Digitaaliset tuotteet

Digitaalisten tuotteiden ABC: minkä tuotteen tekisin seuraavaksi?

Tämä on osa ABC-artikkelisarjaa, jossa ideana on tarjota tietystä aiheesta perusteet keskittymällä kokonaiskuvaan sekä keräämään hyvää materiaalia osaamisen syventämiselle. ABC-artikkeleita tullaan pitämään jatkuvasti ajan tasalla, niitä siis parannetaan ja täydennetään. Jos siis harkitset digitaalisen tuotteen tekoa, kannattaa tähän artikkeliin palata ja lisätä se kirjanmerkkeihisi.

Päivitys 19.1.2014: Lisätty resursseihin e-kirja -artikkeli, jota suositellaan kaikille e-kirjoista kiinnostuneille.

Tässä artikkelissa esittelen tärkeimmät digitaaliset tuotteet, niiden hyvät ja huonot puolet sekä listaan lisälukemista, jotta voit syventyä haluamaasi osa-alueeseen omien tarpeidesi mukaan. Olen ottanut käsittelyyn myös seminaarit, koska niistä voidaan tehdä helposti digitaalisia tuotteita. Lisäksi ajattelemme niin, ettei digitaalisuus ole itseisarvo, vaan sen avulla voit tavoittaa yhä laajemman yleisön samalla kasvattaen omaa koulutusbisnestäsi ja lisätä toimintasi vapautta. Veikkaan, että jokainen meistä haluaa lisää vapautta, vai miten on?

Digitaalisen tuotteen tekeminen koostuu muutamasta yksinkertaisesta vaiheesta:

  1. Päätös tuotteen tekemisestä
  2. Aiheen valinta
  3. Tuotteen valinta
  4. Tuotteen tekeminen
  5. Tuotteen myynti ja internet-markkinointi

Tämän artikkelin lukemalla saat selvyyden siihen, että mikä digitaalinen tuote sopii juuri sinun tämän hetkiseen tilanteeseen.

E-kirja

Suomen lisäksi koko maailmassa on menossa Digivallankumous. Yksi todiste tälle on kirjojen valtavan nopea digitalisoituminen. Käytännössä siis kuluttajat äänestävät jaloillaan ja esimerkiksi Yhdysvalloissa digitaalisten kirjojen tuotto ylitti paperisten kirjojen tuoton vuoden 2012 alussa. Ollaan siis valtavan suuren murroksen eli Digivallankumouksen äärellä. Uskon, että perinteiset paperikirjojen julkaisijat etsivät kuumeisesti ratkaisuja digitalisoitumiselle: Kuka nimittäin haluaisi olla kuolevassa markkinassa? Wayne Gretzky sanoi osuvasti:

A good hockey player plays where the puck is. A great hockey player plays where the puck is going to be.

Syyt e-kirjojen valtaisalle esiinmarssille ovat kiistattomia. Kirjoja myyvät tahot saavat isompia katteita tai pystyvät myymään e-kirjoja paperikirjoja halvemmalla, koska e-kirjoista ei synny painokustannuksia ja niiden jakelu on lähes ilmaista. Myös kirjojen ostajat hyötyvät, koska e-kirjoista voi helposti etsiä hakutoimintojen avulla, sähköinen paperi takaa paperia vastaavan lukunautinnon, koko kirjastoa voi pitää aina mukanaan ja kirjan voi hankkia itselleen heti tarvittaessa eikä tarvitse odottaa hevoskärryjen liikkeellelähtöä.

Voit tulla vielä jonain päivänä kuulemaan ihmettelyä kirjahylly-nimelle, koska hyllyt täyttyvät jostain ihan muista kun kirjoista. Minäkin luovuin kirjahyllystä noin vuosi sitten, koska paperikirjat saivat siirtyä Kindlen, iPhonen ja kannettavan tietokoneen tieltä. Vaikka monien mielestä “paperikirjoissa on sitä jotain tiettyä fiilistä”, niin uskon tämän olevan lähinnä tottumuskysymys. Vaikka minullakin tulee paperin tuoksusta hyviä muistoja lapsuudestani, niin ostan paperikirjoja vain äärimmäisessä hädässä eli lähinnä silloin, kun todella tarvitsen tiettyä ainoastaan paperikirjasta löytyvää tietoa. En missään nimessä ole paperikirjojen vihaaja, vaan pidän e-kirjoja paljon parempina.

Suosittelen kirjan kirjoittamista sinulle, jos tykkäät kirjoittamisesta, haluat kokeilla ideaasi pienellä vaivalla (e-kirja voi olla vaikka 10 sivua pitkä), tarjoat asiakkaillesi halvemman tavan tutustua opetuksesi sisältöön ja haluat luoda uskottavuutta alallasi (voit sanoa olevasi kirjailija). Kaiken kukkuraksi e-kirjojen teko on äärimmäisen helppoa: tarvitset vain tekstinkäsittelyohjelman ja ajan kirjan kirjoittamiselle.

E-kirjojen hyvät puolet:

  • Tekeminen on yksinkertaista
  • Jakelu on halpaa ja helppoa Internetin välityksellä
  • Säästyt kirjan painamiselta
  • Katteet ovat isompia kuin paperikirjoissa
  • E-kirjoista voi etsiä
  • Tiettyihin kirjaformaatteihin voidaan liittää sosiaalisia ominaisuuksia
  • E-kirjoista voidaan saada interaktiivisia
  • E-kirjoihin voi laittaa klikattavia linkkejä verkkosivuille
  • Toimitusaika voidaan mitata minuuteissa
  • E-kirjan aukeama pysyy auki ilman kahta kättä tai painoa
  • Luonto kiittää

E-kirjojen huonot puolet

  • Useimmat meistä joutuvat totuttelemaan e-kirjoihin
  • Selailu on tietyissä tilanteissa vaikeampaa kuin paperikirjoissa
  • E-kirjojen lukulaitteita joutuu lataamaan, vaikkakin esim. Amazonin Kindlen akku kestää lähemmäs kuukauden

Lisäresursseja:

E-kirjojen suositeltava hintahaitari: 10€-100€

Audio-ohjelma

Ensimmäinen audio-ohjelmani oli Tony Robbinsin Personal Power II, joka avasi aivan uuden maailman oppimiselleni. Tony Robbins oli mahtava opas ihmismielen syvyyksiin ja tämä ohjelma käynnisti monta hyvää muutosta elämässäni. Nykyään olen Audible-jäsenohjelmassa mukana johon kuuluu yksi uusi kirja kuukaudessa ja tietyn suuruinen alennus lisäkirjoista. Käytännössä en lähde kävelemään minnekään ilman iPhonea ja nappikuulokkeita. Näin pystyn kuuntelemaan 1-2 kirjaa kuukaudessa ihan vain ohimennen muiden verkkokurssien, nettiseminaarien ja e-kirjojen ohella.

Audio-ohjelmia voidaan tehdä esim. nauhoittamalla omaa puhetta, erottamalla audioraita videoista, haastattelemalla toista asiantuntijaa tai puhumalla olemassa oleva kirja audiokirjaksi. Nauhoittaminen on todella yksinkertaista, koska tarvitset vain mikrofonin ja esim. ilmaisen Audacity-nauhoitusohjelman. Myöskin ääniraidan erottaminen tapahtuu helposti joko Windowsin Movie Makerilla tai Applen iMoviella.

Audio-ohjelmat voidaan toimittaa CD:llä, mp3-tiedostona tai vaikkapa Audible-kirjoina. Digivallankumous suosii mp3-tiedostoja, koska niiden tekeminen on helppoa, niissä ei ole kopiosuojauksia ja jokainen laite tukee niitä. CD-levyistä puolestaan aiheutuu toimituskuluja ja hieman ylimääräistä vaivaa. Lisäksi kaikissa tietokoneissa ei enää ole CD-asemia ja ne on vaikeampi ottaa esim. matkalle mukaan. Hyvänä puolena CD-levyissä on se, että autoissa on vielä tällä hetkellä CD-asemat.

Sinun kannattaa tehdä audio-ohjelma, jos olet tehnyt aikaisemmin e-kirjoja, sinulla on paljon videonauhoituksia tai tykkäät puhumisesta ja materiaalisi on mahdollista ymmärtää ilman kuvia. Niitä käytetään usein myös verkkokurssien bonuksina, koska ne koetaan e-kirjoja arvokkaampina ja verkkokursseja halvempina. Audio-ohjelma kannattaa myös tehdä, jos haluat päästä alkuun ja videokamera jännittää, vaikka se onkin turhaa – harjoitus tekee nimittäin mestarin! Tärkeintä on vain päästä alkuun tavalla tai toisella!

Audio-ohjelmien hyvät puolet:

  • Niiden tekemiseen tarvitaan vain mikrofoni ja nauhoitussovellus
  • Voit tehdä niitä valmiista videomateriaalista
  • Puhuminen on harvoin pitkästyttävää
  • Hinta ja katteet voivat olla korkeampia, kuin esim. e-kirjoissa
  • Pieni aloituskynnys
  • Asiakkaat voivat kuunnella audio-ohjelmia milloin tahansa, vaikka kävellessä

Audio-ohjelmien huonot puolet:

  • Kokemattomalle puhujalle audio-ohjelman äänittäminen voi olla työläämpää, kuin esim. e-kirjojen kirjoittaminen
  • Audio-ohjelmia on totuttu käyttämään Suomessa keskimäärin vähemmän kuin esimerkiksi kirjoja

Lisäresursseja:

Audio-ohjelmien suositeltava hintahaitari: 50€-300€

Nettiseminaari

Nettiseminaarit ovat interaktiivisia verkkoluentoja, joihin voi osallistua tuhansia samanaikaisia kuulijoita. Yleisesti nettiseminaarit kestävät noin 90 minuuttia. Nettiseminaareja käytetään yleisesti osana maksullisia ryhmävalmennuksia tai sitten ne ovat ilmaisia myyntiin tähtääviä esityksiä. Yleensä seminaari alkaa luennoijan esittelyllä, jonka jälkeen kuvataan aiheen konteksti ja sitten kerrotaan 1-10 lisäarvoa tuottavaa aihekokonaisuutta. Jos kyseessä on ilmainen nettiseminaari, lopussa voidaan pitää 5-10 minuutin mittainen myyntiesittely tyyliin: “jos pidit tästä, voit myös olla kiinnostunut syventämään tietoasi tuotteen XYZ avulla”.

Yksi parhaista nettiseminaarin puolista on sen teho osana myyntiä. Hyvä myyntisivu konvertoi asiakkaiksi yleisesti noin 1-2% kaikista vierailijoista, mutta nettiseminaarit voivat konvertoida jopa 10-30% kaikista kuulijoista asiakkaiksi. Käytännössä siis jos saat 1000 potentiaalista asiakasta sivuillesi, voit saada 10-20 kauppaa normaalilla myyntisivulla tai 100-200 kauppaa nettiseminaarin avulla. Tämä teho perustuu siihen, että myynnin aikana on mahdollisuus kumota yleinen myyntivastustus (sales resistance) vastaamalla ihmisten kysymyksiin, epäilyksiin ja huoliin. Nettisivulla tämä on vaikeampaa.

Lisäksi nettiseminaareja voi järjestää ilman omaa sähköpostilistaa tai ilman omia verkkosivuja. Voit vain yksinkertaisesti ottaa WebinarJamin käyttöösi tai vaikkapa pitää Google Hangoutin. Nettiseminaarit voi myös nauhoittaa ja tarjota vaikkapa e-kirjan bonuksena sähköpostiosoitetta vastaan tai osana laajempaa verkkokurssia.

Suosittelen nettiseminaareja, jos haluat oppia helpon tavan olla vuorovaikutuksessa asiakkaidesi kanssa ja oppia heidän tarpeistaan tai haluat tehokkaan tavan myydä muita digitaalisia tuotteitasi.

Nettiseminaarien hyvät puolet:

  • Niiden järjestäminen on helppoa
  • Ne tarjoavat erinomaisen tavan myydä
  • Voit pitää reaaliaikaisen luennon jopa tuhansille yhtäaikaisille ihmisille kotisohvaltasi
  • Helpottaa ryhmävalmennusten pitämistä
  • Nettiseminaarit voi nauhoittaa
  • Seminaarit ovat erinomainen tapa luoda ihmissuhde ja luottamus yleisösi kanssa
  • Nettiseminaarin valmistelu on helppoa, koska sinun tarvitsee vain valmistella esityskalvot

Nettiseminaarien huonot puolet:

Lisäresursseja:

Nettiseminaarien suositeltava hintahaitari: 0€-200€

Seminaari

Seminaari ei todellisuudessa ole digitaalinen tuote, vaan otin sen käsittelyyn, koska se näyttelee tärkeää roolia digitaalisten tuotteiden teossa. Seminaarien yksi parhaista puolista on se, että niissä pystyy syventymään oppimiseen ilman ulkopuolisia velvotteita, kuten arkiaskareita, työkiireitä, myyntipuheluita tai vaikkapa imurointia. Ne ovat usein 1-7 päivän mittaisia ja niissä voi olla joko yksi tai useampi esiintyjä. Seminaarit ovat lisäksi erinomaisia verkostoitumistilaisuuksia.

No miten seminaarit sitten liittyvät Digivallankumoukseen? Ne voidaan pitää kerran, nauhoittaa ja muuttaa yhdeksi tai useammaksi digitaaliseksi tuotteeksi. Seminaareista saat lähes ilman lisätyötä useamman päivän edestä materiaalia, josta voit tehdä e-kirjoja, audio-nauhoja ja vaikkapa verkkokursseja. Näitä voidaan myydä tai käyttää valuutan tavoin vaikkapa bonuksina muiden digitaalisten tuotteiden kanssa.

Suosittelen seminaarin järjestämistä sinulle, jos et pelkää seminaareista aiheutuvaa työmäärää, haluat tehdä kertarysäyksellä paljon erilaisia tuotteita ja haluat tuoda samanhenkisiä ihmisiä yhteen. Lisäksi seminaarin videointi, videoiden jälkikäsittely, audioraidan erottaminen videosta audio-ohjelmaksi ja kirjallisen materiaalin tuottaminen maksaa. Jos siis sinulla on hieman seteleitä sukan varressa ja haluat edetä isosti, voi seminaarin pitäminen olla järkevää!

Seminaarien hyvät puolet:

  • Parhaassa tapauksessa ne voivat tuottaa erinomaisesti
  • Seminaariyleisölle voi myydä esim. jatkoseminaarin tai muita digitaalisia tuotteita
  • Muiden digituotteiden tekeminen on todella helppoa seminaarinauhoitteista
  • Vahvistat asiantuntija-asemaasi esiintymällä seminaarissa
  • Seminaarikävijät saavat häiriövapaan tavan opiskella
  • Hyvä verkostoitumistilaisuus

Seminaarien huonot puolet:

  • Seminaarin järjestäminen voi maksaa maltaita
  • Seminaarin järjestämisessä on kova työ
  • Osallistujien täytyy saapua paikalle tiettynä päivänä tiettyyn aikaan
  • Jos tuot kalliita ulkopuolisia puhujia voivat taloudelliset riskit nousta korkeiksi

Lisäresursseja:

Seminaarien suositeltava hintahaitari: 100€-5000€

Verkkokurssi

Verkkokurssit ovat mielestämme jäsensivustojen rinnalla digitaalisten tuotteiden kuninkuusluokassa. Olen reilun vuoden aikana käyttänyt lähemmäs 10 000€ verkkokursseihin, jotka ovat käsitelleet digitaalisten tuotteiden tekoa, digitaalista markkinointia, paikallisten yritysten markkinointia, myyntiä, tekstisuunnittelua (copywriting), konversioiden parantamista, hakukoneoptimointia, strategista bisneskehitystä, henkistä kasvua, tuottavuutta, voiman hankintaa ja hapenottokyvyn parantamista. Yhteistä suurimmalle osalle näistä on se, että kaikki ovat olleet yhdysvaltalaisten kouluttajien tekemiä jo ihan siitä syystä, ettei tätä materiaalia ole saatavilla Suomeksi. Tästä johtuen sinulla on juuri NYT valtava bisnesmahdollisuus Suomessa eli Digivallankumous on käynnissä. 🙂

Kymmenien verkkokurssien jälkeen olen huomannut, että ne todella ovat oikotie onneen. Ihan siis kirjaimellisesti. Parhaimmat verkkokurssit nopeuttavat oppimistani tarjoamalla todella hauskan tavan oppia – ainakin kun asiantuntija käyttää videoita, tekstiä, kuvia ja audiota monipuolisesti. Parhaimmassa tapauksessa voin selailla kurssin tekstimateriaalia, kuunnella audiomateriaalia kävellessäni ja vaikkapa katsella videoita iPhonesta riippumatossa makoillessani. Vaikka kurssi olisi edellä mainituilta ominaisuuksiltaan kunnossa, niin on tärkeää antaa sille hyvä rakenne, jotta kaikella opitulla olisi hyvä ja selkeä konteksti. Ilman kontekstia kokonaiskuvan rakentaminen ja muistaminen hankaloituu.

Parhaat käymäni verkkokurssit koostuvat seuraavista rakennuspalikoista: osioista (section), moduuleista (module) ja sisällöstä (content). Kurssissa on useita osioita, jotka toimivat kurssin korkean tason rakenteena ja moduulien ryhmittelijöinä. Esimerkiksi reseptikurssille osioiksi voitaisiin valita alkupalat, pääruoat ja jälkiruoat. Osiot sitten puolestaan sisältävät yhden tai useamman moduulin. Yksi moduuli kattaa yhden aihekokonaisuuden. Esim. reseptikurssilla yksi moduuli tarkoittaa yhtä reseptiä. Moduuli koostuu sisällöstä eli kuvista, videoista, tekstistä, esityksistä, liitetiedostoista tai vaikkapa audionauhoista. Reseptimoduulissa voi olla vaikkapa kuva valmiista ruoka-annoksesta, video valmistusprosessista ja reseptin tekstiversio myöhempää tarkastelua varten.

Suosittelen verkkokurssien tekoa sinulle, jos haluat tosissasi kasvattaa koulutus- tai valmennusbisnestäsi jo ihan siitäkin syystä, että verkkokursseista ollaan helposti valmiita maksamaan enemmän kuin useimmista muista digitaalisista tuotteista. Mitä luulet, kummalla saat nopeammin 10 000€:n edestä myyntiä kuukaudessa: myymällä yli 500 19€ tuotetta vai 20 500€ verkkokurssia? Ainakin omien kokemuksieni mukaan on helpompi etsiä 20 uutta asiakasta 500 sijaan.

Verkkokurssien hyvät puolet:

  • Niiden avulla voi kasvattaa helposti koulutus- tai valmennusliiketoimintaa
  • Verkkokursseja voi tehdä helposti, kun vain tietää mitä teet
  • Voit itse valita haluatko käyttää videota, tekstiä tai vaikkapa audiota kurssillasi
  • Niistä ollaan valmiita maksamaan selvästi enemmän, kuin esimerkiksi e-kirjoista
  • Asiakkaat pitävät verkkokursseista

Verkkokurssien huonot puolet:

  • Sinun pitää panostaa myyntiin sitä enemmän, mitä kalliimpi kurssisi on
  • Verkkokurssin teko voi tuntua sinusta työläämmältä, kuin vaikka e-kirjan kirjoittaminen (tämä on kuitenkin täysin riippuvainen kurssista)

Lisäresursseja:

Verkkokurssien suositeltava hintahaitari: 100€-1000€

Jäsensivusto

Jäsensivustot pohjautuvat vanhaan ideaan eli jatkuvaan tilaukseen. Esimerkkejä näistä ovat Evernote, Spotify, lehtien kestotilaukset, kuukausittaiset kirjakerhot, lisämaksulliset TV-kanavat, kuntosalien jäsenmaksut jne. Tässä yhteydessä jäsensivustolla kuitenkin tarkoitetaan sivustoa, jonne pääsy vaatii kuukausimaksun maksamista. Käytännössä tätä kuukausimaksua vastaan asiakas saa vuokrattua sisällön itselleen. Parhaassa tapauksessa jäsensivuston sisältö päivittyy tasaiseen tahtiin ja asiakkaat saavat ajantasaista tietoa. Pääsy jäsensivuston materiaaliin lakkaa, jos jäsenmaksun maksamisen lopettaa.

Parhaana puolena jäsensivustossa sinulle on jatkuva tulovirta ja asiakkaallesi taas ajantasainen sisältö. Jos jäsensivuston jäsenyys maksaa asiakkaillesi esim. 97€ kuukaudessa ja sinulla on 50 asiakasta, nämä asiakkaat tuottavat sinulle 4850€ euroa kuukaudessa ja 58200€ vuodessa. Jos haluaisit saada saman summan kertamaksullisella tuotteella, joutuisit myymään 97€ maksavan tuotteen 600 henkilölle. Kumpi on mielestäsi helpompaa, saada 50 uutta asiakasta vai 600 uutta asiakasta? Tietenkin tässä on oletuksena se, että kaikki asiakkaat pysyvät jäsensivuston asiakkaana koko vuoden. Tämä on mahdollista, jos päivität sisältöä jatkuvasti ja se on hyvää.

Maailmalla hyvin toiminut tekniikka jäsensivustojen kanssa on se, että asiakkaita houkutellaan kokeilemaan jäsenyyttä nimellisellä yhden dollarin maksulla. Tämän maksamalla asiakas saa ison kasan bonuksia ja pääsyn jäsensivustolle muutamaksi viikoksi. Näiden bonusten avulla pyritään ylittämään kynnys luottokortin kaivamiselle. Tietenkin tämän tekniikan käyttö on tilanneriippuvaista: jos esim. pystyt tarjoamaan 97€:n kuukausittaiselle investoinnille 197€:n tuoton, on jäsenmaksun maksaminen helppo perustella.

Suosittelen jäsensivustoa sinulle, jos sinulla on valmista materiaalia reilusti tai olet valmis tekemään muutaman kuukauden edestä materiaalia etukäteen. Lisäksi jos olet todella kiinnostunut tekemään itsellesi jatkuvaa tulovirtaa, voi jäsensivusto olla sinulle hyvä valinta. Esimerkiksi kuuluisa verkkomarkkinoija Ryan Deiss puhuu paljon jäsensivustojen puolesta juurikin sen takia, että niiden tuoma tuotto kumuloituu.

Jäsensivuston hyvät puolet:

  • Tarvitset vähemmän uusia asiakkaita kuin kertaostoksissa
  • Voit tienata hyvinkin paljon
  • Jos sinulla on valmista materiaalia paljon, voit jakaa materiaalia pikkuhiljaa pienellä työllä

Jäsensivuston huonot puolet:

  • Jos sinulla ei ole valmista materiaalia, joudut tekemään työtä etukäteen
  • Myyminen voi vaatia hieman enemmän vaivaa, koska kyseessä on jatkuva kuluerä

Lisäresurssit:

Jäsensivustojen suositeltava hintahaitari: 5€-150€ / kuukausi

Sovellukset

Vaikka sovellukset eivät olekaan Digivallankumouksen keskiössä, niin ne on syytä mainita tätä aihetta käsitellessä. Sovellukset voivat toimia joko Internetissä, tietokoneissa tai mobiililaitteissa. Voit tehdä esim. iPhonelle sovelluksen, joka opastaa sinua rentoutumaan tai auttaa nukahtamisessa. Halutessasi voit myös tehdä verkkosovelluksen tietyn aiheen ympärille tai vaikkapa apuohjelman tietokoneeseen.

Voit tehdä sovelluksen, jos sinulla on hyvä idea, osaat ohjelmoida, tunnet ohjelmistokehittäjiä tai tiedät alihankinnan salat. Emme kuitenkaan suosittele lähtemään tällä liikkeelle, vaan tee mieluummin loistava e-kirja ja keskity sen markkinointiin. Onhan esim. vatsalihasten hankinnasta kertova e-kirja tehnyt maailmalla lähemmäs sata miljoonaa dollaria. Jos et ole tästä kuullut, lue tämä menestystarina.

Sovellusten hyvät puolet:

  • Sovelluksen voi tehdä vain kerran ja myydä sitä ikuisesti
  • Voivat täydentää muita digitaalisia tuotteita
  • Kilpailijoilla voi olla iso kynnys tehdä kilpaileva tuote

Sovellusten huonot puolet:

  • Kehittäminen vaatii usein ohjelmointitaitoja tai rahaa palkkoihin
  • Sovelluksen kehittäminen monelle alustalle (iPhone, Android, Symbian, Windows Phone, jne.) voi vaatia paljonkin työtä
  • Kehitys vaatii usein jatkuvaa työtä

Sovellusten suositeltava hintahaitari: 0€-10 000€

Lisälukemista

Tässä vielä lisälukemista. Näihin kannattaa tutustua seuraavassa järjestyksessä:

  1. Mistä rahaa passiivisesti?
  2. 100 000€ suunnitelma – tästäkö lisäansioita?
  3. 5 tapaa löytää idea ensimmäiseen digituotteeseesi
  4. Lisäarvo rahakasaksi: digitaalinen markkinointi hätiin

Bonusmateriaalia:

Haluatko vaikuttaa artikkelin sisältöön?

Voit halutessasi päästä vaikuttamaan tämän ABC-artikkelin sisältöön. Kommentoi alle, jos sinulla heräsi tästä ajatuksia, haluaisit lisätä tähän jotain tai haluaisit muuttaa tätä artikkelia joltain osin. Vastaan henkilökohtaisesti.

Pekka Mattila

Autan valmentajia, kouluttajia ja yrittäjiä saamaan vaikutusta maailmaan digimarkkinoinnin ja digituotteiden, kuten e-kirjojen, audio-ohjelmien ja verkkokurssien avulla. Olen Digivallankumouksen ja Campwiren yksi perustajista. Jos haluat minut puhumaan, valmentamaan tai konsultoimaan yritystäsi, ota yhteyttä tuki@digivallankumous.fi ja sinulle vastataan pian.

Kommentoi artikkelia