Kehys on koulutustuotteesi tärkein ainesosa

On helppo keksiä ideoita omille digitaalisille tuotteille. Melkein mistä tahansa aiheesta voisi tehdä nettikurssin tai e-kirjan. Valitettavan moni idea jää kuitenkin leijumaan vain epämääräisenä ajatuksena pääkoppaan. Vain toteutetuilla ideoilla on voima muuttaa maailmaa. Tässä artikkelissa esitellään työkalu, jonka avulla voit alkaa välittömästi edistämään orastavaa tuoteideaasi selkeäksi kokonaisuudeksi.

Olet jo ehkä keksinyt idean tulevalle digitaaliselle tuotteellesi  ja miettinyt minkä tyyppisen tuotteen haluat tehdä. Seuraava vaihe ideasta toteutukseen on tuotteesi rungon hahmotteleminen.

Esittelen nyt työkalun, joka auttaa sinua ja asiakkaitasi valtavasti kun koulutat ja valmennat muita. Olitpa sitten tekemässä e-kirjan, nettikurssin tai audio-ohjelman, niin tarvitset kehyksen. Kehys on koulutustuotteesi tärkein ainesosa.

Kehys on rakenne kouluttamallesi sisällölle, joka on tuotu näkyväksi.

Hyvä esimerkki tunnetusta kehyksestä on Stephen R. Covey:n kirjoittaman kirjan The 7 Habits of Highly Effective People (suom. Tie menestykseen) esittelemät toimintatavat tehokkaaseen itsensä johtamiseen: “Ole proaktiivinen, aloita aina lopputulos mielessäsi, laita asiat tärkeysjärjestykseen, omaksu kaikki voittavat -ajattelutapa, yritä aina ensin ymmärtää ja vasta sitten tulla ymmärretyksi, luo synergiaa, teroita saha”. Koko kirjan sisältö kiteytyy näihin seitsemään toimintatapaan ja kirjan lähes 400 sivua sisältävät perusteluja siitä, miksi näitä toimintatapoja on hyvä noudattaa ja miten niitä kannattaa noudattaa.

Hyvä kehys vastaa aina kysymykseen ja edellä mainittu kehys vastaa kysymykseen “millaiset toimintatavat ovat ominaisia erityisen aikaansaaville henkilöille?”. Se, että hyviä toimintatapoja on juuri seitsemän kappaletta, ei ole luultavasti vahinko. Useiden tutkimusten perusteella ihmiset voivat pitää kulloinkin lyhytkestoisessa muistissaan keskimäärin seitsemän eri asiaa. Myös seitsemän kuolemansyntiä on esimerkki kehyksestä, joka luottaa taikanumeron seitsemän voimaan 🙂

Kehys mahdollistaa opetettamasi monimutkaisenkin asian muotoilemisen ymmärrettäväksi kokonaisuudeksi. Jos voit piirtää kehyksestäsi kuvan, niin visuaalisuus lisää sen muistettavuutta. Aivan kuten tauluissa, hyvin valittu kehys saa sisältösi myös näyttämään arvokkaammalta.

Kehys

  • Helpottaa ison kuvan välittämistä ja hahmottamista. Tästä syystä kehys on hyvä esittää jo ennen opetettavaa asiaa
  • Helpottaa sisältösi ymmärtämistä, kuluttamista ja käyttöön ottamista
  • Tekee opettamastasi sisällöstä tai menetelmästä muistettavan. Kehys voi toimia itsessään muistisääntönä
  • Tekee menetelmästäsi suojattavan. Voit suojata nimeämäsi kehyksen esim. tavaramerkillä
  • Käyttämällä kehystä varmistat, että viestisi jää elämään, sillä se on helposti eteenpäin kerrottava
  • Helpottaa materiaalisi opettamista eteenpäin. Voit lisensoida muita kouluttamaan menetelmääsi eteenpäin ja myydä myös vaikkapa kouluttajan materiaaleja

Voit kokeilla nyt kokeilla miten helppoa ja nopeaa kehysten tekeminen. Vastaa seuraaviin kysymyksiin (mitä mieleesi tulee ensimmäisenä):

  • Mitkä neljä asiaa auttavat pitämään yllä toimivan parisuhteen?
  • Hyvän johtajan neljä ominaisuutta?

Nyt kun olet lämmitellyt, niin on aika luoda oma kehyksesi. Mistä aiheesta haluaisit luoda oman digitaalisen tuotteesi? Poimi ensimmäinen mieleesi tuleva aihe ja muotoile se kysymykseksi (kuten “Kuinka voin ottaa parempia valokuvia?”). Mieti sitten, että mitkä ovat ne isot palat, jotka asiakkaan tulisi oppia tästä aiheesta. Nuo palat muodostavat kehyksesi. Älä huolehdi vielä tässä vaiheessa palasten järjestyksestä. Hahmottelen itse kehyksiä usein miellekartan avulla.

Kun sinulla on kehys, niin ensimmäisen digitaalisen tuotteesi tekeminen on helppoa!

6 askelta omaan digitaaliseen koulutustuotteeseesi:

  1. Valitse aihe – mitä haluat opettaa?
  2. Luo kehys – mitkä ovat isot palat, jotka asiakkaan tulisi oppia?
  3. Valitse minkälaisen tuotteen teet
  4. Luo sisältö kehyksen ympärille. Täydennä sisältöä tarinoilla, ohjeilla, vinkeillä ja todistusaineistolla, että oppisi todella toimivat (mitä sinä ja muut ovat saavuttaneet käyttämällä näitä menetelmiä)
  5. Paketoi tuotteesi netissä myytäväksi kokonaisuudeksi
  6. Myy ja markkinoi tuotettasi

Uusien tuotteiden hahmotteleminen on minusta todella mukavaa ajanvietettä. Siinä pääsee yhdistelemään kokonaisuuksia asioista omalla tavalla, luomaan jotakin uutta. Kun vastedes saat idean omasta tuotteestasi, niin ota tavaksesi hahmotella sille heti yksinkertainen kehys. Näin idea saa selkeämmän hahmon ja sillä on paremmat mahdollisuudet konkretisoitua tuotteeksi. Muista, vain toteutetuilla ideoilla on voima muuttaa maailmaa!

Petri Hiissa

Olen internet-liiketoimintavalmentaja ja autan asiantuntijoita rakentamaan menestyvää liiketoimintaa verkossa. Nettikurssit, verkkovideot ja skaalautuvat liiketoimintamallit ovat erityisen lähellä sydäntäni. Jos koet, että voin auttaa sinua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen petri@digivallankumous.fi

Kommentoi artikkelia