E-kirjan ABC: Kaikki mitä sinun pitää tietää e-kirjoista ja niiden kirjoittamisesta

Tämä kirjoitus on osa ABC-artikkelisarjaa, jossa ideana on tarjota tietystä aiheesta perusteet keskittymällä kokonaiskuvaan sekä keräämään hyvää materiaalia osaamisen syventämiselle. ABC-artikkeleita tullaan pitämään jatkuvasti ajan tasalla, niitä siis parannetaan ja täydennetään. Jos siis harkitset digitaalisen tuotteen tekoa, kannattaa tähän artikkeliin palata ja lisätä se kirjanmerkkeihisi.

E-kirja, sähköinen kirja, elektroninen kirja, … rakkaalla lapsella on monta nimeä. Lukemalla tämän artikkelin, opit kaiken olennaisen e-kirjoista ja syyn sille, miksi e-kirjoissa on valtava bisnesmahdollisuus juuri nyt.

E-kirjalla tarkoitetaan sähköistä kirjaa, joka on käytännössä tiedosto. Sen lukemiseen tarvitaan laite, kuten tietokone, tabletti, erillinen lukulaite tai vaikkapa matkapuhelin. Käytännössä siis voit kuljettaa vaikka koko e-kirjojesi kirjastoa jatkuvasti mukanasi!

Eräs kaverini kysyi minulta vastikään, “tiedätkö Pekka, onko hyviä sähköisiä kirjoja saatavilla englanniksi?” Mietin tätä hetken, koska se kuulosti hieman oudolta kysymykseltä. Päädyin siihen, että todellinen kysymys taitaakin olla: “Onko kaikkia sähköisiä kirjoja saatavilla paperisina?” Vastaus tähän on se, että “ei ole ainakaan englanninkielisillä markkinoilla.” Esimerkiksi Amazonin Kindle -kaupassa on valtaisa määrä “indie”-kirjoja, joita ei saa paperisina versioina.

Hyvä esimerkki e-kirjojen valtaisasta suosiosta maailmalla on fakta, että vuoden 2013 Amazonin top–20 -listalla olevista kirjoista vain 1 oli paperikirja. Kaikki muut olivat Kindle-kirjoja. Siis yksi kahdestakymmenestä oli paperikirja! Tämän pitäisi olla sellainen luku, joka vakuuttaa jopa muutosvastarintaa uhkuvat suomalaiset.

Vaikka trendit tuntuvat rantautuvan hieman hitaasti Suomeen, niin kyllä täälläkin jo herätään. Lähes kaikilla kavereillani on Kindle-lukulaite ja vain muutama tuttuni tunnustaa tilanneensa paperikirjoja kotiinsa viimeisen vuoden aikana. Itse innostuin e-kirjoista muutama vuosi sitten, kun kyllästyin paperikirjojen ainaiseen raahaamiseen mukanani. Lopulta päätin luopua paperikirjoistani kirjahyllyäni myöden ja paluuta vanhaan ei ole! Vaikka tämä ei ollutkaan Nobel-palkinnon arvoinen analyysi kirjojen digitalisoitumisesta, niin kyllä tästä voidaan jonkinmoinen suuntima ottaa sille, mihin maailma on menossa.

Miksi e-kirjat sitten ovat niin valtavassa suosiossa maailmalla? Syitä tähän on useita, mutta tässä yleisimmät:

  • ne voivat olla paperikirjoja edullisempia
  • ne vievät vain vähän tilaa
  • ne kulkevat aina mukana
  • niiden toimitusta ei tarvitse odottaa eikä postimaksuja tarvitse maksaa
  • niiden sisältä on helppo etsiä

Tarve e-kirjoille on kasvussa

Mainitsin aikaisemmin tässä artikkelissa siitä, että e-kirjoissa piilee valtava bisnesmahdollisuus. Mitä tämä tarkoittaa käytännössä? Se tarkoittaa sitä, että suomalaiset janoavat digitaalista sisältöä omalla äidinkielellään, mutta sitä ei juuri ole tarjolla. Tai no, on Suomessa muutamia loistavia e-kirjojen kirjoittajia, mutta kyllä tänne vielä lisää mahtuu. 🙂

Meillä suomalaisilla on loistavat puitteet digitaalisten tuotteiden esiinmarssille, koska lähes kaikki suomalaiset ovat internetissä ja ovat vieläpä tottuneet maksamaan verkkopankkitunnuksilla. Verkkokauppa Pohjoismaissa 2013 -tutkimuksessa todettiin, että yli 3,9 miljoonaa suomalaista käyttää internetiä ja 45% heistä ostaa verkosta. Tämä tarkoittaa siis sitä, että vähintään 1,8 miljoonaa suomalaista on tottunut ostamaan verkosta. Voisin jopa heittää villin veikkauksen ilmoille, että tämä luku on kasvamaan päin.

Suomalaiset ovat siis valmiita ostamaan verkosta, mutta ovatko he valmiita ostamaan digitaalisia tuotteita? Kysymyksestä tekee mielenkiintoisen se, että oikeasti lähes kaikki on saatavilla ilmaiseksi internetistä. Jos kerran näin on, miksi kukaan olisi valmis maksamaan digitaalisista tuotteista? Syy tähän piilee tiedon paljoudessa. Eric Schmidt totesi Techonomy-konferenssissa, että maailmaan tulee nykyään kahden päivän välein yhtä paljon dataa kuin mitä tuli yhteensä ihmiskunnan alusta vuoteen 2003 saakka. Tämä tarkoittaa sitä, että juuri tarvittavaa tietoa voi olla yhä enemmissä määrin vaikea löytää ja vaikka löytäisikin tarvittavan tiedon palasia, voi olla vaikeaa yhdistää nämä palaset toisiinsa. Uskallankin tehdä radikaalin väitteen:

Hyvin paketoidusta tiedosta ollaan valmiita maksamaan sitä enemmän, mitä enemmän ilmaista tietoa on saatavilla.

Juuri tiedon pirstaleisuuden korjaamiseen tarvitaan digitaalisia tuotteita, kuten e-kirjoja ja verkkokursseja, jotka koostavat pirstaleisesta tiedosta helposti pureskeltavan paketin eli etukäteen suunnitellu polun, jota on helppo kulkea. Käytännössä siis maksulliset digitaaliset tuoteet auttavat ostajansa pääsemään pisteestä A pisteeseen B helpommin ja nopeammin kuin mihin ilmaisella tiedolla pystyisi. Jos esimerkiksi ylipainoinen henkilö haluaisi laihtua mahdollisimman nopeasti, voisi hän etsiä kuukausikaupalla ilmaista tietoa netistä ilman tuloksia tai sitten hankkia vaikkapa viimeisimpään tieteeseen pohjautuvan Hyvinvointistartti-ohjelman ja nähdä vaikutukset heti.

Jos siis harkitset e-kirjan kirjoittamista, kannattaa ilmainen tieto nähdä mahdollisuutena, ei uhkana. Tärkeää on kuitenkin muistaa se, että e-kirjan pitää yhdistää tietoa ja saattaa kirjasi ostanut henkilö pisteestä A pisteeseen B. Käytännössä sinulle maksetaan siitä, että muutat henkilön elämän paremmaksi tavalla tai toisella. Tätä kutsutaan myös sanalla lisäarvo.

E-kirjoilla passiivista tuloa

Fakta on siis se, että suomalaiset ovat valmiita maksamaan e-kirjoista. Heillä on pääsy internetiin ja halukkuus maksaa verkkopankkitunnuksillaan. Kysymykseksi nouseekin nyt voisiko kirjoilla tehdä rahaa? Vastaus tähän on: “riippuu tilanteesta.” Tai no, oikeastaan tämä riippuu isolta osin kustantajasta. Valitsemalla perinteisen kustantajan ja paperikirjan, voit saada itsellesi 10–15% voitoista. Jos taas päätät itse kustantaa e-kirjasi, voit päästä jopa 90% voittoihin.

Jos siis otetaan esimerkiksi 39€ maksava kirja ja kustantajasi ottaa siitä vaikkapa 90%, sinulle jää kirjasta 3,9€ (–10% alv) eli verojen jälkeen noin 3,5€. Jos taas itse kustannat e-kirjan, sinulle jää 35,1€ (–24% alv) ja verojen jälkeen 28,3€. Ajatellaan, että myyt vaikkapa yhden kirjan päivässä (jokainen pystyy tähän), sinulle jäisi kustantajan toimesta itsellesi noin 1 294€ vuodessa voittoa ja itsekustannettuna puolestaan 10 332€. Kumpi näistä kuulostaa paremmalta? Mitä jos myisitkin kaksi kirjaa päivässä? Tällöin tienaisit jo 20 664€ vuodessa passiivista tuloa, jossa teit työn vain kerran.

No, tämä ei vielä ole valtavasti rahaa, mutta mitä tapahtuisi, jos 20% kirjasi ostaneista haluaisi syventää osaamistaan ja ostaisi sinulta 149€ maksavan verkkokurssin samasta aiheesta? Tämä tarkoittaisi siis koko vuonna 146 lisäkauppaa eli 21 754€ lisäliikevaihtoa eli verojen jälkeen 17 544€. Kokonaisuudessaan tienaisit noin 38 000€ vuoden aikana, joka alkaa olla jo ihan mukava tulo. Nämä summat voivat kuulostaa kovilta vain yhden e-kirjan ja verkkokurssin avulla saavutettuna, mutta kaikki tämä on täysin mahdollista.

Paras puoli tässä bisnesmallissa on se, että vaikka kolminkertaistaisit myynnin, ei sinulle koidu tästä juurikaan lisätyötä! Voit myös tarjota e-kirjasi aihealueesta loputtomasti erilaisia tuotteita erilaisiin kuoriin pakattuna. Mitä jos tekisit aiheesta audio-kirjan, ryhmävalmennuksen ja tarjoaisit vaikkapa vuoden mittaista henkilökohtaista valmennusta? Jos tämä ajatus kiehtoo, kannattaa tutustua 100 000€ suunnitelmaan ja 200 000€ suunnitelmaan.

Miten tehdä sähköinen kirja?

Vaikka tässä maalaan ruusuista kuvaa e-kirjojen ja verkkokurssien teosta, niin ei nämä tuotteet tule pelkästään manifestoimalla ne mielessäsi. Sinun täytyy ihan oikeasti tarttua tuumasta toimeen, istua alas ja todella kirjoittaa e-kirjasi. Se vaatii siis ihan sitä niin sanottua “raakaa työtä”. Sen kuitenkin sanon, etten ole tavannut yhtäkään kirjan kirjoittanutta tietokirjailijaa, joka olisi katunut projektiin ryhtymistä. Yksi isoista syistä tälle on se, että e-kirjojen avulla voi auttaa monia ja tämä voi olla paljon rahaa isompi motivaattori pitkällä juoksulla.

No, miten tämä kirja sitten todella saadaan valmiiksi ja “kauppojen” hyllyille? Käytännössä kirjaprojekti koostuu sen kirjoittamisesta, myynnistä ja markkinoinnista. Kirjan valmistumisen jälkeen teet siis kirjoittamallesi kirjalle myyntisivun ja sitten ajat sinne liikennettä. Ei sen monimutkaisempaa! Alla käydään jokainen vaihe läpi tarkemmin, jotta saat itsekin e-kirjasi kirjoitettua!

1. Kirjoita e-kirjasi

Itse kirjan kirjoittaminen on yksinkertainen prosessi. Sen voi kirjoittaa millä tahansa työkalulla, vaikka Google Docsilla tai Scrivenerillä, joka on saatavissa Windowsille ja Macille. Molemmat ovat loistavia työkaluja. Itse kuitenkin suosin Google Docsia, koska se toimii selaimessa ja muut pääsevät antamaan palautetta kirjastasi niin halutessasi. Lopulta kirjan vain antaa taitettavaksi ammattitaittajalle tai käyttää aivan loistavaa ja ilmaista iBooks Author -sovellusta.

Kun kirja on valmis, siitä voi tehdä yksinkertaisesti PDF-version ja pistää myyntiin vaikkapa Campwire-alustaan. Campwire tarjoaa ehkäpä tämän planeetan yksinkertaisimman systeemin tulevan e-kirjasi myynnille. Käytännössä lataat kirjasi Campwireen ja avaat muutamalla klikkauksella maksujärjestelmän käyttöösi. Tämän jälkeen saat myyntisivullesi osta-napin. Katso esimerkki Hyvinvointistartista tai vaikkapa Katrin Kirjoittamishaasteesta. Kun henkilö ostaa e-kirjasi nappia klikkaamalla, hänelle toimitetaan se automaattisesti ilman, että sinun tarvitsee tehdä mitään. Saat kuitin kirjanpitoasi varten sähköpostiisi ja sen pituinen se.

2. Perusta myyntisivu e-kirjallesi

Hetkinen! Taisin mainita, että “saat myyntisivullesi osta-napin.” Mille myyntisivulle? No, voit lisätä e-kirjan myyntiä varten oman sivun blogiisi tai sitten voit perustaa uuden verkkosivun e-kirjallesi. Suosittelen näitä kahta palvelua: http://wordpress.com/ tai http://www.squarespace.com/. Saat muutamalla hiiren klikkauksella luotua sivun, jolle voit laittaa kirjasi myyntiin. Näistä palveluista voit myös rekisteröidä kirjallesi kirjasinimi.com -domainin, joka toimii kirjasi myynnissä erinomaisesti.

Suomen .fi -domaineissa on hieman enemmän työtä, koska tarvitset erillisen nimipalvelimen domainillesi. Kun ostajakandidaatti näppäilee kirjasinimi.fi -osoitteen selaimeensa, selain kysyy nimipalvelimelta koneen IP-osoitteen, jossa sivu todella sijaitsee. Käytännössä nimipalvelin tulkkaa nimen koneiden ymmärtämään muotoon. No, menemättä sen enempää teknisiin yksityiskohtiin, voit rekisteröidä .fi -domainin osoitteessa http://domain.fi/ ja nimipalvelun voit hankkia vaikka Amazonilta. Jos kuitenkin haluaa säästyä tältä, suosittelen edelleen kirjasinimi.com -domainia yksinkertaisuuden ja edullisuuden takia. Hommaat vain sivun ja .com -domainin WordPress.comista tai Squarespacesta ja saat .com -domainin ilman teknistä osaamista.

3. Markkinoi e-kirjaasi

Nyt mieleesi saattaa pyöriä seuraavan kaltainen lause: “Ok, minulla on nyt myyntisivu ja myyntinappi sivullani, mutta mistä saan liikennettä sivulleni?” Tämä onkin hieman haastavampi kysymys. Kyse ei kuitenkaan ole mistään rakettitieteestä, vaan ihan puhtaasta taidosta. Jotta tässä pääsee alkuun (ja alkua pidemmälle), kannattaa lukea Henri Liljeroosin erinomainen artikkeli, joka kertoo mitä internet-markkinointi on ja kuinka sitä voi hyödyntää liikenteen saamisessa.

Suosittelen lähtemään liikkeelle kirjoittamalla omaa blogia ja vieraskirjoituksia. Käytännössä saat myyntisivullesi liikennettä omasta blogistasi ja vierasartikkeleista. Liikenteen määrään eniten vaikuttava tekijä on kirjoituksiesi tuoma lisäarvo, koska loistavat artikkelit lähtevät leviämään sosiaalisessa mediassa huonosti tehtyjä selvästi enemmän. Hyvänä esimerkkinä tästä on kirjoittamani artikkeli Minun tarinani lifestyle-yrittäjäksi, joka keräsi tuhansia kävijöitä vain muutaman päivän sisällä sen julkaisusta. Olin käyttänyt kyseisen artikkelin kirjoittamiseen noin 20 tuntia saadakseni siitä mahdollisimman hyvän.

Jos kirjoitat toisen henkilön blogiin vierasartikkelin, on tärkeää ymmärtää, että kyse on vain ja ainoastaan kyseisen blogin lukijoista. Kannattaa siis muovata oma aihe blogiin sopivaksi ja keskittyä siihen, että artikkelisi tuottaa lisäarvoa blogin lukijoille. Idea on antaa mahdollisimman hyvää tietoa artikkelisi muodossa ja lopuksi mainita kirjastasi. Jos artikkelin hyvyys vakuuttaa blogin lukijat, saat myös varmasti liikennettä e-kirjasi myyntisivulle.

Nyt on ainutlaatuinen bisnesmahdollisuus Suomessa

Jo pelkästään näillä ohjeilla olet todella pitkällä. Teknologia on nykyään jo niin helppoa, että sinä selviät siitä aivan varmasti. Tärkeintä on vain toimia juuri nyt, koska tällainen mahdollisuus e-kirjojen kanssa ei tule toistumaan. Lähes kaikki suomalaiset ovat internetissä ja suuri osa heistä on tottunut maksamaan verkkopankkitunnuksillaan. Ainoa ongelma tässä kuviossa on se, että suomenkielisiä e-kirjoja on vasta vähän markkinoilla.

Olen puhunut tässä artikkelissa paljon Suomen markkinoista ja sivuuttanut muun kieliset markkinat kokonaan. Tähän on selvä syy. Juuri nyt Suomessa on mieletön bisnesmahdollisuus. On totta, että e-kirjan voi kääntää, käännättää, kirjoittaa tai kirjoituttaa vaikkapa englanniksi. Omaan kokemukseen pohjautuen koen itselle ei-niin-tutuissa englanninkielisissä markkinoissa muutamia ongelmia:

  • Materiaalin tekeminen englanniksi voi olla hitaampaa kuin suomeksi, jos suomi on äidinkieli. Tämä voi kasvattaa kynnystä tarttua tuumasta toimeen.
  • Jos pyrkii ulkomaille, kannattaa kohdemarkkinasta ja sen kulttuurista olla hyvin selvillä. Lukuvinkkinä Webs of Influence: The Psychology of Online Persuasion -kirja (paperiversio tai Kindle-version).
  • Pelkkä tuotteen tekeminen ei riitä, vaan kirjaa pitää markkinoida aivan samoin kuin Suomessa.
  • Kilpailua on paljon enemmän kuin Suomen markkinoilla. Esim. Amazonin Kindle -kaupassa on painonpudotuskirjoja tämän artikkelin kirjoitushetkellä 13 194. Joudut kilpailemaan näiden kanssa. Montako e-kirjaa tiedät painonpudotuksesta Suomessa? Hyvän olon resepti, muita?
  • Internet-markkinoinnissa ollaan esim. Yhdysvalloissa ~10 vuotta Suomea edellä. Jos esimerkiksi haluaa tehdä hakukoneoptimointia, on kilpailu suosituilla hakusanoilla veristä.

En halua ketään lannistaa maailmanvalloitussuunnitelmien kanssa, mutta uskon, että on iso virhe ajatella kirjoittavansa kirjan samalla suomeksi ja englanniksi tuosta noin vaan. Vaikka käännättäisi kirjan, se täytyy silti markkinoida. En siis suosittele tekemään kirjaa yhtä aikaa useille markkinoille, koska kahden kirjan kanssa fokuksesi hajaantuu. Aloita siis yhdestä ja kun kauppa käy, voit laajentaa uusille markkinoille. Jos olet digitaalisten tuotteiden kanssa alussa ja tämä kaikki on uutta, aloita sinulle mahdollisimman tutuilla markkinoilla. Kun kokemusta kertyy, voit haukata suuremman palan.

Jos kuitenkin halajat ulkomaille, voit käyttää markkinointia helpottavia ja miljoonia maksukykyisiä ihmisiä tavoittavia kauppapaikkoja, kuten Amazon Kindle -kauppaa, Clickbankia tai vaikkapa Commission Junctionia. Kilpailu on kuitenkin kovaa kaikissa näissä. Jos esim. haluaisit huomattavaa myyntiä Amazonin Kindle -kaupassa, saat tehdä hartiavoimin töitä kirjasi julkaisun kanssa, koska Amazonin algoritmi suosii hyvin myyviä kirjoja maksimoidakseen omia tulojaan. Vaikka saisitkin kirjasi top-listoille (tottakai tämä on mahdollista), niin tässä on vielä yksi iso ongelma. Et saa Amazonilta ostajien sähköpostiosoitteita suoraan, joten sinun on vaikeampi myydä asiakkaillesi vaikkapa jatkovalmennusta kalliimman verkkokurssin muodossa.

Mikä minä olen sitten puhumaan tästä ulkomaille menemisen haasteesta? No, olen törmännyt kulttuurillisiin ongelmiin ja kovaan kilpailuun Home Workout Challenge -kunto-ohjelmaa markkinoidessani. Menestyminen on mahdollista, mutta englanninkielinen ohjelma on vaatinut paljon uuden opettelemista erityisesti kulttuurisella puolella. Totta kai taivas on vain rajana isommille markkinoille mentäessä, mutta tämän hetken suositukseni on vahvasti se, että kannattaa aloittaa Suomesta. Kaikki on täällä helpompaa: markkina on vähemmän kilpailtu, on helppoa erottua kilpailijoista (jos niitä on) hoitamalla hyvin internet-markkinoinnin, hakukoneoptimointi on täällä helppoa, kulttuurin ymmärtää hyvin ja suomalaiset ovat kiinnostuneita sekä valmiita ostamaan uusia ja jännittäviä digitaalisia tuotteita.

Uskon, että viiden vuoden kuluttua moni tulee sanomaan, että “voi kun olisin tajunnut tuolloin kirjoittaa e-kirjoja ja tehdä digitaalisia tuotteita Suomessa.” Miten niin? Tarkoitan sitä, että nyt e-kirjoja ja digitaalisia tuotteita on vähän, mutta kysyntää paljon. Tämä tarkoittaa sitä, että valta näillä markkinoilla jaetaan nyt. Tiedän tämän siitä, että tunnemme suuren osan suomalaisista digitaalisten informaatiotuotteiden tekijöistä ja pinnan alla muhii paljon. Vielä on erinomainen mahdollisuus olla markkinoilla, joka ei ole täynnä toinen toistaan parempia digitaalisia tuotteita. Muutaman vuoden kuluttua markkinoille tuleminen on jo paljon vaikeampaa, koska kilpailua on enemmän ja tarve on paremmin tyydytetty.

Jos siis olet yksi niistä henkilöistä, joka ymmärtää tämän bisnesmahdollisuuden tai sitten olet muuten vain unelmoinut e-kirjan kirjoittamisesta tai haluat sydämestäsi auttaa muita suomalaisia ja haluat e-kirjasi todella saada kirjoitettua, kannattaa tutustua järjestämäämme E-kirja mastermind -ohjelmaan. Siinä näytetään kädestä pitäen kaikki tarvittava ja enemmänkin. Saat ryhmä tueksesi, jotta todella saisit e-kirjasi kirjoitettua eikä sen luonnos jää kovalevyn kulmalle pölyttymään. Voit myös halutessasi tutustua nykyisen E-kirja mastermind -ryhmän kirjatiivistelmiin, löydät ne täältä:

Mistä aiheesta sinä kirjoittaisit e-kirjan?

Ne ihmiset, jotka saavuttavat unelmiaan, tarttuvat tuumasta toimeen. Jos olet yksi heistä, mieti mahdollisia aiheita tulevalle e-kirjallesi ja kirjoita ne alla olevaan kommenttiosioon. Saat niistä sitten palautetta minulta ja muilta Digivallankumouksen lukijoilta. Ei muuta kuin tuumasta toimeen, niin olet huomenna lähempänä unelmiasi!

Pekka Mattila

Autan valmentajia, kouluttajia ja yrittäjiä saamaan vaikutusta maailmaan digimarkkinoinnin ja digituotteiden, kuten e-kirjojen, audio-ohjelmien ja verkkokurssien avulla. Olen Digivallankumouksen ja Campwiren yksi perustajista. Jos haluat minut puhumaan, valmentamaan tai konsultoimaan yritystäsi, ota yhteyttä tuki@digivallankumous.fi ja sinulle vastataan pian.

Kommentoi artikkelia