3 menestystarinaa maailmalta: papukaijat, sixpackit ja eroapu tuottivat miljoonia

Suosittelen, että istut tukevasti alas, koska tulen kertomaan sinulle kolme uskomatonta menestystarinaa e-kirjojen maailmasta. Kun ensimmäistä kertaa kuulin näistä vuosia sitten, leukani loksahtivat ja innostus digitaalisiin informaatiotuotteisiin syttyi. Se kipinä on säilynyt kaikki nämä vuodet ja lähinnä voimistunut kokemuksen myötä – onhan näiden tuoma mahdollisuus aivan uskomaton! Haluan nyt näyttää sinulle miten maailmalla on tehty miljoonia, jopa älyttömiltä tuntuvilla, e-kirjoilla. Näitä kirjoja yhdistää se, että ne ovat pysyneet melkein muuttumattomana vuosia ja ovat tuottaneet omistajilleen miljoonia dollareita passiivista tuloa samalla tarjoten lisäarvoa lukijoilleen.

On luonnollista, että sinulla voi herätä epäusko näitä tarinoita kohtaan, mutta ei se mitään. Se on täysin luonnollista ja täytyy paljastaa, että suhtauduin itsekin näihin epäilevästi. Voin kuitenkin vakuuttaa, että olen käyttänyt paljon energiaa tietojen oikeellisuuden varmistamiseen. Voit myös ajatella, että tällaisten menestystarinoiden tekeminen Suomen markkinoilla on mahdotonta jo ihan pienemmän markkinakoon takia. Voin kuitenkin taata, e-kirja voi mahdollistaa täälläkin kunnollisen liikevaihdon, kuten lisäansioita käsittelevässä artikkelissa valotettiin.

Lisäksi haluan muistuttaa, että mikään ei estä sinua toimimasta ensin Suomessa ja sitten laajentaa Suomen rajojen ulkopuolelle. Voit kirjoittaa (tai kirjoituttaa) e-kirjasi suomeksi ja käännätyttää sen lontooksi esim. loistavan Lingosaur-palvelun avulla. Kun kirja on käännetty, kyse on lähinnä liikenteen hankkimisesta, digitaalisesta markkinoinnista ja hyvästä hinnoittelusta. Näitä aiheita tullaan käsittelemään myöhemmin lisää.

Hieno homma! Nyt taisimme taklata suurimmat ajatukselliset esteet ja voin esitellä sinulle seuraavat kolme menestystarinaa maailmalta:

Menestystarina 1: Parrot Secrets

Ensimmäinen menestystarina on Parrot Secrets. Kyseessä on sivusto, jonka päätarkoituksena on myydä papukaijanhoito-opasta lukijoilleen. Sivusto tarjoaa yleistä tietoa papukaijoista, hoitovinkkejä ja ilmaisen kurssin, jossa päästään syvemmälle aiheeseen ennen oppaan ostamista. Tutkimusteni mukaan sivuston taustalla on kokenut Internet-markkinoija Sumantra Roy Intiasta, jolla on myös monia muita niche-sivustoja mm. koirien hoidosta.

Kuvakaappaus Parrot Secrets -sivustosta

Löytämieni tietojen mukaan sivusto tuottaa omistajalleen keskimäärin $400 000 vuodessa, joka on liikennöintimäärään ja markkinan kokoon suhteutettuna täysin mahdollista. Sivusto on maailman 799 580. liikennöidyin sivusto, lisäksi papukaijoille on omistettu oma Bird Talk -lehti ja Googlessa tehdään kymmeniä tuhansia papukaijan koulutukseen liittyviä hakuja kuukaudessa. E-kirjan hinta on vaihdellut vuosien saatossa $19 ja $79 välillä, joten kirjoja pitäisi myydä keskimäärin 8200 vuodessa. Tämä on täysin suhteessa markkinan kokoon ja Googlessa tehtäviin hakuihin.

Jatkoin tutkimustyötäni ja huomasin, että parrotsecrets.com -osoite on rekisteröity 26.4.2004 ja ensimmäinen sivuversio on julkaistu 18.5.2004. Jos siis sivusto on tuottanut keskimäärin $400 000 vuodessa, niin sen yhteenlaskettu tuotto on 3,6 miljoonaa dollaria! Lisäksi sivussa on todella inspiroivaa se, että se on pysynyt samansuuntaisena vuodesta toiseen. Sivusto saa paljon liikennettä hakukoneilta, mutta näyttää siltä ettei siihen ole tehty aktiivista työtä lähiaikoina, koska joillakin hakusanoilla sivusto on valahtanut etusivun alalaitaan.

Sivuston ulkoasu saa minut ainakin ajattelemaan, että tuon voisi tehdä vieläkin kauniimmin, mutta tämä on todellisuudessa iso virhe. On paljon parempi tapa keskittyä lisäarvoon ja ongelmien ratkaisuun, kuin visuaalisuuteen. Olen kuullut useita tarinoita siitä, että myyntimäärät ovat tippuneet, kun sivustosta on tehty paremman näköinen. Veikkaan, että ei ole sattumaa miltä Parrot Secrets -sivusto näyttää.

Sivustoa voidaan kutsua rahantekokoneeksi, koska sen parantamiseen on käytetty minimaalisesti aikaa ja rahaa. Käytännössä siis sivuston tekijä Sumantra Roy voi nautiskella Mojitoa aurinkorannalla niin halutessaan. Tässä ei pidä myöskään unohtaa sitä, että olen löytänyt ainakin 21 muuta sivustoa kyseiseltä herralta. Sumantra Roy on siis tullut miljonääriksi myymällä papukaijanhoito-opasta. 🙂

Suurimmat ahaa-elämykset:

  • Voit tehdä e-kirjasi aivan mistä tahansa aiheesta ja menestyä sillä
  • Keskity e-kirjassasi ongelmien ratkaisuun ja lisäarvon tuottamiseen
  • E-kirjaa tehdessäsi muista, että markkinointi on paras ystäväsi
  • Voit rikastua e-kirjojen avulla (esimerkit todistavat sen mahdolliseksi)

Menestystarina 2: The Truth about Six-Pack Abs

Toinen menestystarina on, Internet-markkinoijan ja personal trainerin, Mike Gearyn kirjoittama The Truth about Six-Pack Abs -e-kirja, joka lupaa parempaa elämää sixpackin avulla. Kirja on 144 sivuinen perusteos ravinnosta ja treenauksesta joka on markkinoitu äärimmäisen hyvin. Kirjan myyntisivusto ei puhu mitään maksullisesta materiaalista, vaan kaikki on rakennettu näyttämään ei-kaupalliselta. Sivusto kuitenkin sisältää myyntiprosessin, jossa pyritään ohjaamaan sivuston kävijät joko sähköpostilistalle tai katsomaan ilmainen esitys vatsalihaksista, jossa myydään e-kirjaa.

Kuvakaappaus Truth About Abs -sivustosta

Mike Gearyn bisnes koostuu kolmesta pääkomponentista:

  1. E-kirjasta, jota on myyty yli 500 000 kappaletta
  2. Uutiskirjeestä
  3. Liikenteen ostosta ja myynnistä

Tein tutkimustyötä ja huomasin, että e-kirjan hinta on vaihdellut noin $29 ja $97 välillä ja sitä on myyty yli 500 000 kappaletta. Jos arvioidaan, että kirjan keskihinta on ollut esim. $45, se tarkoittaisi jo 22,5 miljoonan dollarin kokonaismyyntiä. Tämä on mielestäni ihan mukava tuotto vatsalihasoppaasta, joka on kirjoitettu muutamassa kuukaudessa luultavasti ihan Wordilla. Lisäksi sen sisältämät liikekuvat on otettu ihan tavallisella pokkarilla eikä kirjaa ole mitenkään erityisen hienosti taitettu. Näyttää siltä, että ainoastaan kanteen on panostettu. Tässäkin toistuu Parrot Secrets -esimerkin teema, jossa lisäarvoon keskittyminen on tärkeämpää monessa tuotteessa, kuin ulkoiset seikat.

Toisena komponenttina Miken bisneksissä on uutiskirje, jolla on yli 680 000 lukijaa. Sähköposteissa tarjotaan ilmaista tietoa, myydään The Truth about Six-Pack Abs -kirjaa ja suositellaan muita tuotteita, joista Mike saa osuutensa. Jos haluat tutustua miten sähköpostilistalla markkinoidaan, voi sille rekisteröityä esim. etusivun lopusta.

Yksi yllättävimmistä markkinointitekniikoista tässä bisneksessä on se, että Mike ostaa valtavia määriä liikennettä ja sitten ohjaa tästä suuren osan muutaman isoimman yhteistyökumppaninsa sivuille. Tällä kuviolla Mike pelaa itsensä tärkeäksi yhteistyökumppaniksi, jonka seurauksena nämä yrityksen myös ohjaavat paljon liikennettä Truth About Abs -sivuille.

Toisin kuin Parrot Secrets -esimerkissä, tässä ei keskitytä niin paljoa hakukonemarkkinointiin, vaan liikenteen ostoon ja suosittelumarkkinointiin. Kirja on ollut pitkään Clickbank -verkkosivulla myydyimpien kuntoilukirjojen joukossa. Jos siis esim. sinä ottaisit Miken kirjan myyntiin, saisit sen tuotosta 75% itsellesi.

Mike Gearyn koko bisneksen tuotto tällä hetkellä on noin 11 miljoonaa dollaria vuodessa ja kun jälleenmyyjien osuus otetaan huomioon, voi Miken kokonaismyynti olla yli 20 miljoonaa dollaria vuodessa. Edellä mainitut luvut voivat pitää hyvinkin paikkansa, koska kyseessä on maailman 4481 liikennöidyin sivusto Alexan mukaan. Verkko-osoite on rekisteröity 2.10.2004, joten kokonaismyynti lähenee mitä luultavimmin sataa miljoonaa dollaria. Tämä on mielestäni todella hyvin yhdestä Wordilla nakutellusta reilun 100 sivun sixpack-kirjasta, vai mitä olet mieltä? 🙂

Ostin itse kirjan muutama vuosi takaperin, koska halusin tutustua koko myyntiprosessiin paremmin ja voin sanoa, että tätä on hienosäädetty vuosikaudet. Jos haluatte oppia toimivasta markkinoinnista lisää, niin tässä on vielä suora linkki kirjan ostoprosessin alkuun. Videota katsoessasi kannattaa pitää muistiinpanovälineet esillä ja kirjoittaa videon rakenne paperille! Tätä samaa rakennetta voit käyttää itsekin!

Isoimmat oivallukset:

  • Jos löydät jotain todella hyvin toimivaa, kannattaa siihen keskittyä
  • Et voi korostaa liikaa markkinoinnin ja myynnin tärkeyttä
  • Kun teet itse oman kirjasi markkinointia, kannattaa seurata miten parhaat markkinoijat toimivat

Menestystarina 3: Stop Your Divorce

Tämä kolmas menestystarina on minulle uusin tuttavuus. Se tuli esille, kun puhuin mentorini kanssa markkinointiviestinnän tärkeydestä. Kyseessä on Stop Your Divorce -e-kirja, joka pyrkii opettamaan miehille keinoja eron välttämiseksi. Tämä markkina on valtava, koska pelkästään Yhdysvalloissa tapahtui 877 000 eroa vuonna 2011 ja varmasti osa pariskunnista haluaa välttää tämän jo ihan lasten takia. Kirjan taustalla on Internet-markkinoija Dean Jackson, joka haastatteli eroasiantuntijaa Homer McDonaldia noin 16 tunnin ajan ja kasasi siitä kirjan.

Kuvakaappaus Stop Your Divorce -sivustosta

Kirja on maksanut halvimmillaan $29, mutta nykyään sen hinta on $79,90. Sitä myydään kuukaudessa minimissään noin 250 kappaletta, joka tarkoittaa $20 000 kuukausimyyntiä täysin passiivisesti. Mentorini mukaan myyntimäärät vaihtelevat todellisuudessa hyvinkin paljon ja parhaimpina kuukausina myynti voi nousta $50 000 tienoille. Lisäksi myynti on ollut huomattavassa laskussa koventuneen kilpailun takia. Ensimmäinen versio myyntisivusta on julkaistu 1.2.2001, joten kirja on ollut myynnissä yli kymmenen vuotta. Jos oletetaan, että keskimääräinen kuukausimyynti on ollut $20 000, niin Dean Jackson on tienannut kirjallaan yli 2,4 miljoonaa dollaria. Tämä on mielestäni oikein mukava summa kirjasta, joka on tehty ilman omaa osaamista aiheesta. 🙂

Sivustolla on käytetty hieman erilaista myyntiprosessia kuin aiemmissa esimerkeissä. Kyseessä on pitkä myyntikirje, joka pyrkii samalla opettamaan lukijaansa antamalla käytännöllisiä vinkkejä. Tässä on ideana rakentaa sivuston ja lukijan välille luottamus, jotta sivun loppuun päästyään lukija ostaisi e-kirjan. Itse asiassa koko sivusto on rakennettu Homerin luottamuksen varaan, koska myyntisivu on kirjoitettu kirjeen muotoon Homerilta lukijalle ja siinä korostetaan Homerin 45 vuoden kokemusta alalta.

Sivustolle ajetaan liikennettä mainoksien ja hakukonemarkkinoinnin voimalla. Tutkin sivuston liikennettä lisää ja huomasin, että 30,4% hakukoneliikenteestä tulee “how to stop a divorce” -hakusanalla. Sillä se sijoittuu ensimmäiseksi Googlessa. Käytännössä siis myöskään markkinointi ei tarvitse aktiivista työtä, koska Google lähettää jatkuvasti liikennettä sivuille.

Heränneet ajatukset:

  • Voit tehdä kirjan vaikket itse ole asiantuntija kyseisestä aiheesta
  • Voit tehdä kirjan aiheesta kuin aiheesta
  • Opeta samalla kun myyt eli anna kaikessa toiminnassasi lisäarvoa
  • Jos et itse ole Internet-markkinoija, kannattaa sellaisen puoleen kääntyä kirjaprojektissasi (voit vaikka lähettää minulle sähköpostia tai ottaa yhteyttä Facebookissa)

E-kirjojen tekijöitä haussa!

Etsimme e-kirjojen tekijöitä, joita voisimme haastatella. Jos siis suunnittelet kirjan kirjoittamista tai tunnet jonkun e-kirjoja tehneen, ota minuun yhteyttä niin jutellaan lisää. Lisäksi harkitsemme pienen pilottiryhmän kasaamista, jossa voisimme tehdä muutaman menestystarinan Suomeen. Kannattaa olla minuun yhteydessä, jos tämä kuulostaa hyvältä.

Innostuitko e-kirjojen teosta? Kirjoita kommentteihin!

Mitä ajatuksia nämä esimerkit herättivät?

Jos innostuit e-kirjojen teosta, tartu tuumasta toimeen e-kirjojen tekoa käsittelevän artikkelin avulla ja jätä kommenttisi sekä kysymyksesi alla olevaan kommenttikenttään! Lupaan kautta kiven ja kannon vastata sinulle! 🙂

Palaute on lisäksi meille tärkeää. Jos kiinnostuit e-kirjojen mielettömästä mahdollisuudesta, paina alla olevaa like-nappulaa. Mitä enemmän saadaan tykkäyksiä, sitä todennäköisemmin me aiheesta kirjoitamme.

Haluan vielä lähettää sydämelliset terveiset Päiville koko Digivallankumous-konkkaronkalta. Kiitos ja kumarrus mahtavasta palautteesta meidän Facebook-seinällä! 🙂

Pekka Mattila

Autan valmentajia, kouluttajia ja yrittäjiä saamaan vaikutusta maailmaan digimarkkinoinnin ja digituotteiden, kuten e-kirjojen, audio-ohjelmien ja verkkokurssien avulla. Olen Digivallankumouksen ja Campwiren yksi perustajista. Jos haluat minut puhumaan, valmentamaan tai konsultoimaan yritystäsi, ota yhteyttä tuki@digivallankumous.fi ja sinulle vastataan pian.

Kommentoi artikkelia