen kohteet.

Kun katsot yllä olevia statistiikkoja, niin mitä lähtisit itse muuttamaan?

Kyse on kuitenkin sen verran pienistä rahoista, että käytetylle ajalle ei todennäköisesti saa tässä tapauksessa vastinetta.

Mitä teet nyt seuraavaksi?

Suunnittelen tekeväni sinulle (ja toki myös muille kiinnostuneille) lisää materiaalia, jotta voit hyödyntää webinaareja täysillä.

Tarvin siihen hieman sinun apuasi.

Homma menee näin.

Kerrot vain, mistä haluat lisätietoa…

Ja kirjoitan sen perusteella sähköpostin tai artikkelin…

Siinä.

Mitäs jos useampi haluaa oppia laajemminkin webinaareista?

Siinä tapauksessa teen siitä kurssin tai pidän webinaarin webinaareista 😀

Kuulostaa järkeenkäyvältä. Eikö? 🙂

Jotta pääset osallistumaan, sinun tarvitsee vain tehdä tämä:

Ota pari minuuttia keroaksesi minulle tilanteestasi ja vastaa tähän kysymykseen:

“Mikä on numero 1 kysymys, johon haluaisit vastauksen webinaareihin liittyen?”

» Klikkaa tästä ja kerro minulle vastauksesi «

Kun teet sen, niin…

#1 Ensinnäkin, teet minut hyvin hyvin onnelliseksi ja annan sinulle virtuaalisen ylävitosen 🙂

Ja…

#2 Toisekseen (vieläkin tärkeämpänä), jos käytät pienen hetken ja vastaat nyt…

Teen tulevien viikkojen aikana vastaustesi pohjalta lisämateriaalia webinaareista.

Muokkaan sisällön vastaamaan juuri sinun tarpeisiisi…

Ja vastaamiseen menee tosiaankin 2 minuuttia.

Klikkaat vain alla olevaa linkkiä, niin pääset vaikuttamaan siihen, että saat juuri itsellesi tarkoitettua materiaalia.

» Mikä on suurin haasteesi webinaareihin liittyen? «

Palataan taas pian! Kaikkea hyvää!

-Henri
Digivallankumous.fi

P.S. Osa tässäkin sähköpostissa olevista linkeistä on ns. affiliate-linkkejä. Jos päädyt hankkimaan jonkun tuotteen niiden kautta, niin siitä ei synny sinulle mitään lisäkustannuksia ja meille tulee pari ropoa suosittelusta.

Älä kuitenkaan mene nyt suin päin klikkailemaan kaikkia linkkejä ja hankkimaan kaikkia tuotteita, jos et niitä tarvitse 🙂

Aina ei siis ole välttämätöntä tehdä itse palvelua tai tuotetta. Voit myös suositella hyväksi havaitsemiasi tuotteita omalle yleisöllesi, jos ne ovat heille relevantteja.

P.P.S. Kannattaa AINA suositella vain sellaisia tuotteita, joita itsekin käyttää ja johon on 100% tyytyväinen. Muuten tulee monta kiloa pahaa karmaa niskaan 😉

P.P.P.S. Kiitos, että vastaat kysymykseen!


 

Markkinointiin laitettuja euroja ei siis tullut nyt heti takaisin, mutta sähköpostilista kasvoi n. 100 hengen verran ja kyselyn vastausten pohjalta sain vielä kasan todella arvokasta tietoa.

Itse sähköpostikurssi webinaareista on vielä hetken aikaa tarjolla. Siinä on ehdottomasti hyvää tietoa webinaarien pitämisestä. Pääset myös samalla näkemään, mistä tässä jutussa oli pohjimmiltaan oikein kyse. KLIKKAA TÄSTÄ, niin saat kurssin nyt tilattua.

Henri Liljeroos

Olen yrittäjä ja skaalautuvien liiketoimintamallien ylin ystävä. Haluan, että suomalaiset asiantuntijat oppivat ottamaan hyödyn irti Internetin tuomista mahdollisuuksista. Verkkokurssit ja muut skaalautuvat koulutusmuodot ovat suurimmalla osalla vielä hyödyntämättä. Uskon, että tässä pystyn olemaan monen apuna ja tukena. Jos näet, että voin auttaa sinua, niin lähetä sähköpostia henri@digivallankumous.fi ja jatketaan jutustelua :)

Kommentoi artikkelia