5 tapaa löytää idea ensimmäiseen digituotteeseesi

Jos haluat rakentaa ensimmäisen digitaalisen tuotteesi, mutta sinulla on vaikeuksia päättää, mikä ensimmäinen tuotteesi on, niin lue tämä artikkeli. Sinulla on valtavasti tietoa ja taitoja, joiden avulla voit auttaa muita ja tehdä ensimmäisen digitaalisen tuotteesi. Käymme läpi viisi helppoa ja toimivaksi testattua tapaa löytää idea ensimmäiseen digituotteeseesi.

Mo Problems Mo Money

Eräs rap-historian tunnetuimmista kappaleista on räppäri The Notorious B.I.G:n tekemä kappale Mo Money Mo Problems. Itse olen harkinnut, että tekisin biisin nimeltä Mo Problems Mo Money, sillä ongelmat ovat loputon kultakaivos. Meillä kaikilla on ongelmia ja koska ongelmamme piinaavat meitä, niin haluamme niihin kiihkeästi ratkaisuja. Olemme valmiita maksamaan siitä, että joku ratkaisee ongelmamme ja tässä piilee biisini idea. Mitä enemmän pystyt auttamaan muita heidän ongelmissaan, sitä enemmän voit odottaa hyviä asioita tapahtuvan myös itsellesi. Tämä olkoon siis kuvitteellisen Hi Hop -albumini (kyllä, Hi Hop) avausraita. Seuraava kappale voisikin olla räppäri 50 Centin ensimmäistä albumia mukaileva biisi Get Rich or Die Helpin’.

1. Muuta ammatissasi kertynyt erikoisosaaminen tuloiksi

Työ tekijäänsä opettaa. Olet varmasti oppinut työssäsi paljon erilaisia asioita, joten mietipä hetki keskimääräistä työpäivääsi. Tee lista taidoista ja työkaluista, joita hyödynnät työssäsi. Mieti mitä selkeitä ongelmia voit ratkaista näiden taitojen avulla? Listaa kaikki keksimäsi ongelmat ja ratkaisut.

Jos olet kiireinen yritysjohtaja, olet ehkä kehittänyt omia toimintatapoja, joiden avulla pysyt helposti työtehtäviesi tasalla. Voit kiteyttää toimintatapasi järjestelmäksi ja paketoida järjestelmäsi myytäväksi tuotteeksi. Jos autat tuotteellasi kiireisiä johtajia saamaan enemmän asioita aikaiseksi vähemmällä stressillä, niin minkälainen lisäarvo sillä olisi näiden johtajien työn- ja elämänlaatuun? Valtava.

Jos olet päivätöissä, niin voit hyvin olla päivisin ja iltaisin eri “ammatissa”, kuten Matrix -elokuvan Neo, joka oli päivisin ohjelmoija ja iltaisin hakkeri. Jos olet talousanalyytikko, etkä halua rakentaa nettibisnestä talousanalyytikon tehtävien ympärille, niin mieti mitä kaikkia taitoja työsi vaatii. Olet ehkä oppinut käyttämään Exceliä sujuvasti? Hyvä. Ehkäpä voisit tehdä digitaalisen tuotteen, joka opettaa parhaat vuosien varrella oppimasi Excel-niksit. Vielä parempi on jos opetat tekemään Excelillä loistavia talousennusteita ja kerrot samalla kaikki salaiset laskentakaavasi.

2. Muuta harrastuksesi ansioiksi

Voit tehdä rahaa millä tahansa harrastuksellasi tai kiinnostuksen kohteellasi. Siis aivan millä tahansa. Kun teet harrastuksestasi bisneksen, niin ansaitset tehden sitä mitä rakastat. Kun teet bisnestäsi digitaalisilla tuotteilla, niin säilytät lisäksi vapauden ajankäyttösi suhteen. Innostuksesi aiheeseen auttaa sinua myös tekemään asioita pitkäjänteisemmin ja kantaa sinut ongelmien yli, joka parantaa huomattavasti mahdollisuuksiasi isoon menestykseen. Tässä on mahdollisuus todelliseen elämäntapabisnekseen ja passiiviseen tuloon!

Mieti mitä tykkäät tehdä ja mitä yllätät itsesi opiskelemasta kerta toisensa jälkeen? Jos olet jostakin aiheesta niin kiinnostunut, että teet ja opiskelet sitä joka tapauksessa, niin se on erityisen potentiaalinen aihe opetettavaksi muille. Ehkä osaat soittaa kitaraa, valokuvata, kouluttaa lemmikkiäsi tai remontoida erityisen hyvin. Listaa kaikki asiat, joiden tekemisestä pidät ja joissa olet kohtuullisen hyvä. Sen jälkeen koita vielä konkretisoida listaamasi asiat selkeiksi opetettaviksi kokonaisuuksiksi, kuten “kuinka otat upeita hääkuvia” tai “kuinka asennat itse laminaattilattian”. Muista, että ihmisiä ei sinänsä kiinnosta mistä sinä olet kiinnostunut vaan se missä voit heitä konkreettisesti auttaa.

Mieti myös mitä haluat opettaa muille? Muista, että opettamalla muita kehityt itsekin harrastuksessasi. Digitaalisen tuotteen tekemiseen liittyvä prosessi selkeyttää ja konkretisoi osaamisen omassa päässäsi uudelle tasolle. Voihan myös olla, että ensimmäiset asiakkaasikin löytyvät harrastusporukastasi.

3. Tee digitaalinen tuote parantamalla jotakin olemassa olevaa

Unohda heti sellaiset ajatukset, että sinun täytyisi keksiä jotakin täysin uutta aloittaaksesi uuden bisneksen. Usein riittää, että parannat jotakin olemassa olevaa. Itseään voi lannistaa sanomalla, että “tämä on jo tehty” tai että “tätä on jo kokeiltu”. Mitä sitten? Asiat voi aina tehdä paremmin tai ratkaisevalla tavalla eri lailla kuin aiemmin. Olemassa olevissa ideoissa parasta on se, että joku on jo testannut, että ne toimivat ja niille on kysyntää.

Ehkäpä olet käynyt useissa alasi koulutuksissa ja tiedät, että osaisit jo itsekin kouluttaa nuo samat asiat. Menet nettiin ja muutaman Google-haun jälkeen huomaat, että kukaan ei tarjoa alasi koulutusta vielä netissä. Tässähän on tilaisuutesi! Päätät yhdistää kaikki aiheesta oppimasi asiat ja tehdä niistä vaikkapa e-kirjan ja verkkokurssin. Opetat kurssin tietysti omalla tavallasi kun lisäät siihen omat tarinasi, vinkkisi ja esimerkkisi. Nyt sinulla on alasi ensimmäinen verkkokurssi, joita voit alkaa myydä.

Monien yrittäjien ja valmentajien liikevaihto on tänä vuonna laskenut kuin lehmän häntä, koska taloudellisesti epävakaana aikana monet asiakkaat eivät ole halunneet investoida arvokkaisiin valmennuksiin. Live-valmennusten kustannus kun ei useinkaan jää pelkkään valmennuksen hintaan; pitää maksaa matkakuluja, majoituskuluja ja irrottaa valmennukselle kokonaisia työpäiviä. Kun tarjoat asiakkaillesi tekemääsi uutta digitaalista tuotetta, joka tarjoaa vastaavan lisäarvon edullisemmin ja kaikin puolin joustavammin, niin erittäin todennäköisesti lompakkosi lihoo mukavasti.

Toinen mahdollinen tapa parantaa jotakin olemassa olevaa sisältötuotetta on tehdä siitä versio omalle kielelle (rajatulle kielialueelle). Jos olet käynyt paljon vaikkapa englanninkielisiä koulutuksia jostakin aiheesta, niin voit tehdä niistä oman näköisesi tuotteen suomeksi. Useimmat valitsevat oppimateriaalin omalla kielellään jos se vain on mahdollista. Voit myös ostaa PLR-oikeudet (Private label rights) johonkin hyvään englanninkieliseen digitaaliseen informaatiotuotteeseen ja tehdä siitä oman suomenkielisen version. Ostamasi PLR-sopimuksen alaisen tuotteen voit muokata, uudelleenbrändätä ja myydä edelleen.

4. Kuuntele muiden tarpeita

Missä asioissa tuttavasi pyytävät sinun apuasi? Onko se jotakin sellaista minkä osaat paremmin kuin he? Kehitä itsellesi asiantuntija-korvat ja ala tarkkailla muiden tarpeita ja ongelmia. Valittavatko kaverisi aina jonkin tietyn asian vaikeudesta? Kun tunnistat alueen, jossa voit muiden mielestä auttaa heitä, niin tarjoudu auttamaan muutamia henkilöitä. Opi mahdollisimman paljon ja tee muistiinpanoja. Paketoi osaamisesi sitten digitaaliseksi tuotteeksi.

Toinen hyvä tapa on kysyä suoraan tuttaviltasi, että miten sinä voisit auttaa muita heidän mielestään erityisen hyvin. Jos sinulla on jo yleisö, kuten vaikkapa blogisi lukijat, niin kysy heiltä suoraan mitä he haluavat saavuttaa ja miten voisit auttaa heitä. Saatat yllättyä vastauksista, jotka tulevat oman pääsi ulkopuolelta. Tehtäväsi on kysyä yleisöltäsi mitä he haluavat ja sitten tarjota heille se mitä he tarvitsevat.

Mieti myös isoja ja pieniä ongelmia elämässäsi, joista olet selvinnyt. Tuntuuko muilla olevan samoja ongelmia? Kun muut vielä kompastelevat polulla, jonka olet itse jo selvittänyt, niin varmasti voit auttaa heitä monin tavoin. Oma tarinasi on tässä tärkeässä osassa. Koettelemuksesi saattavatkin koitua siunaukseksi kun käytät niistä saamiasi oppeja muiden auttamiseksi.

5. Valitse niche ja erikoistu

Erikoistuminen auttaa sinua tuntemaan asiakkaasi paremmin. Jos olet henkinen valmentaja, niin voisitko olla henkinen valmentaja hevosurheilijoille ja tehdä heille verkkokursseja kuten Katri Syvärinen? Niche auttaa asiakkaitasi hahmottamaan tarjontasi suhteessa kilpailijoihisi.

Kun tunnet asiakkaasi hyvin, niin voit tarjota heille juuri sen mitä he etsivät. Kun tiedät tyypillisen asiakkaasi unelmat, toiveet, ongelmat ja pelot, niin sinun on helppo puhua heille kielellä, jota he ymmärtävät. Ymmärrät paremmin heidän arkeaan ja osaat rakentaa heille siten oikeanlaisen tuotteen. Kun osoitat ymmärtäväsi asiakkaitasi, niin saavutat heidän luottamuksensa. Asiakkaat ostavat niiltä ihmisiltä, joihin he luottavat, niin se vain on.

Valitse kohdemarkkina, joka kiinnostaa sinua. Ala sitten porautua syvemmälle sen markkinan sisällä, kunnes tunnet, että sinusta voisi tulla tuon erikoisalan asiantuntija. Sitten ota tuo ala haltuun tarjoamalla asiakkaillesi juuri sitä mitä he tarvitsevat. Nichestä on helppo lähteä sitten myöhemmin laajentamaan omaa tarjontaa. Kannattaa toki valita sellainen niche, jossa asiakkailla on varaa maksaa tuotteestasi. Hevosurheilijoilla on varaa maksaa e-kirjoista ja verkkokursseista, sillä he käyttävät harrastukseensa joka tapauksessa paljon rahaa.

Valitse markkinarakosi ja mieti myös mitä taitojasi voit yhdistellä tarjotaksesi jotain aivan erityistä valitsemallesi nichelle.

Pitääkö minun olla asiantuntija opettaakseni muita?

Sinun ei tarvitse odottaa kunnes olet aiheen asiantuntija auttaaksesi muita. Kaikki oikeat asiantuntijat ovat aina ennen kaikkea oppilaita. He tietävät, että he voivat oppia aina lisää ja ovatkin siten aina uteliaina opettelemassa lisää.

Milloin on oikea aika opettaa muita? Silloin kun itse opettelet asiaa! Kun opetat juuri oppimasi asian eteenpäin, niin samalla vahvistat omaa osaamistasi. Kun opetat juuri oppimasi asian mahdollisimman pian enteenpäin, niin osaat kertoa juuri ne ratkaisevat asiat oppimiskokemuksestasi. Mitä enemmän aikaa kuluu, sitä itsestään selvemmäksi tuo tieto käy sinulle. Mitä tavanomaisemmalta tieto päässäsi tuntuu, niin sitä tylsemmältä tuntuu myös opettaa sitä. Odottaessasi liian pitkään kadotat oppimisprosessiin kuuluvat oivallukset, jotka ovat olleet ratkaisevia oppimisesi kannalta. Oppimisen kannalta olisi hyvä aina kirjoittaa oppimasi asiat ja tekemäsi oivallukset ylös päiväkirjaan.

Miten valitsen oman juttuni?

Kun listasit ideoita ensimmäiseksi digitaaliseksi tuotteeksesi, niin varmasti huomasit, että sopivia aiheita löytyy vaikka kuinka paljon! Jollet vielä listannut aiheita ylös, niin varaa tähän tehtävään nyt 5 minuuttia ja tee se heti! Kiität vielä itseäsi kun otat nyt tuon lyhyen ajan ja kirjoitat edes muutaman idean ylös.

Kuinka sitten valitset oman juttusi? Tärkeintä on, että aloitat jostain. Valitse se aihe joka tuntuu parhaalta. Tee päätös rohkeasti, sillä voit aina hienosäätää suuntaasi matkan varrella. Älä jää pohdiskelemaan liian pitkäksi aikaa vaan aloita silloin kun olet innostunut! On aina parempi tehdä jotakin, jopa väärää asiaa, kuin vain ajatella tekemistä. Tekemällä oppii ja takaan, että hämmästyt kuinka paljon opit kun luot ensimmäistä digitaalista tuotettasi.

On hyvä aina testata ideaasi juttelemalla mahdollisimman paljon potentiaalisten asiakkaasi kanssa. Ideasi jalostuu matkan varrella aina vain paremmaksi kun pidät asiantuntija-korvasi avoinna. Ole kuitenkin varuillasi, ettet anna muiden talloa ideaasi lyttyyn. Tehtäväsi on kerätä tietoa päätöksiesi tueksi, ei antaa muiden sanella mitä sinun tulisi tehdä.

Pidä asiat simppeleinä ensimmäisen digituotteesi kanssa äläkä haukkaa kerralla liian isoa palaa kakkua. Älä opeta kaikkea mitä tiedät, vaan ratkaise jokin selkeä ongelma. Sinun on helpompi myydä tuotteesi, kun ostajasi tietää tarkalleen mitä hän tulee sen avulla oppimaan. Jos koet, että voisit opettaa aiheesta lisääkin, niin tee siitä mieluummin yksi tai useampi jatkokurssi – samalla kun opit.

Oppiminen ja luominen ovat meihin sisäänrakennettuina ja ainakin itse olen aina aivan liekeissä kun saan oppia tai luoda jotakin uutta! Anna intohimosi aiheeseesi näkyä kaikissa tekemisissäsi, se tempaa muutkin mukaansa!

Tuliko yllättäviä ideoita tai oivalluksia? Voisimmeko me Digivallankumouksen pojat tehdä sinulle jonkin digitaalisen tuotteen, joka auttaisi sinua? Jatketaan kommenteissa!

Petri Hiissa

Olen internet-liiketoimintavalmentaja ja autan asiantuntijoita rakentamaan menestyvää liiketoimintaa verkossa. Nettikurssit, verkkovideot ja skaalautuvat liiketoimintamallit ovat erityisen lähellä sydäntäni. Jos koet, että voin auttaa sinua, niin lähetä minulle sähköpostia osoitteeseen petri@digivallankumous.fi

Kommentoi artikkelia